Blink Engels
Voorheen bekend als Wired
Gratis proberen?
Wil jij de methode ontdekken? Probeer Blink Engels gratis uit.
Al een Blink-account? Log hier in.
Betekenisvol lesmateriaal
Wat betekent betekenisvol lesmateriaal?
Het klinkt mooi, maar wat betekent betekenisvol lesmateriaal concreet? Bij Blink Engels onderscheiden we drie aspecten:
Authentiek materiaal
Creëer een context waarin je wilt leren
Leerlingen worden pas taalvaardig als je ze uitdaagt om zich mondeling en schriftelijk te uiten in de vreemde taal. Dat uitdagen begint met het lezen en beluisteren van interessante, authentieke teksten in de vreemde taal. Authentieke taal en zeker het gebruik van taal in authentieke situaties, maakt begrip makkelijker. Daarom ontwikkelen we geen ‘nieuw’ materiaal voor de methode. We creëren een geloofwaardige en prikkelende context voor het leren met onderwerpen, gebeurtenissen en verhalen uit de ‘echte wereld’.
Leerlingen begrijpen meer dan wij denken
Natuurlijk zijn niet alle authentieke bronnen geschikt voor alle leerlingen en voor alle niveaus. Daarom doen we voortdurend onderzoek onder leerlingen om te bepalen of bronnen toegankelijk en begrijpelijk zijn. En wat blijkt? Leerlingen begrijpen meer dan wij denken. Logisch, want ze kijken de hele dag Engelstalige YouTube-filmpjes en vlogs en spelen Engelstalige games. Bij Blink Engels gebruiken we juist dit soort bronnen. Omdat ze aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. En omdat ze beelden en tekst combineren, waardoor het begrijpen van het Engels makkelijker is.
Met pre-teaching zorg je ervoor dat het materiaal van Blink Engels toegankelijk is voor leerlingen van alle niveaus. Voorafgaand aan de les leren leerlingen belangrijke woorden. Zo raken ze vertrouwd met het vocabulaire dat ze nodig hebben in de topic. Bovendien blijven die woorden ‘beter hangen’. Omdat de leerlingen ze meteen in de lessen erna horen of zien. Daarnaast bieden we ondersteunend beeldmateriaal of bijvoorbeeld (Engelstalige) ondertiteling.
Relevant materiaal
Nieuwe kennis ontdekken vanuit bestaande kennis en ervaringen
Minstens net zo belangrijk is relevantie: weten waarom je iets doet. Omdat het leerlingen motiveert als nieuwe kennis aansluit bij iets wat ze weten of ervaren. Dit is ook van belang voor les- en toetsmateriaal. Wil je dat leerlingen het materiaal begrijpen, dan helpt het als dit in het verlengde ligt van kennis die ze al hebben.
Geloofwaardig materiaal
Geloofwaardig hoeft niet altijd realistisch te zijn
De aandacht van leerlingen krijg je met verrassende, geloofwaardige onderwerpen en opdrachten. Een geloofwaardig topic hoeft niet altijd realistisch of echt te zijn, maar vooral logisch en aannemelijk. Bij de topic JFK bijvoorbeeld doen de leerlingen onderzoek naar de moord op John F. Kennedy. De leerlingen krijgen de rol van FBI-agent. Leerlingen vinden het topic spannend waardoor het ze erg aanspreekt. Bij een ander topic maken leerlingen een storyboard voor een film, bij een hoofdstuk uit het boek Big Game.
Vanzelfsprekend beter Engels leren
Is het realistisch dat leerlingen de rol van een FBI-agent spelen of een storyboard maken? Nee. Is het geloofwaardig? Ja. Omdat het op een natuurlijke manier aansluit bij het verhaal in de les. Het onderzoek naar de moord op JFK past in de geschiedenis. Het maken van het storyboard hoort bij het bewerken van een boek naar een film.
Leerlingen leren zo op een vanzelfsprekende manier steeds beter Engels. Bij Big Game lezen ze bijvoorbeeld veel en moeten ze de kern van een hoofdstuk zien te vinden. Ze kijken en luisteren naar een film. Ze schrijven en ze moeten bepaalde grammatica functioneel toepassen. Het gebruik van de present simple en present continuous is bijvoorbeeld een logisch onderdeel van deze opdracht. Bij geloofwaardig lesmateriaal en geloofwaardige opdrachten draait het om de suspension of disbelief: ‘de bereidheid van een lezer of toeschouwer om bij een fictief verhaal zijn scepsis tijdelijk opzij te zetten’.