Ontdek.Wie wij zijn.
Over Blink
Observerend achter in honderden klassen door heel Nederland kwam plotseling het inzicht, de ‘blink’. Zodra de boeken tevoorschijn komen, verdwijnt de energie. Dát is de oorzaak van veel problemen in het onderwijs en ook het patroon dat Blink wil doorbreken. Met sprankelende lesmethodes die de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen. Met de leraar als expeditieleider. Een leraar die hen met al zijn expertise, kennis, enthousiasme en ervaring op het juiste moment inspireert en motiveert. Daardoor leren ze makkelijker én onthouden ze de leerstof beter. Kortom: beter leren met nieuwsgierigheid als motor. Lesmethodes die leraren de ruimte geven om les te geven zoals zij dat willen, zodat zij vanuit hun kracht voor hun leerlingen het verschil kunnen maken.
Onze lesmethodes zijn gebouwd op wetenschappelijke inzichten
De lesmethodes van Blink worden altijd gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Hiervoor werkt Blink intensief samen met vooraanstaande wetenschappers en experts. Misschien wel het allerbelangrijkste inzicht uit de wetenschap is: leerstof die niet prikkelt of betekenisvol is, wordt na de toets vaak snel vergeten.
Om goed te kunnen leren, heb je in je brein een ‘netwerk’ nodig waar nieuwe kennis bij kan aanhaken. Daarom is bij Blink het uitgangspunt: de nieuwsgierigheid prikkelen en leerlingen zoveel mogelijk zelf laten doen en ontdekken. Emoties en samenwerking met andere leerlingen zijn hierbij belangrijk, omdat juist de emoties en interactie ervoor zorgen dat leerstof makkelijker beter beklijft.
Onze lesmethodes worden ontwikkeld door cocreatie
We ontwikkelen samen met leraren en leerlingen, volgens de methodiek van human-centered design. Dit is een inspirerende en bewezen methodiek van Stanford University in California, USA. Die is bedoeld om een nieuw en innovatief product te ontwerpen en ontwikkelen dat echt waarde toevoegt in het leven van de eindgebruiker. Deze methodiek vormt de basis van hoe Blink werkt. Dit levert lesmethodes op die kinderen en jongeren beter laat leren.
Onze educatieve magazines
Naast ontwikkelaar van lesmethodes is Blink met Bobo, Okki, Wild van Freek, National Geographic Junior en Picatypen de grootste Nederlandse uitgever van educatieve magazines. Deze magazines prikkelen ook thuis de nieuwsgierigheid van kinderen en dagen ze uit in hun ontdekkingstocht van het leren.
Van oudsher zijn deze magazines vooral bekend als tijdschrift, maar inmiddels worden deze 360° uitgebouwd. Zo zijn er succesvolle concepten ontwikkeld voor bijvoorbeeld televisie, video, apps, websites en theatervoorstellingen. Blink zet haar merken ook in voor partnerships als deze kunnen leiden tot wederzijdse conceptuele versterking.
Jorien Castelein
“Ik wil maar één ding: dat kinderen beter leren.”
“Blink wil het onderwijs teruggeven aan de leerkrachten en de leerlingen. Door lesmethodes te ontwikkelen die zo zijn gebouwd dat het de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelt. Zodat leerlingen willen leren wat ze moeten leren. En die leerkrachten de inspiratie, tools en ruimte geven om zo les te geven dat ze het beste uit zichzelf en hun leerlingen halen”.
De beginselen van Blink
Lesmateriaal ontwikkelen is een complex proces en duurt jaren. Het materiaal is nooit af en blijft onderhevig aan verandering. Wij ontwikkelen onze lesmethodes in cocreatie met een diverse en representatieve groep leraren en leerlingen van scholen uit het hele land. We maken daarbij gebruik van een breed scala aan experts en werken op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.
De toegenomen aandacht voor inclusie en diversiteit in het onderwijs laat zien dat lesmateriaal nooit neutraal is. Dat niet kiezen ook kiezen is. En dat discussies uit de weg gaan niet betekent dat die discussies er niet zijn. Graag geven we je daarom inzicht in de keuzes die wij als ontwikkelaar van leermiddelen maken. Hoe kijken wij naar onderwijs? Op basis van welke waarden, overwegingen en uitgangspunten maken we keuzes? Welke onderwerpen en thema’s gebruiken we? Door je deelgenoot te maken van onze afwegingen, hopen we dat je een goed beeld krijgt van de beginselen die aan de basis staan bij de ontwikkeling van lesmethodes.