Zoeken

Veelgestelde vragen

Alles Proberen en bestellen Planning en onderdelen Niveauverschillen Toetsing en voortgang Digitaal Trainingen Wereldorientatie Blink Lezen en Blink Wereld - geïntegreerd in groep 4

Proberen en bestellen

Planning en onderdelen

Hoe komen technisch en begrijpend lezen aan bod in Blink Lezen?

Technisch lezen, vloeiend lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen geïntegreerd in het lesmateriaal aan bod. Dat betekent dat bijvoorbeeld in een les Wereldlezen meerdere vormen van lezen aan bod kunnen komen. Hierdoor is niet heel specifiek aan te wijzen waar technisch (of begrijpend) lezen aan bod komt.

Deze combinatie is ook heel logisch: om een tekst te kunnen begrijpen zul je deze ook altijd technisch en vloeiend moeten kunnen lezen. En wanneer je vooral nog veel moet oefenen met technisch en vloeiend lezen, is het wel zo motiverend (en leerzaam) om iets met de inhoud van een tekst te doen – dat is immers altijd de reden waarom je zou willen lezen. Daarbij blijkt uit onderzoek dat onderscheid maken in soorten lezen verwarrend is voor leerlingen en niet bijdraagt aan het beter en meer gemotiveerder lezen.

In de thema-overzichten geven we voor jou als leerkracht wel aan welke onderdelen van de les betrekking hebben op technisch en begrijpend lezen, zodat je als leerkracht weet wat er aan bod komt en je eventueel bepaalde accenten kunt leggen in een les.

  • In groep 4 ligt het zwaartepunt hier meer op technisch lezen en vloeiend lezen  – altijd met aandacht voor de inhoud van de tekst en begrijpen waar het over gaat.
  • In groep 7/8 het zwaartepunt op begrijpend en verdiepend lezen, waarbij het vlot en vloeiend lezen aan bod blijft komen als ‘onderhoud’.

Uiteraard houden we rekening met de verschillende soorten toetsen die scholen nu gebruiken voor lezen, waaronder de Cito-toets. We ontwikkelen samen met toetsontwikkelaars van verschillende toetsingspartijen oefentoetsen waarmee kinderen goed voorbereid zijn op de eindtoets. Naast deze vorm van echt summatief toetsen, bieden we verschillende tools (o.a. rubrics) om de voortgang van de kinderen bij te houden. We geven in het lesmateriaal duidelijk aan hoe dit binnen Blink Lezen in elkaar zit en werkt.

Wat is het leesclubboek?

De eerste +/- drie weken van een thema lezen de kinderen op school in hetzelfde leesboek. Dat boek mogen ze houden! Zo bouwen ze door de jaren heen hun eigen kinderboekencollectie op. Uiteindelijk hebben ze 25 eigen boeken!  Deze boeken hebben we geselecteerd in samenwerking met ons Kinderpanel.

Bij de leesclubboeken bieden we diverse werkvormen en opdrachten aan, waardoor het boek gaat leven en er in de klas samen over gesproken kan worden. Dit zorgt voor meer plezier in het lezen; kinderen geven zelf aan dat ze het erg leuk vinden om het met elkaar te hebben over een boek. Met dit boek en de opdrachten komt ook het onderdeel ‘literaire competenties’ aan bod, zoals genoemd in de nieuwe voorstellen voor kerndoelen vanuit het team Nederlands van Curriculum.nu.

De kinderen lezen het leesclubboek in principe gewoon op school. Je ruimt dus in je rooster tijd in voor kinderen om zelf – in hun eigen tempo – in het boek te gaan lezen. Het beste is om kinderen per dag 30 minuten zelf te laten lezen; dan maken ze echt meters en dit draagt veel bij aan het vergroten van hun leesvaardigheid. Hoe meer je leest, hoe beter je gaat lezen.

Deze boeken zitten in het pakket van Blink Lezen. Door de samenwerking met alle grote kinderboekenuitgevers van Nederland kunnen we deze boeken binnen de prijs aanbieden.

Lees meer over de leesclubboeken

Niveauverschillen

Toetsing en voortgang

Digitaal

Trainingen

Wereldorientatie

Blink Lezen en Blink Wereld - geïntegreerd in groep 4

Wanneer kies ik voor optie 1 of 2?

Bij optie 1 zit in het materiaal waarmee je werkt elk schooljaar in groep 4 een sterke inhoudelijke en thematische koppeling tussen de vakken wereldoriëntatie en lezen. Dat zorgt ervoor dat je je leerlingen in groep 4 altijd maximaal uitdaagt om diep te lezen.

Bij optie 2 is die sterke inhoudelijke koppeling er het ene schooljaar wel en het andere schooljaar minder. In dat laatste schooljaar kun je als leraar met onze tips wel ook zelf goed zo’n inhoudelijke koppeling aanbrengen, maar dat vergt wel dat je wat tijd hebt om hier vooraf over na te denken.

Blink adviseert optie 2 aan scholen die met Blink Wereld – geïntegreerd sterk inzetten op schoolbreed thematisch werken en in de praktijk ook echt de didactische voordelen van schoolbreed thematisch werken ervaren. Want bij deze optie kun je volledig met alle groepen binnen je school blijven werken aan de schoolbrede thema’s die je al kent van Blink Wereld – geïntegreerd. Met Blink Lezen sluit je dan om het jaar in groep 4 niet aan bij Blink Wereld – geïntegreerd. De voordelen van deze koppeling heb je dat jaar dan niet. Maar met onze inhoudelijke tips, kun je ook in dat andere jaar toch met 4 van de 5 thema’s inhoudelijke aansluiting maken op de schoolbrede thema’s. Dat kost je wel wat extra tijd.

Download de tips voor schoolbreed thematisch werken bij keuze optie 2
Ontdek de wereld.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen