Ja, dat is geen enkel probleem. Ook dan worden de projectthema’s aangeboden voor het leerjaar waarop jij een licentie hebt.
De thema’s zijn ook beschikbaar met een licentie op Blink Wereld – geïntegreerd. Lees meer over de projectthema’s.
Met Blink Wereld geef je invulling aan het vak wereldoriëntatie waarbij kennis, vaardigheden en houding in evenwicht zijn, zodat kinderen ontdekken hoe de wereld in elkaar zit en hun kennis en vaardigheden kunnen toepassen in diverse situaties.
Door prikkelende onderwerpen, originele invalshoeken en onverwachte vragen worden de kinderen gemotiveerd om zelf aan de slag te gaan en de wereld te ontdekken. Een activerende didactiek waarbij je leert aan de hand van de onderzoekscyclus is daarom de basis van de lesmethodes van Blink Wereld. Kinderen leren vanuit nieuwsgierigheid zodat de stof beter wordt onthouden.
In de thema’s werken de kinderen vanuit een overkoepelende onderzoeksvraag en daaraan gekoppelde ‘kenniskapstokken’. In de lessen komen deze kenniskapstokken aan bod, waardoor de kinderen met een basis aan kennis de stap maken naar het eigen onderzoek. Daar verdiepen ze de opgedane inzichten en leren diverse vaardigheden inzetten.
Lees meer over de 5 pijlers van Blink WereldWe adviseren scholen die starten met Blink Wereld om te beginnen met een implementatiebijeenkomst.
Wanneer je voor een vak gaat werken met een nieuwe aanpak, heb je als leerkracht nieuwe kennis en vaardigheden nodig. Daarom ondersteunen we je bij Blink Wereld met implementatiebijeenkomsten en verdiepingsbijeenkomsten. Zo borg je structureel de nieuwe aanpak binnen je school.
Lees meer over begeleidingMet een licentie op Blink Wereld – geïntegreerd heb je toegang tot zowel de thema’s van pakket A als B en kun je dus ook je eigen volgorde van de thema’s bepalen. Het ene jaar doe je pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s.
Lees meer over de pakkettenJe bestelt Blink Wereld als leerpakket bij je schoolleverancier.
Lees meer over licenties en prijzenDe methodes gaan uit van jaarlicenties. Dat betekent dat de school jaarlijks opnieuw betaalt. Wanneer je de licentie niet wil verlengen, moet je dit uiterlijk 30 dagen voor de nieuwe betaaldatum schriftelijk of per e-mail laten weten.
Binnen Blink Wereld gaan de kinderen zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur.
De thema’s zijn hierin leidend. De thema’s starten met een introductie van het thema waarin de doelen en het gezamenlijke eindproduct aan bod komen.
Vervolgens krijgen ze eerst een basis aan inhoud en vaardigheden geboden door middel van de geleide onderzoekslessen die je gezamenlijk met de hele klas doet.
Aan het eind van ieder thema zit een stuk eigen onderzoek. Tijdens het eigen onderzoek gaan de leerlingen aan de slag met hun onderzoeksvraag. Ze doen onderzoek, ze maken een eigen product en ze werken samen toe naar de eindpresentatie. De opzet van het eigen onderzoek verschilt bij de geïntegreerde als vakgerichte leerlijn.
Leerkrachten ervaren de duidelijke structuur van de methode in combinatie met de vrijheid en flexibiliteit in het eigen onderzoek als erg prettig.
In Blink Wereld – geïntegreerd komen de vakgebieden aardrijkskunde (inclusief topografie), geschiedenis, natuur en techniek en burgerschap samen in betekenisvolle thema’s over de wereld. Hier werk je gedurende een langere periode aan. In de vakgerichte leerlijn worden de vakken aardrijkskunde (inclusief topografie), geschiedenis en natuur en techniek los aangeboden.
Lees meer over de verschillenOnderzoekend en ontdekkend leren is een didactische aanpak waarbij kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Zij leren steeds zelfstandiger onderzoeken en ontdekken.
Lees meer over onderzoekend en ontdekkend lerenZowel de geïntegreerde thema’s van de vakgerichte thema’s dekken de kerndoelen. Bekijk hier de overzichten van de thema’s en bijbehorende kerndoelen:
We laten leerlingen in onze methodes zelf onderzoeken en ontdekken. In plaats van tekstverklaring, gaan ze dus zelf op zoek en aan de slag met informatie verwerken. Ook via het internet. Vaardigheden als goed leren zoeken op internet, het kritisch beoordelen van bronnen en de essentie uit internetbronnen halen integreren we in de lessen. Maar ook het maken van digitale werkstukken waarbij leerlingen gebruik maken van video-, audio-, of fotomateriaal komt aan bod. De eerste keer dat zo’n vaardigheid in de les zit, kan de leerkracht er expliciet klassikaal aandacht aan besteden. Ook op het werkblad, dus als leerlingen zelf aan de slag gaan, benoemen de methodes dit soort vaardigheden.
De toetsingsmogelijkheden verschillen tussen de vakgerichte thema’s en geïntegreerde thema’s van Blink Wereld.
Blink Wereld – vakgericht:
Bij elk thema hoort een toets die aansluit bij de Cito-toets wereldoriëntatie. De toetsen bestaan uit tien meerkeuzevragen. Leerlingen kunnen zich voorbereiden op de toetsen aan de hand van een leerblad dat te vinden is in de lesomgeving. Daarnaast is de vijfde les van een thema van een ‘maakles’ die beoordeeld kan worden. Ze gaan bijvoorbeeld iets presenteren of een een ontwerp maken voor een diervriendelijk verblijf.
Blink Wereld – geïntegreerd:
Bij stap 3, de ‘Test jezelf’, bekijken de kinderen wat ze in de geleide onderzoeksvragen hebben ontdekt en wat ze kunnen gebruiken voor hun eigen onderzoek. Hiervoor bieden wij per thema opdrachtjes en vragen aan die je zelf kunt aanpassen en die je ook kunt inzetten als toets.
Ook het ‘product’ dat de kinderen uiteindelijk hebben gemaakt kan worden beoordeeld. Er wordt zo dus meer op vaardigheden getoetst dan alleen kennis. Voor deze producten geven we in de leerkrachten-handleiding voorbeelden aan m.b.t. hoe je de kinderen kunt beoordelen. Daarnaast kunnen de kinderen bij stap 6 zichzelf evalueren door middel van Rubrics die we aanbieden in het lesmateriaal.
Topografie:
De toetsen van Blink Wereld – aardrijkskunde bevatten ook topografievragen. Daarnaast zijn er aparte topografietoetsen, die horen bij de topografie-trainer TopoMaster. In TopoMaster worden de 300 CITO-toponiemen op een uitdagende wijze behandeld. Bij deze topografietrainer zijn ook de toetsen inbegrepen. Kinderen kunnen zowel thuis als op school met deze tool oefenen. Topomaster is inbegrepen in de licentie op Blink Wereld – aardrijkskunde en Blink Wereld – geïntegreerd maar is ook los te bestellen.
Er is een geïntegreerd pakket voor groep 3/4 beschikbaar. Zelf doen en ontdekken staat centraal binnen deze thema’s. De thema’s bereiden voor op het geïntegreerde lesmateriaal voor groep 5 t/m 8. In vergelijking met groep 5-8 zijn de thema’s compacter en is het eigen onderzoek meer gestuurd. Wanneer je van groep 3 t/m 8 met de geïntegreerde lijn werkt is het mogelijk overkoepelend aan eenzelfde thema te werken. Lees meer over wereldoriëntatie voor groep 3 en 4.
In de geïntegreerde thema’s komt geschiedenis niet chronologisch aan bod, maar wordt per thema gekeken welke onderwerpen en tijdvak (of welke tijdvakken) daarbij horen. Daarnaast ben je gedurende het schooljaar flexibel om te kiezen welk thema je aan bod laat komen.
Alle scholen die met Blink Wereld – geïntegreerd gaan werken, ontvangen als welkomstcadeau een set met vier tijdlijnen. Gebruik deze tijdlijnen om aan te geven over welk tijdvak of tijdvakken een les gaat. Je kunt de leerlingen ook zelf afbeeldingen laten zoeken en deze koppelen aan de tijdlijn. Zo bouw je met je leerlingen een beeld op van de verschillende tijdvakken.
De kennisbasis wordt geborgd in stap 2 van elk thema: de geleide onderzoekslessen. Die lessen zorgen er ook voor dat de kinderen in hun eigen onderzoek op een hoger niveau uit kunnen komen. Tevens biedt dit de zekerheid dat alle kerndoelen voor wereldoriëntatie worden gedekt. De 21st century skills komen ook in deze lessen aan bod, maar kunnen expliciet behandeld en uitgebreider geoefend worden bij stap 4: het vrije onderzoek.
Bekijk hier een overzicht van de kerndoelen en in welke thema’s ze aan bod komen.
Het ene thema heeft meer aspecten van aardrijkskunde en geschiedenis in zich, het andere thema is bijvoorbeeld meer natuur en aardrijkskunde. Soms komen alle vakken in de thema’s aan bod. Dit verschilt per thema waardoor nooit gekunsteld alle vakken in een thema zitten.
De belangrijkste toponiemen komen in de thema’s aan bod. Daarnaast kunnen de kinderen via de online game TopoMaster alle 300 toponiemen oefenen.
Met alle thema’s en TopoMaster samen dek je alle kerndoelen van wereldoriëntatie, inclusief burgerschap.
Blink Wereld – geïntegreerd biedt een pakket van vijf thema’s per jaar. Er zijn in totaal tien thema’s voor groep 5/6 en tien thema’s voor groep 7/8. Het ene jaar doe je dan pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s.
Bij andere combinatiegroepen bepaal je met je team uit het pakket van alle thema’s welke thema’s je wanneer en met welke klassen doet. Je kunt dit ook bespreken met je begeleider vanuit Blink.
Je differentieert vooral in de ‘eigen onderzoeksfase’. De kinderen onderzoeken ieder op hun eigen niveau. De kinderen kiezen individueel of in groepjes eigen onderzoeksvragen. Je kunt als leerkracht ook onderzoeksvragen meegeven. Voorbeeldvragen vind je in de leerkrachtenhandleiding.
Om te differentieren kun je ook andere eisen stellen aan de leerlingen; andere eisen aan de producten die ze gaan opleveren.
De ‘geleide onderzoekslessen’, stap 2, bevatten extra opdrachten voor snelle leerlingen en taalondersteuning op het werkblad.
Bij stap 3, de ‘Test jezelf’, bekijken de kinderen wat ze in de geleide onderzoeksvragen hebben ontdekt en wat ze kunnen gebruiken voor hun eigen onderzoek. Hiervoor bieden wij per thema opdrachtjes en vragen aan die je zelf kunt aanpassen en die je ook kunt inzetten als toets.
Ook het ‘product’ dat de kinderen uiteindelijk hebben gemaakt kan worden beoordeeld. Er wordt zo dus meer op vaardigheden getoetst dan alleen kennis. Voor deze producten geven we in de leerkrachten-handleiding voorbeelden aan m.b.t. hoe je de kinderen kunt beoordelen. Daarnaast kunnen de kinderen bij stap 6 zichzelf evalueren door middel van Rubrics die we aanbieden in het lesmateriaal.
Bij de thema’s hebben we een vaardighedenbox met 21st century skillskaarten, onderzoekskaarten en productkaarten. Deze kaarten zet je als leerkracht met name in om het onderzoeksproces, stap 4, te begeleiden. Hierop staan tips over bijvoorbeeld het stellen van een goede onderzoeksvraag, het maken van een powerpointpresentatie maar ook hoe je goed kan samenwerken. De kinderen kunnen daarnaast ook zelf de kaarten inzetten als hulpmiddel bij hun onderzoek. Er staan ook links naar filmpjes en andere documenten bij waar kinderen nog meer informatie kunnen vinden.
In de geleide onderzoekslessen, stap 2, komen de 21st century skills geïntegreerd in de lessen aan bod. Soms ga je bijvoorbeeld informatie op internet opzoeken en soms werk je samen aan het beantwoorden van een opdracht of het doen van een proefje.
Als je een licentie hebt op TopoMaster, Blink Wereld – aardrijkskunde of Blink Wereld – geïntegreerd, vind je TopoMaster in de lesomgeving in het startscherm met alle methodes. Klik daarop om naar de app, lessen, en toetsen te gaan. Leerlingen kunnen via hun account in Blink Start naar TopoMaster zodat jij dat voor ze hebt ingepland in Blink Studio.
We hebben geen voorleesfunctie in de lesomgeving en de leerlingomgeving. Maar in veel webbrowsers is het tegenwoordig mogelijk een voorleesplugin te installeren, die het mogelijk maakt elke webpagina voor te lezen. Installeer in Chrome of Firefox bijvoorbeeld de plugin Read Aloud. Deze plugin is ook in staat de teksten van Blink Studio en Blink Start voor te lezen, wat bijvoorbeeld handig is bij het werken met Topomaster of voor dyslectische leerlingen.
Ja, de digitale, interactieve werkbladen van alle methodes zijn ook bruikbaar op de meeste tablets van Snappet. Sommige Snappets hebben een schermresolutie die lager is dan 1024 x 768 pixels. Bij kleinere schermresoluties kan het zijn dat er knoppen wegvallen op het scherm of dat niet alle tekst goed leesbaar is.
Om op Snappet met onze methodes te kunnen werken, moet je in de browserinstellingen van Snappet de toegang tot het internet inschakelen. Neem voor meer informatie of ondersteuning contact op met Snappet.
De beheerder van de lesomgeving Blink Studio kan dit in orde maken. Dat kan door een koppeling met Basispoort te maken, maar dit is ook handmatig te beheren.
Meer informatie over het koppelen met Basispoort óf het handmatig beheren vind je op www.blink.nl/basispoort-koppeling.
Meer informatie over de werking van Blink Studio in het algemeen vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
Controleer of je bij de juiste school bent ingelogd in Blink Studio, door rechtsboven in beeld op je naam te klikken.
Ben je bij de juiste school ingelogd, maar zie je niet de licenties die je school heeft? Neem dan contact op met Onderwijssupport (via de berichtenfunctie in de lesomgeving, service.educatie@blink.nl of 073 – 85 000 22) om te controleren of je licenties goed staan geregistreerd.
Zie je geen schoolnaam? Dan ben je met een proeflesaccount ingelogd. Vraag aan de beheerder op school of deze een account voor je wil aanmaken.
Ben je niet bij de juiste school ingelogd? Klik dan op wijzig school/locatie om bij de juiste school in te loggen.
Meer informatie over de werking van Blink Studio vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
De digitale verwerking is geen vervanging van de klassikale lessen, maar is integraal onderdeel daarvan, net zoals wanneer met papieren werkbladen wordt gewerkt. Leerlingen kunnen na de les wel individueel onderdelen van de les terugkijken via de leerlingomgeving Blink Start, ook vanuit huis.
