Blink Nederlands
bovenbouw havo/vwo
Doorlopende leerlijn lezen
De doorlopende leerlijn lezen van Blink Nederlands is gebouwd op de principes van Het nieuwe lezen, de door Blink ontwikkelde aanpak om het probleem van ontlezing onder jongeren op te lossen.
De uitgangspunten van Het nieuwe lezen zijn:
- Leerlingen inspireren om elke dag een half uur te lezen
- Leerlingen actief bezig laten zijn met wat ze lezen
- Een rijk en gevarieerd leesaanbod aanbieden met vrije keus voor leerlingen
- Een langere periode lezen over thema’s die aansprekend zijn
- Lezen en andere vaardigheden komen voor in natuurlijke samenhang
En zo pakt Blink Nederlands dat aan:
1 – Leerlingen inspireren om elke dag een half uur te lezen;
Leerlingen beter leren lezen en de afnemende leesvaardigheid aanpakken, dat kan alleen door leerlingen ook te stimuleren meer te lezen. Docenten en scholen die hier initiatieven in nemen ondersteunen we graag. Bijvoorbeeld door een digitale bronnenbank met daarin een rijk aanbod aan zakelijke en fictieve bronnen waaruit leerlingen en docenten naar eigen voorkeur kunnen kiezen.
2 – Leerlingen actief bezig laten zijn met wat ze lezen;
Dat lezen meer is dan het beantwoorden van vragen en oefenen met examens staat voor Blink Nederlands bovenbouw havo/vwo buiten kijf. Het draait om lezen voor het leven! En als leerlingen diep lezen en dat wat ze lezen actief verwerken, dan is dat ook de beste voorbereiding op het CE! In Blink Nederlands zetten we graag de ‘sandwichdidactiek’ van De Vos en Pronk in (Lezen met de leessandwich, 2017) omdat die mogelijkheden geeft om leerlingen, zowel vóór, tijdens en na het lezen actief met heel gevarieerde werkvormen te laten werken.
3 – Een rijk en gevarieerd leesaanbod aanbieden met vrije keus voor leerlingen;
De thematische aanpak van Blink Nederlands maakt het voor de hand liggend om leerlingen uit heel verschillende bronnen teksten te laten lezen. Ze lezen korte verhalen en opmerkelijke zakelijke teksten uit online en offline media (aangevuld met video). In de module Begin van het einde lezen leerlingen korte toekomstverhalen van schrijvers als Hanna Bervoets en fictieve columns van de Zorkianen (uit Volkskrant) en opiniërende artikelen naar keus over kunstmatige intelligentie, biohacks en andere technologische ontwikkelingen. Ieder blok eindigt met lees- en kijktips.
4 – Een langere periode lezen over thema’s die aansprekend zijn;
Identiteit, gender en toekomst. Dat zijn de thema’s van de modules in 4 havo en 4 vwo. Thema’s die leerlingen raken, waar ze nieuwsgierig naar zijn, omdat ze heel dichtbij hen staan. In Blink Nederlands bovenbouw havo/vwo lezen leerlingen langere tijd zakelijke én fictionele teksten over één thema. Ze verkennen allerlei invalshoeken van het thema, raken vertrouwd met nieuwe ‘themagerelateerde’ woorden en breiden zowel hun kennis als hun woordenschat uit.
5 – Lezen en andere vaardigheden komen voor in natuurlijke samenhang;
Als je leest, dan doe je dat omdat je iets te weten wilt komen, omdat je je mening wilt scherpen. Lezen, schrijven en spreken hebben veel overeenkomsten. Of je nu mondeling of schriftelijk een ander overtuigt van jouw mening, of je leest een artikel van iemand die jou wil overtuigen, het draait om dezelfde principes. Het is enorm waardevol en effectief om leerlingen te laten ervaren dat je de ene vaardigheid nodig hebt om beter te worden in een andere vaardigheid.