Blink Wereld
Overzicht thema's Blink Wereld - geïntegreerd
Met Blink Wereld – geïntegreerd werk je elk jaar schoolbreed aan vijf thema’s, van zes tot acht weken. Van vakantie tot vakantie doe je steeds een nieuw thema.
De thema’s van Blink Wereld – geïntegreerd hebben een aantal vaste onderdelen: introductie, onderzoekslessen, Test jezelf, eigen onderzoek en een evaluatie.
Thema’s groep 1-2
Periode | Pakket A | Pakket B |
Periode 1
Start schooljaar – herfstvakantie |
Fantastische aarde
Samen gaan de kinderen de aarde |
Jouw gekke lijf
Waarom heb je het soms warm en |
Periode 2
Herfstvakantie – kerstvakantie |
Onze buurt
Samen op ontdekkingstocht door onze |
Het dierenmysterie
Oei, er zijn dieren ontsnapt uit de |
Periode 3
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie |
Een eigen huis
Er zijn allerlei soorten huizen met allemaal |
Levende verhalen
In dit thema gaan de kinderen op |
Periode 4
Voorjaarsvakantie – meivakantie |
Het maaklab
In dit thema worden de kinderen echte |
Wereldschatten
In dit thema worden de kinderen |
Periode 5
Meivakantie – zomervakantie |
Op bezoek bij …
In dit thema gaan de kinderen steeds op |
Seizoenen op stelten
In dit thema worden de kinderen |
Thema’s groep 3-4
Periode | Pakket A | Pakket B |
Periode 1
Start schooljaar – herfstvakantie |
Ruimtereizigers
Vanuit de ruimte ziet de wereld er |
Ik en mijn familie
Hoe wasjij toen je klein was? En hoe was |
Periode 2
Herfstvakantie – kerstvakantie |
Gezellige tradities
Als de dagen donkerder worden eten we |
Op ontdekkingsreis!
Ga op ontdekkingsreis! Hoe ziet het er in |
Periode 3
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie |
Bouwen maar!
Mensen zijn bouwers. Maar iedereen |
Sterke verhalen
Wat vertellen boeken, films en |
Periode 4
Voorjaarsvakantie – meivakantie |
Handige uitvinders
Mensen zijn slimme uitvinders! Maar hoe |
Terug naar de dino’s
De wereld verandert steeds. Hoe zag de |
Periode 5
Meivakantie – zomervakantie |
Hallo wereld!
Op de wereld vind je allerlei culturen. Hoe |
Natuurspeurders
Welke diertjesleven er allemaal bij jou in |
Thema’s groep 5-6
Periode | Pakket A | Pakket B |
Periode 1
Start schooljaar – herfstvakantie |
Aardse extremen
De kinderen organiseren de Aardse extremen markt, waarin verschillende aardse extremen op een spectaculaire manier worden gepresenteerd. Ze vormen zich een breed beeld van weer, klimaat en natuurlandschappen, zoals wolken en neerslag, vulkanen, aardbevingen, tsunami’s en orkanen. |
Wereldse kinderen
Hoe leven kinderen in andere delen van de wereld? En hoe leefden kinderen vroeger? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek uit. Ze ontdekken hoe wereldse kinderen slapen, eten, feest vieren en naar school gaan en hoe ze dat vroeger deden in het tijdvak van burgers en stoommachines. In hun eigen onderzoek kijken ze naar nog meer kinderen en hun leefwijzen. Ze maken er een Ik-en-jij-boek van en presenteren het aan de klas. |
Periode 2
Herfstvakantie – kerstvakantie |
Ik hou van Holland
De kinderen organiseren de show ‘Ik hou van Holland’, waarin allerlei typische Nederlanders, Nederlandse producten en Nederlandse dieren aan bod komen. Ze vormen zich een breed beeld van Nederland – van de Nederlandse cultuur tot het landschap en de provincies, van de Hollandse Meesters tot het Wilhelmus. |
Bijzondere bewoners
De wereld zit vol bijzondere bewoners: dieren, planten en mensen. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal goed zijn in overleven. Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? In dit thema onderzoeken de kinderen hoe een cactus overleeft, waarom dieren haren of veren hebben, hoe mensen overleven in extreem warme gebieden en waarom de dino toch is uitgestorven. In het eigen onderzoek bekijken ze nog veel meer overleeftechnieken en maken ze een weetjesmuur. |
Periode 3
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie |
Stadsmakers
De kinderen ontwerpen en maken hun eigen stad van de toekomst. Ze vormen zich een beeld van de stad met alles wat daarbij hoort, zoals het ontstaan van steden, de verschillen tussen een stad en een dorp, voorzieningen in een stad, de metropool, vervoer in een stad en verkeer van de toekomst. |
Dit wil ik zeggen!
Op welke manier communiceren mensen met elkaar? En hoe brengen ze hun boodschap over? De kinderen onderzoeken het in dit thema en ontdekken dat mensen in andere tijden en werelddelen op verschillende manieren kunnen communiceren. En dat ze nog wel wat van dieren kunnen leren. |
Periode 4
Voorjaarsvakantie – meivakantie |
Wonderlijke uitvindingen
De kinderen ontwerpen een eigen uitvinding die een probleem in huis of op school oplost. Ze vormen zich een breed beeld van uitvindingen; ze leren dat een uitvinding een probleem oplost, dat er in de prehistorie al uitvindingen werden gedaan zoals de hunebedden en dat bij sommige uitvindingen de techniek van dieren wordt afgekeken. |
Klimaatkenners
De kinderen onderzoeken in dit thema wat het verschil is tussen weer en klimaat. Ze ontdekken wat de redenen voor de klimaatverandering zijn en zien welke gevolgen deze klimaatverandering voor de aarde kan hebben. |
Periode 5
Meivakantie – zomervakantie |
Het wereldrestaurant
IDe kinderen maken een wereldrestaurant waarin van alles te zien, horen, ruiken, proeven en voelen is over eten en eetgewoontes uit de verschillende werelddelen. Ze vormen zich een breed beeld van eten en eetgewoontes over de wereld en eetgewoontes van vroeger. |
De groene fabriek
Hoe kun je er als kind voor zorgen dat je ecologische voetafdruk niet te groot is? Wanneer noem je een bedrijf ‘groen’? En wat komt er allemaal bij kijken als je een groene fabriek op wilt zetten? In dit thema onderzoeken de kinderen het. |
Thema’s groep 7-8
Periode | Pakket A | Pakket B |
Periode 1
Start schooljaar – herfstvakantie |
Wereldsterren
De kinderen kijken naar wereldsterren van vroeger en nu. Sterren van over de hele wereld en sterren op allerlei verschillende gebieden. De kinderen kiezen hun wereldster en doen er onderzoek naar. Ze presenteren hem of haar in een Wereldsterren- beleefmuseum. In dat museum zorgen de kinderen voor een beleving rond hun wereldster. |
Fantastische families
In dit thema onderzoeken de kinderen verschillende familieverhalen: de relatie tussen een soldaat in WO I en zijn familie thuis, de ruzie tussen Willem II en zijn zoon, het leven tussen twee culturen en de strijd tegen onrecht van het gezin van Anton de Kom en de conflicten tussen ouders en hun kinderen in de jaren ‘50 en ’60. Ze onderzoeken daarna een familieverhaal naar eigen keuze en presenteren dat op een beeldende manier. |
Periode 2
Herfstvakantie – kerstvakantie |
Stem op mijn partij!
De kinderen richten een politieke partij op. Met deze partij proberen de kinderen een wereldprobleem op te lossen. Ze kiezen een probleem, onderzoeken de oplossingen en presenteren hun partij, hun probleem en hun oplossing aan de klas. Dan volgen de verkiezingen. |
Op leven en dood
In dit thema ontdekken de kinderen van alles rond het thema leven en dood. Zo kijken ze naar de kringloop van het leven, vergelijken ze de verschillen tussen levend geboren worden en in een ei, onderzoeken ze wanneer iets eigenlijk leeft en lossen ze een moord op waarin ze al hun kennis over planten, dieren en mensen gebruiken. In het eigen onderzoek leren ze nog meer over dit thema en verwerken ze alles wat ze hebben gevonden in een tijdschrift. |
Periode 3
Kerstvakantie – voorjaarsvakantie |
Altijd onderweg
De kinderen onderzoeken hun favoriete emigratieland. Ze vormen zich een beeld van emigratie met alles wat daarbij hoort, zoals emigratie in vroegere tijden, migratie van planten en dieren, redenen om te emigreren, de eigen familiegeschiedenis, de ontvangst in een nieuw land, de verschillen tussen culturen en de kennis die je moet opdoen om in het andere land te integreren. |
Machtige media
Communicatie verloopt tegenwoordig heel anders dan vroeger. Welke invloed heeft internet daarop? En hoe zorg je dat je privacy tegenwoordig wel gewaarborgd blijft? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek naar nieuwe manieren van communicatie. |
Periode 4
Voorjaarsvakantie – meivakantie |
De experimentele keuken
In het thema De experimentele keuken doen de kinderen mee aan een kookwedstrijd. Ze doen proefjes met eten, maken een gerecht, stellen zichzelf daarbij een vraag over een natuurkundig verschijnsel waar ze zich over verbazen en gaan op zoek naar het antwoord. Het gerecht, de onderzoeksvraag en de uitleg worden voorgelegd aan een jury. |
Oorlog en vrede
De kinderen onderzoeken in dit thema verschillende oorlogen en de oorzaken ervan. Hoe is het leven tijdens een oorlog? En hoe gaat het daarna? En kun je oorlogen voorkomen? Zo ja, hoe denken mensen daarover? |
Periode 5
Meivakantie – zomervakantie |
Reis de wereld rond
De kinderen kijken op verschillende manieren naar de wereld. Ze kiezen op welke manier zij de wereld gaan ontdekken en presenteren hun ‘wereldreis’ in een wereldatelier waar van alles te beleven is. |
Duurzaam design
Hoe kunnen nieuwe ontwerpen ervoor zorgen dat we beter met de wereld omgaan? Welke ideeën zijn er nu al en wat zou er in de toekomst nog meer kunnen? De kinderen gaan het in dit thema onderzoeken! |
Benieuwd naar de vakgerichte leerlijn van Blink Wereld? Bekijk hier de vakgerichte thema’s.