Tommy Wieringa
Wie gaat er nou in het gras liggen als ze maaien.

Ontdek. Het nieuwe lezen.

Deze zin prikkelt je fantasie en maakt je nieuwsgierig naar de volgende. Voor je het weet heb je het boek van deze schrijver uit en heb je allerlei nieuwe dingen ontdekt over de wereld en jezelf.
Toch is de leesmotivatie van kinderen bijna nergens zo laag als in Nederland. Dat vraagt om een radicaal andere aanpak in het primair én voortgezet onderwijs. Met boeiende verhalen, die leerlingen echt raken, waardoor ze verder willen lezen. En het goede nieuws is: die aanpak hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Blink heeft samen met experts een visie op leesonderwijs ontwikkeld, gebaseerd op onderzoek onder ruim 500 leraren en evenzoveel leerlingen. Lees alles hierover in het speciaal door Blink ontwikkelde boek ‘Succesverhaal: ontdek Het nieuwe lezen’ .

Deze auteurs en experts ondersteunen de boodschap van Het nieuwe lezen
Adriaan van Dis
Lees meer
Adriaan van Dis
Ik geloof in de mens die er per ongeluk is en er het beste van probeert te maken.

Mulder zweeg en huiverde, want hij geloofde werkelijk in wat hij zei, al had hij er niet echt over nagedacht. Alsof hij buiten zich trad en zich zonder schaamte liet gaan. Het kippenvel trok over zijn armen. Afkomstig uit Adje.

Adriaan: “Lezen maakt mondige mensen.”

Foto: Carel Schutte

Annejet van der Zijl
Lees meer
Annejet van der Zijl
In het voorjaar van 1958 was Annies lentedepressie dieper dan ooit.

Afkomstig uit Anna.

Annejet: “Mensen kunnen niet zonder verhalen.”

Kluun
Lees meer
Kluun
Het duurt een paar tellen voor het tot me doordringt dat ik drijfnat en poedelnaakt in een hotelgang sta.

Wat nu? Naakt in de lift stappen en bij de receptie om een nieuwe keycard vragen? Op een andere kamerdeur kloppen en vragen of ze de receptie willen bellen? Hopen dat iemand van housekeeping toevallig de gang in komt lopen? Voor ik tot een besluit kan komen, gaat er halverwege de gang een deur open, waaruit een man met een hipsterbaardje tevoorschijn komt. Afkomstig uit Familieopstelling.

Kluun: “Ik geloof dat je kinderen niet verplicht aan het lezen moet proberen te krijgen. Je moet ze leesplezier geven. En dan helpt het echt niet om ze persé de Grote Drie van de twintigste eeuwse (lees middeleeuwse) literatuur te krijgen. Taal leeft als nooit te voren. Kijk naar de vernieuwende teksten van rappers, straatdichters. Kijk naar de humor die kinderen hebben in hun app-verkeer. We moeten af van het idee dat alleen de roman de weg is naar de liefde voor taal en het ontdekken van leesplezier.”

Foto: Yvette Kulken

Astrid Sy
Lees meer
Astrid Sy
De wagen vertrok en Koos' gegil stierf langzaam weg.

Afkomstig uit Noem geen namen.

Astrid: “Mijn boeken zijn onderdeel van mijn identiteit. Veel van wat ik heb gelezen heeft mij gevormd tot wie ik ben. Met name de boeken uit mijn jeugd. Ze hebben me mee terug genomen in de tijd, me rolmodellen gegeven waar ik me aan kon optrekken, fantasiewerelden getoond die ik nooit voor mogelijk had gehouden en daarmee mijn eigen fantasie gevoed. Nog steeds lees ik met veel vreugde kinderboeken. Kinderboeken helpen me om kind te blijven. Want de belevingswereld van kinderen is magisch en iets waaraan elke volwassene zich zou moeten vastklampen. Mijn zoontje van drie en ik lezen elke dag, meerdere keren per dag. Ik zie ook zijn fantasie, zijn taal, zijn wereld erdoor verrijken. Het doet me ontzettend veel verdriet dat er zo veel kinderen zijn die dit niet ervaren. Lezen is het fijnste wat er is, waarom wordt het dan tot zo iets vervelends en schools gemaakt? Deze nieuwe leesaanpak gaat lezen weer leuk maken. Want dat is het gewoon.”

