Zoeken

Verdiepend lezen

Na begrijpend lezen gaan kinderen nóg een stapje verder in hun leesreis: verdiepend lezen, ook bekend als close reading. Verdiepend lezen is dan ook een integraal onderdeel van de lesmethode Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs.

Dankzij de rijke teksten en uitdagende opdrachten ervaren jouw leerlingen dat ze steeds beter lezen. Hierdoor vergroot je hun zelfvertrouwen, de leesmotivatie én het leesplezier. Zo krijg je alle kinderen aan het lezen!

Onze aanpak van verdiepend lezen

Lezen in samenhang

Door veel te lezen, worden kinderen ook beter in verdiepend lezen. Met Blink Lezen oefen je daarom ook altijd verdiepend lezen. Dit doe je zo:

  • In het Minicollege oefenen de kinderen eerst een strategie of een aanpak, die ze daarna toepassen in de les Wereldlezen;
  • In de lessen Wereldlezen ga je dieper in op onderwerpen en ga je samen oefenen. Technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend lezen komen allemaal aan bod.
  • In de activiteiten rond de Leesclub komen de literaire competenties aan bod. Kinderen gaan dan ‘dieper’ en kritischer lezen. Ze kunnen ook nauwkeuriger uitdrukken wat ze denken en voelen.
  • In het Leesdossier houden kinderen een dagboek bij, waarin ze op een vrije manier hun leeservaringen opschrijven. De opdrachten in het Leesdossier zijn gebaseerd op de didactiek van Chambers. Vragen over beleven, (ver)kennen, denken en dwalen staan centraal.

Steeds beter lees- en tekstbegrip

Er vindt in Blink Lezen vooral veel interactie plaats ná het lezen. Zo worden er betogen, discussies, klassen- en groepsgesprekken en boekengesprekken gehouden aan de hand van vragen of stellingen die het lezen helpen verdiepen.

Met Blink Lezen laat je dus de kinderen lekker veel lezen in (zelfgekozen) boeken, bied je in de lessen Wereldlezen rijke teksten aan, voer je over die teksten gesprekken, stel je er vragen over en werk je met motiverende opdrachten. Op die manier oefenen de kinderen veel en worden ze met feedback en ondersteuning steeds betere lezers.

Logische opbouw per leerjaar

Ontwikkeld voor kinderen in groep 4 t/m 8

Omdat we de leesontwikkeling van de kinderen volgen, zit er een logische opbouw in de leerjaren van Blink Lezen:

  • In groep 4 ligt de nadruk op het oefenen van technisch lezen en vloeiend lezen.
  • In groep 5-6 verschuift de balans naar meer begrijpend lezen.
  • In groep 7-8 verdiepen de kinderen zich nog verder in begrijpend lezen en verdiepend lezen, inclusief het onderhoud van vloeiend lezen.

Duidelijke overzichten per thema

In de thema-overzichten zie je welke lesonderdelen betrekking hebben op technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend lezen – zo weet je als leerkracht wat er aan bod komt en kun je bepaalde accenten leggen in je les. 

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen