Blink Wereld
Structuur Blink Wereld – geïntegreerd
Opbouw en structuur
Er zijn tien thema’s voor groep 3/4, groep 5/6 en voor groep 7/8. Het ene jaar doe je pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s. Per periode is er een overkoepelend onderwerp. Zo passen de thema’s Bouwen maar (groep 3/4), Stadsmakers (groep 5/6) en Altijd onderweg (groep 7/8) binnen het onderwerp ‘Een eigen plek’. Op deze manier kun je in de hele school met hetzelfde onderwerp bezig zijn, maar geven de verschillende groepen daar een eigen invulling aan – passend bij het niveau.
Thema-overzicht
Hieronder zie je de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 3/4, 5/6 en groep 7/8. Er is een overzicht voor de thema’s van pakket A en een voor de thema’s van pakket B. Met een licentie op Blink Wereld – geïntegreerd heb je toegang tot zowel de thema’s van pakket A als B en kun je dus ook je eigen volgorde van de thema’s bepalen. Download hier de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 3 t/m 8.
Pakket A |
Groep 3/4 A | Groep 5/6 A | Groep 7/8 A |
Periode 1 – Wow, de wereld!
Start schooljaar tot de herfstvakantie |
Ruimtereizigers Vanuit de ruimte ziet de wereld er spectaculair uit! Wat is er nog meer te zien in de ruimte? En wie waren de eerste ruimtereizigers? |
Aardse extremen Welke extremen zijn er allemaal op de aarde? En hoe ontstaan vulkanen, aardbevingen en tsunami’s? |
Wereldsterren Elke tijd heeft zijn eigen wereldsterren! Welke wereldsterren had je vroeger? En welke zijn er nu? |
Periode 2 – Echt Nederland
Vanaf herfstvakantie tot kerst |
Gezellige tradities Als de dagen donkerder worden eten we erwtensoep en pepernoten en vieren we Sinterklaas en Kerst. Waarom eigenlijk? |
Ik hou van Holland Wat is typisch Nederlands? Welk beeld hebben we van typische Nederlanders? En klopt dit wel? |
Stem op mijn partij! Wie is de baas in ons land en hoe is dat geregeld? Wat vind jij belangrijk voor ons land? |
Periode 3 – Een eigen plek
Vanaf januari tot voorjaarsvakantie |
Bouwen maar! Mensen zijn bouwers. Maar iedereen woont verschillend! Waarom eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een huis? |
Stadsmakers Waarom wonen mensen in steden? Hoe zou jouw ideale stad er uitzien? |
Altijd onderweg Mensen en dieren zijn altijd onderweg. Waarom eigenlijk? Waarom verhuizen mensen naar andere delen van de wereld? |
Periode 4 – Grote experimenten
Vanaf voorjaarsvakantie tot meivakantie |
Handige uitvinders Mensen zijn slimme uitvinders! Maar hoe kom je erop? Wie bedacht de balpen of het theezakje? En hoe zit een fietsbel eigenlijk in elkaar? |
Wonderlijke uitvindingen Hoe weten wij wat we nu weten? Bekijk diverse uitvindingen, leer van wat dieren doen en doe zelf proefjes. |
De experimentele keuken Koks experimenteren vaak met hun gerechten en zijn soms echte uitvinders! Hoe kun je natuurkundige verschijnselen gebruiken in een eigen gerecht? |
Periode 5 – Verre wereldreizen
Vanaf meivakantie tot zomervakantie |
Hallo wereld! Op de wereld vind je allerlei culturen. Hoe begroeten mensen in andere landen elkaar? Welke spelletjes spelen ze? |
Het wereldrestaurant Wat zit er in ons eten? Waar komt het vandaan? Hoe eten ze op andere plekken in de wereld en wat kun je daarmee in je eigen wereldrestaurant? |
Reis de wereld rond Hoe heeft de mens ontdekt hoe de wereld in elkaar zit? En hoe kun je tegenwoordig de wereld rondreizen? |
Pakket B |
Groep 3/4 B | Groep 5/6 B | Groep 7/8 B |
Periode 1 – Familieverhalen
Start schooljaar tot de herfstvakantie |
Ik en mijn familie Hoe was jij toen je klein was? En hoe was het in de tijd dat je ouders en grootouders kind waren? Duik in je familiegeschiedenis! |
