Blink Lezen
Didactiek: geïntegreerd leesonderwijs
Bij Blink Lezen zet je in op leesplezier. Jouw leerlingen gaan op in boeiende verhalen en rijke teksten, over hun eigen wereld! Door hun nieuwsgierigheid te prikkelen, leren ze beter lezen en vergroten ze hun woordenschat. Dit is wetenschappelijk bewezen ook de beste manier om te leren.
Technisch, begrijpend en verdiepend lezen, voorlezen én vrij lezen komen geïntegreerd aan bod. Met Blink Lezen heb je zo alle tools in handen om op een vernieuwende en effectieve manier leesonderwijs te geven. Bovendien werk je aan alle kerndoelen. Hieronder lees je meer over de didactiek.
Vergroot hun woordenschat
met rijke teksten
Essentieel voor de leesontwikkeling
Hoe groter je woordenschat, hoe beter je taalvaardigheid. Het lezen van rijke teksten is dan ook essentieel voor de leesontwikkeling van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer leren van een pittige, boeiende tekst waar ze hun tanden in moeten zetten dan van een arme tekst die makkelijk te lezen is.
De gekozen teksten in Blink Lezen zijn dan ook altijd rijke teksten over herkenbare thema’s, met een uitdagende inhoud. Deze teksten zijn niet ‘verarmd’ om te voldoen aan een bepaald AVI-niveau of om bijvoorbeeld leesstrategieën mee te oefenen.
Teksten die je leerlingen uitdagen
De teksten in Blink Lezen maken leerlingen nieuwsgierig, zodat ze verder willen lezen, kijken of luisteren. Én de rijke inhoud vergroot hun kennis van de wereld.
Benieuwd hoe dit werkt? In dit filmpje delen Sarah, Benjamin, Elayne, Gerben, Martijn en Donate in twee minuten hun ervaringen met je!
Volg de leesontwikkeling
van je leerlingen
Logische opbouw
Omdat je met Blink Lezen de leesontwikkeling van kinderen volgt, zit er een logische opbouw in de leerjaren:
- In groep 4 ligt de nadruk op het oefenen van technisch en vloeiend lezen.
- In groep 5-6 verschuift de balans naar meer begrijpend lezen.
- In groep 7-8 verdiepen de kinderen zich nog verder in begrijpend en verdiepend lezen, inclusief het onderhoud van vloeiend lezen.
Blink Lezen in groep 4
Lezen is in groep 4 een ontwikkelproces, na het aanleren van de letters in groep 3. Het gaat hierbij om impliciet leren door veel voorlezen, zelfstandig lezen én leesactiviteiten zoals ervaringen uitwisselen met klasgenootjes.
Met Blink Lezen geef je jouw leerlingen hierbij de juiste ondersteuning en feedback.
Voor kinderen is al het lezen lezen
In Blink Lezen is lezen één geheel. Alle vormen van lezen (technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend) zijn op een natuurlijke en logische wijze met elkaar verbonden. Er zijn bewust geen losse lessen ontwikkeld voor technisch of begrijpend lezen.
Technisch lezen
Technisch lezen is de basis van elke vorm van lezen, of het nu om begrijpend, verdiepend of vloeiend lezen gaat. Door veel te lezen, leren kinderen ook beter technisch lezen. Met Blink Lezen oefen je daarom ook altijd technisch lezen.
Dat gebeurt bijvoorbeeld door:
- Veelvuldig hardop lezen met voor-koor-zelf lezen, ondertitels lezen, karaoke lezen, theaterlezen, voorlezen, duolezen, papegaailezen en tutorlezen;
- Heel veel oefenen met (vrij) lezen, zo nodig met audio-ondersteuning;
- Rijke teksten te lezen rond een thema.
Begrijpend lezen
In het huidige begrijpend leesonderwijs staat het aanleren van leesstrategieën nog vaak centraal. Dit strategisch leesonderwijs leidt tot meer kennis over leesstrategieën, maar niet tot beter leesbegrip.
In Blink Lezen zijn strategieën daarom een middel, maar geen doel. Alleen als een strategie écht ondersteunt om de inhoud van een tekst te begrijpen komt dit in de lessen aan bod. Je behandelt de aanpak dan in een minicollege. Jouw leerlingen passen dit vervolgens zelf toe in de lessen Wereldlezen.
“Sinds wij met Blink Lezen werken is begrijpend lezen weer een feestje!”
Vivian, leerkracht groep 5-6, OBS Die Heenetrecht
Verdiepend lezen: close reading
Na begrijpend lezen gaan kinderen nóg een stapje verder: verdiepend lezen, ook bekend als close reading.
Bij verdiepend lezen gaat het om evaluerend (kritisch), reflecterend en literair lezen: wat vind ik van de tekst, is de tekst bruikbaar voor mij, wat wil de tekst van mij en wat doet de tekst met mij?
In Blink Lezen werk je met leesaanpakken voor verdiepend lezen toe naar kritische en literaire lezers. Voor kritisch lezen zijn dat bijvoorbeeld:
- Betrouwbaarheid van teksten onderzoeken;
- Conclusies trekken en beoordelen;
- Mening vormen;
- Aargumenten onderzoeken;
- Teksten of tekstdelen vergelijken.
Het leesonderwijs kan anders
Het nieuwe lezen
Door hun nieuwsgierigheid te prikkelen, krijgen we kinderen weer aan het lezen. Dat is het uitgangspunt van Het nieuwe lezen en Blink Lezen. In het filmpje hieronder leer je meer over onze nieuwe visie op leesonderwijs. Én je krijgt een inkijkje in de lesstructuur van Blink Lezen met behulp van het thema Oorlogsgeheimen.
Wetenschappelijke inzichten
Blink ontwikkelde deze nieuwe visie op leesonderwijs samen met leraren, leerlingen en wetenschappers. Aan de ontwikkeling van Blink Lezen liggen bovendien recente inzichten uit de wetenschap ten grondslag.
Kerndoeldekkend voor lezen
in het basisonderwijs
Met Blink Lezen werk je kerndoeldekkend voor Nederlands in het basisonderwijs. Blink Lezen sluit aan bij de doelen zoals opgesteld door het SLO (mondeling en schriftelijk taalonderwijs en taalbeschouwing, waaronder strategieën). En: met Blink Lezen ga je zelfs dieper wat betreft tekstniveau, verwerking en ‘hogere orde denkvaardigheden’.
In de thema-overzichten zie je bovendien welke lesonderdelen betrekking hebben op technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend lezen – zo weet je als leerkracht wat er aan bod komt en kun je bepaalde accenten leggen in je les.
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe alle vormen van lezen aan bod komen in de lesmethode Blink Lezen? Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. Bekijk de mogelijkheden!