Differentiatie

Elke leerling een eigen uitdaging

Geen leerling is hetzelfde. De een pikt dingen snel op, de ander heeft meer tijd nodig. Sommige leerlingen willen veel oefenen, anderen willen direct zelf dingen creëren. Hoe zorg je er als docent voor dat elke leerling geboeid blijft en geprikkeld wordt om beter te worden? Blink Engels biedt verschillende manieren om te differentiëren in je klas en iedere leerling uit te dagen op het eigen niveau.

Differentiatie betekent bij Blink Engels niet dat elke leerling een individuele leerroute volgt. In zijn of haar eigen tempo en op zijn of haar eigen niveau. Het betekent juist een gezamenlijk startpunt of gaan samen aan de slag.

Vijf keer differentiatie, iedereen succesvol op het eigen niveau

Bij Blink Engels is differentiatie logisch ingepast in het leerproces. Dit zijn de vijf uitgangspunten:

1. Engels dat je wil begrijpen en gebruiken

De authentieke bronnen zorgen ervoor dat leerlingen gemotiveerd en betrokken zijn. Ze worden niet geremd door de taalbarrière, maar willen begrijpen wat er gebeurt. Het gemiddelde niveau van de taal ligt hoger dan bij andere methodes. Doordat leerlingen vooraf belangrijke woorden leren en doordat we tekst met beelden ondersteunen, is het materiaal toch heel toegankelijk. De rijke talige contexten zorgen voor het beste leerresultaat voor iedere leerling.

2. Nadruk op spreekvaardigheid en interactie

Spreken is een belangrijk onderdeel van de methode. Vooral in de eerste drie klassikale digibordlessen. Veel vragen en opdrachten zetten aan tot interactie en zorgen ervoor dat leerlingen Engels durven te praten in de klas. Bij spreken ontstaat een natuurlijke manier van differentiatie. Leerlingen doen dit namelijk op hun eigen niveau. Juist bij spreken ben jij als docent onmisbaar. Met directe, individuele feedback aan leerlingen zorg je voor maatwerk en differentiatie.

3. Taakgericht onderwijs

De taaltaken in de methode hebben een open karakter. Er zijn minimum eisen waar de taak aan moet voldoen, maar er zijn geen (kwaliteits)beperkingen. Leerlingen kunnen hier dus op eigen niveau mee aan de slag en hun eigen (creatieve) grenzen opzoeken.

4. Digitaal differentiatiegemak

Als docent krijg je toegang tot het materiaal van alle niveaus. In de planningstool in de lesomgeving zet je gemakkelijk voor elke individuele leerling opdrachten klaar. Jij kiest hierbij het niveau dat past.

5. Geen hokjes maar gezamenlijk aan de slag

Blink Engels gaat uit van samen Engels leren in de klas. Zo is er altijd een gezamenlijke start. De iets minder taalvaardige leerlingen worden hierdoor op sleeptouw genomen door de andere leerlingen en natuurlijk door jou als docent. De taalvaardigere leerlingen worden op hun beurt voldoende uitgedaagd.

Hoe werkt dat in de praktijk?

  • Je krijgt de beschikking over het materiaal van alle niveaus binnen een leerjaar. De opzet van Blink Engels maakt het mogelijk om binnen één klas samen te werken aan dezelfde topic en dezelfde taak en toch op maat te differentiëren.
  • De taaltaken zijn zo opgezet dat iedere leerling op eigen niveau kan werken en uitgedaagd wordt. Zo werken alle leerlingen in de topic JFK aan een FBI-report, maar zijn de stappen en eisen voor bk-niveau eenvoudiger dan op gt-niveau. En zijn de bronnen en opdrachten op hv-niveau nog uitdagender.
  • De strategielessen lezen en luisteren zijn gerubriceerd naar ERK-niveaus en kun je per leerling inplannen op het gewenste niveau
  • De adaptieve grammar app past zich aan het individuele niveau van de leerling aan.

Je kunt alle materialen op alle niveaus gebruiken. Vanuit jouw eigen dashboard plan je voor iedere leerling op een passende niveau het materiaal in.

 

Ontdek de wereld.