Wereldse kinderen Hoe is het leven van jou en van andere kinderen in Nederland? En hoe leven kinderen in andere delen van de wereld? |
Fantastische families Families zijn belangrijk in alle tijden. Welke families uit de geschiedenis hebben een belangrijke betekenis gehad? |
Periode 2 – Leven en overleven
Vanaf herfstvakantie tot kerst |
Op ontdekkingsreis! Ga op ontdekkingsreis! Hoe ziet het er in de woestijn, op de Noordpool en in de jungle uit? En wat moet je allemaal meenemen? |
Bijzondere bewoners Planten en dieren zijn goed in overleven en passen zich aan, maar lukt dat altijd? |
Op leven en dood Survival of the fittest in de natuur. Is het erg dat dieren (uit)sterven? |
Periode 3 – Slimme communicatie
Vanaf januari tot voorjaarsvakantie |
Sterke verhalen Wat vertellen boeken, films en schilderijen je? Wat kun je ervan leren, over vroeger en over nu? En welk verhaal is echt gebeurd? |
Dit wil ik zeggen Op welke manieren brengen mensen hun boodschap over? Waarom doen ze dat? Hoe was dat vroeger? En hoe doen dieren dat eigenlijk? |
Machtige media Over de rol van de media in ons leven – van radio via televisie naar internet. Hoe worden we beïnvloed en hoe kunnen we beïnvloeden? |
Periode 4 – Wereldse kwesties
Vanaf voorjaarsvakantie tot meivakantie |
Terug naar de dino’s De wereld verandert steeds. Hoe zag de wereld eruit toen de dino’s leefden? En waren er toen al mensen? |
Klimaatkenners Wat is weer, wat is klimaat? En welke gevolgen kan de klimaatverandering voor de aarde hebben? |
Oorlog en Vrede Hoe is het leven tijdens een oorlog? En wat gebeurt er daarna? |
Periode 5 – Een groene wereld
Vanaf meivakantie tot zomervakantie |
Natuurspeurders Welke diertjes leven er allemaal bij jou in de buurt? En hoe ontdek je hoe al die diertjes heten? Ga de natuur in! |
De groene fabriek Wanneer noem je een bedrijf ‘groen’? Wat komt er allemaal kijken bij het opzetten van een groene fabriek? |
Duurzaam design Hoe kunnen nieuwe ontwerpen ervoor zorgen dat we beter met de wereld omgaan? Welke ideeën zijn er nu al en wat zou er in de toekomst nog meer kunnen? |
Opbouw van de thema's
De thema’s starten met een introductie van het thema, waarin de doelen en het gezamenlijke eindproduct aan bod komen. De intro bevat ook een aantal ‘triggers’ om de kinderen nieuwsgierig te maken en te bekijken wat ze aan voorkennis hebben. Vervolgens krijgen ze eerst een basis aan inhoud en vaardigheden geboden door middel van de geleide onderzoekslessen die je gezamenlijk met de hele klas doet. Daarna volgt de Test jezelf (wat weet ik nu al? wat vind ik interessant?) en gaan ze zelf aan de slag met hun eigen onderzoeksvraag. Ze doen onderzoek, ze maken een eigen product en ze werken samen toe naar de eindpresentatie. Elk thema eindigt met een evaluatie.
De thema’s voor groep 3/4 bestaan uit tenminste acht lessen van 30-40 minuten. De thema’s voor groep 5 t/m 8 bestaan uit minimaal twaalf lessen, maar je kunt deze basisroute uitbreiden tot twintig lessen per thema. Je besteedt dan ongeveer zes weken aan een thema. De uren die je nu hebt voor de drie zaakvakken – twee tot drie lesuren per week – besteed je allemaal aan het betreffende thema.
Kerndoelen
In de thema’s van Blink Wereld worden de kerndoelen van ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ behandeld. De kerndoelen van Natuur en techniek, Ruimte en Tijd komen allemaal aan bod. Van Mens en Samenleving komen de kerndoelen 36, 38 en 39 aan bod, omdat die aansluiten bij thema’s die gaan over het ontdekken van de wereld. Hoe en waar deze kerndoelen in de twintig thema’s van Blink Wereld groep 5 tot en met 8 terugkomen, hebben we in een schema uitgewerkt.