Leerlingen werken met de digitale werkbladen, toetsen en TopoMaster in de leerlingomgeving Blink Start. Zij kunnen hier inloggen via Basispoort (indien de koppeling is geactiveerd), of met hun schoolcode, gebruikersnaam en wachtwoord. Er kan ook vanuit huis worden ingelogd op Blink Start.
Meer informatie over het digitaal werken met het lesmateriaal van Blink vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
De resultaten van het leerlingwerk kunnen automatisch worden uitgewisseld met ParnasSys en Momento. Hoe deze koppeling kan worden geactiveerd lees je op www.blink.nl/basispoort-koppeling.
Ja, dat kan. Er kan een koppeling worden gemaakt tussen Basispoort en onze lesomgeving Blink Studio.
Leerkrachten en leerlingen worden dan automatisch toegevoegd, en kunnen ook via Basispoort (of een gekoppelde netwerkomgeving zoals MOO, Skool, ZuluConnect, COOL, etc.) inloggen.
Via de Basispoortkoppeling kunnen er ook resultaten worden uitgewisseld met ParnasSys en Momento.
Volledig digitaal werken met Blink Wereld betekent dat leerlingen opdrachten en toetsen digitaal kunnen maken. Dit kan op tablet, laptop of pc. Als leerkracht kun je lesmateriaal klaar zetten per groep of per leerling. Nakijken gaat bij alle meerkeuzevragen volledig automatisch. In een aantal lessen zitten onderzoekjes of proefjes waarbij naast het digitale materiaal gebruik wordt gemaakt van fysieke materialen zoals knutselpapier, potloden, observatiebladen of andere benodigdheden om de opdracht uit te kunnen voeren.
Ja, leerlingen die digitaal werken kunnen in het werkblad het bijbehorende bronnenblad van een les openen.
De lesomgeving is te gebruiken op alle formaten en types digitale schoolborden, schermen en touchscreens. De lesomgeving laadt heel snel, maar een goede internetverbinding op de school blijft belangrijk.
Om met onze methodes te kunnen werken, moet het digibord of de touchscreen verbonden zijn met het internet. Afhankelijk van de schoolgrootte adviseren we om gebruik te maken van een snelle zakelijke breedbandverbinding. Een bekabeld netwerk (LAN) is sneller dan een draadloos netwerk, daarom heeft een LAN-verbinding de voorkeur
Leerlingomgeving Blink Start (www.blink-start.nl) werkt op computers, laptops, Chromebooks en alle tablets. Ook voor de leerlingomgeving adviseren we wat betreft de browser de meest recente versie van Google Chrome te gebruiken.
Het is ook mogelijk om te werken met:
We adviseren daarnaast ook een schermresolutie van minimaal 1024 x 768 pixels. Bij kleinere schermresoluties kunnen knoppen wegvallen op het scherm of kan tekst niet goed leesbaar worden.
Je kunt controleren of je browser up-to-date is via de site https://www.whatismybrowser.com/.
Je kunt je wachtwoord opnieuw instellen via deze pagina.
Kun je na het opnieuw instellen alsnog niet inloggen? Neem dan contact met ons op via 073 – 85 000 22 of service.educatie@blink.nl.
Meer informatie over de werking van Blink Studio vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
Je kunt op twee manieren inloggen in Blink Studio:
Voor het inloggen via Basispoort moet de koppeling met Basispoort door de beheerder zijn geactiveerd. Je leest hier hoe je dat moet doen.
Meer informatie over de werking van Blink Studio vind je op www.blink.nl/lesomgeving.
Dit is je berichteninbox. Als je op het blauwe bolletje klikt, krijg je alle berichten te zien die wij jou via de lesomgeving hebben gestuurd en berichten waarop je hebt gereageerd. Dit kan uitleg over de lesomgeving zijn, een lestip, jouw feedback op een les of een vraag van jou aan onderwijssupport. Wanneer er een cijfertje bij het blauwe bolletje staat, betekent dit dat je een één of meerdere nieuwe berichten in je berichtenbox hebt.