Özcan Akyol
Lees meer
Özcan Akyol
Plotseling stond ik in een ruimte waar gewone burgers niet mochten komen.

Ik was mijn begeleiders kwijtgeraakt. Een agent tikte op mijn schouder en vroeg: ,,Collega, zijn deze handboeien van jou?’’ Ik nam ze maar in ontvangst, dat gaf extra cachet aan deze hele ervaring. Afkomstig uit zijn column Op stage bij de politie: ‘Gaan we vandaag ook etnisch profileren?’

Özcan: “Om elkaar beter te begrijpen, moeten we ons goed kunnen uitdrukken. Steeds meer jongeren hebben moeite om teksten te doorgronden. Dat is om twee redenen zorgelijk; ze beperken hun toegang tot kennis. En ze zijn vaak niet in staat om hun gedachten en emoties letterlijk in woorden om te zetten. Dan kan voor frustraties zorgen. Lezen biedt rijkdom. We ontmoeten nieuwe mensen en betreden andere werelden. Dat zorgt voor een grote algemene kennis, meer empathie en hopelijk verbinding tussen burgers die elkaar anders nooit zouden zien.”

Simone van der Vlugt
Lees meer
Simone van der Vlugt
Afdalen in die donkere tunnel is alsof je in je eigen graf stapt.

Afkomstig uit Zwarte Sneeuw.

Simone: “Wie niet goed kan lezen, sluit zichzelf buiten”.

Paul van Loon
Lees meer
Paul van Loon
Zeven is het begin.

Er stond geen afzender op. Van wie zou die kaart komen? Misschien wel iemand uit mijn klas, dacht Dolfje. Hij draaide hem om en keek naar de afbeelding op de andere kant. Even hield hij zijn adem in. Het was een tekening van de Grote Boze Wolf… Afkomstig Uit Dolfje Weerwolfje.

Paul: “Wie niet leest, is er geweest.”

Paulien Cornelisse
Lees meer
Paulien Cornelisse
Met een natte vacht kwam ze de afdeling op.

Stella zat even verderop haar mascara bij te werken en keek zijdelings naar Cavia, met een blik alsof ze iets vies proefde. ‘In het vervolg misschien een poncho mee in de werktas?’ vroeg ze. Afkomstig uit De verwarde cavia.

Paulien: “Veel jongeren zijn de hele dag bezig hun leven met elkaar te delen. Veel ouderen ook trouwens. Zelf heb ik het altijd fijn gevonden ook dingen voor mezelf te hebben. Dat kan met een boek. Je verdwijnt in een andere wereld waarin niets geshared hoeft te worden. Als je leest ben je eindelijk alleen!”

Foto: Frank Ruiter

De 5 uitgangspunten van Het nieuwe lezen:

1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.

2. Actief en ook samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.

3. Een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).

4. Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken (is ook tijdwinst).

5. Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en grote geheel voor leerlingen duidelijk is.

Blink Lezen en Blink Nederlands | PLOT26 werken volgens deze vijf uitgangspunten.

Anja Schoots, docent Nederlands Ichthus Lyceum

“Ruimte geven aan de nieuwsgierigheid van kinderen geeft leesplezier ruim baan.”

Meer dan 500 leraren en 500 leerlingen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs hebben meegewerkt aan dit initiatief en ondersteunen Het nieuwe lezen.

Adviseurs

Het werk en de adviezen van de wetenschappers en experts van onderstaande organisaties in taal, lezen en onderwijs vormen een grote inspiratiebron voor Het nieuwe lezen

Met dit initiatief van Het nieuwe lezen ondersteunt Blink het nationale Leesoffensief.

Ontwikkelpartners

Deze ontwikkelpartners van Blink ondersteunen de boodschap van Het nieuwe lezen en maken daarnaast de doorgaande leeslijn van Blink mogelijk
Ontdek de wereld.