Zoeken

Overzicht thema's Blink Wereld - geïntegreerd

Met Blink Wereld – geïntegreerd werk je elk jaar schoolbreed aan vijf thema’s, van zes tot acht weken. Van vakantie tot vakantie doe je steeds een nieuw thema.

De thema’s van Blink Wereld – geïntegreerd hebben een aantal vaste onderdelen: introductie, onderzoekslessen, Test jezelf, eigen onderzoek en een evaluatie.

Thema’s groep 1-2

Periode Pakket A Pakket B
Periode 1

 

Start schooljaar – herfstvakantie

Fantastische aarde

Samen gaan de kinderen de aarde
ontdekken door als echte wereldreizigers in
verschillende voertuigen rond de wereld te
reizen. Wat is er veel te zien! En wat kun je
allemaal doen?! Wauw, de aarde is echt
fantastisch interessant. En heel groot.

Jouw gekke lijf

Waarom heb je het soms warm en
soms koud? Voel je weleens
kriebels in je buik als je
zenuwachtig bent? Of een
kloppend hart na het rennen?
Alles komt samen in het thema
Jouw gekke lijf. De kinderen
ontdekken wat ze allemaal kunnen
met hun lijf.

Periode 2

 

Herfstvakantie – kerstvakantie

Onze buurt

Samen op ontdekkingstocht door onze
buurt! Als een echte buurtspeurder gaan
de kinderen kijken, luisteren, voelen,
onderzoeken en ontdekken. Welke leuke
buren, mensen, huizen en buurtschatten
zijn er allemaal te vinden in onze buurt?

Het dierenmysterie

Oei, er zijn dieren ontsnapt uit de
dierentuin… En wat zijn dat
allemaal voor dierensporen in het
lokaal? Wat is er gebeurd en welke
dieren hebben dit gedaan? De
kinderen worden in dit thema
echte dierendetectives en
ontrafelen dit grote
dierenmysterie.

Periode 3 

Kerstvakantie – voorjaarsvakantie

Een eigen huis

Er zijn allerlei soorten huizen met allemaal
verschillende kamers. Wat maakt een huis
een thuis? Zijn dat je fijne spulletjes of zijn
het de mensen die er wonen? De kinderen
verzamelen van alles in hun
droomhuisboekje en maken op het einde
hun eigen droomhuis

Levende verhalen

In dit thema gaan de kinderen op
verschillende manieren verhalen
leren vertellen. Hoe vertel je iets
met gebaren, met beelden, met
geluid en met je lijf? De kinderen
ontdekken het in dit thema.

Periode 4 

Voorjaarsvakantie – meivakantie

Het maaklab

In dit thema worden de kinderen echte
makers! In het maaklab in de klas
onderzoeken en ontdekken de kinderen
van alles over apparaten, kettingreacties,
uitvindingen en hoe je dingen maakt.
Lekker experimenteren en maken staat
centraal.

Wereldschatten

In dit thema worden de kinderen
schatzoekers. Op de wereld vind je
veel schatten. Denk bijvoorbeeld
aan schelpen, stenen, botten en
haaientanden. Wat vertellen deze schatten ons over de wereld? Aan
het einde maken de kinderen hun
eigen schattenmuseum met alles
wat ze ontdekt hebben.

Periode 5 

Meivakantie – zomervakantie

Op bezoek bij …

In dit thema gaan de kinderen steeds op
bezoek bij kinderen in andere landen. Hoe
en waar wonen deze kinderen? Waar
spelen ze mee? Wat eten ze graag? De
kinderen ontdekken en ervaren van alles
over andere culturen.

Seizoenen op stelten

In dit thema worden de kinderen
‘kleine’ boswachters. Ze gaan met
de natuur en de dieren mee de
seizoenen door. Wat gebeurt er
gedurende het jaar allemaal in het
bos? Waarom houden sommige
dieren een winterslaap? Waarom
groeien paddenstoelen meestal
alleen in de herfst? Waarom is het
bos voor de natuur en de dieren
zo’n fijne plek? De kinderen
ontdekken het allemaal!

Thema’s groep 5-6

Periode Pakket A Pakket B
Periode 1

 

Start schooljaar – herfstvakantie

Aardse extremen

De kinderen organiseren de Aardse extremen markt, waarin verschillende aardse extremen op een spectaculaire manier worden gepresenteerd. Ze vormen zich een breed beeld van weer, klimaat en natuurlandschappen, zoals wolken en neerslag, vulkanen, aardbevingen, tsunami’s en orkanen.

Wereldse kinderen

Hoe leven kinderen in andere delen van de wereld? En hoe leefden kinderen vroeger? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek uit. Ze ontdekken hoe wereldse kinderen slapen, eten, feest vieren en naar school gaan en hoe ze dat vroeger deden in het tijdvak van burgers en stoommachines. In hun eigen onderzoek kijken ze naar nog meer kinderen en hun leefwijzen. Ze maken er een Ik-en-jij-boek van en presenteren het aan de klas.

Periode 2

 

Herfstvakantie – kerstvakantie

Ik hou van Holland

De kinderen organiseren de show ‘Ik hou van Holland’, waarin allerlei typische Nederlanders, Nederlandse producten en Nederlandse dieren aan bod komen. Ze vormen zich een breed beeld van Nederland – van de Nederlandse cultuur tot het landschap en de provincies, van de Hollandse Meesters tot het Wilhelmus.

Bijzondere bewoners

De wereld zit vol bijzondere bewoners: dieren, planten en mensen. Wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal goed zijn in overleven. Ze passen zich aan de gekste situaties aan. Maar lukt dat altijd? In dit thema onderzoeken de kinderen hoe een cactus overleeft, waarom dieren haren of veren hebben, hoe mensen overleven in extreem warme gebieden en waarom de dino toch is uitgestorven. In het eigen onderzoek bekijken ze nog veel meer overleeftechnieken en maken ze een weetjesmuur.

Periode 3

Kerstvakantie – voorjaarsvakantie

Stadsmakers

De kinderen ontwerpen en maken hun eigen stad van de toekomst. Ze vormen zich een beeld van de stad met alles wat daarbij hoort, zoals het ontstaan van steden, de verschillen tussen een stad en een dorp, voorzieningen in een stad, de metropool, vervoer in een stad en verkeer van de toekomst.

Dit wil ik zeggen!

Op welke manier communiceren mensen met elkaar? En hoe brengen ze hun boodschap over? De kinderen onderzoeken het in dit thema en ontdekken dat mensen in andere tijden en werelddelen op verschillende manieren kunnen communiceren. En dat ze nog wel wat van dieren kunnen leren.

Periode 4

Voorjaarsvakantie – meivakantie

Wonderlijke uitvindingen

De kinderen ontwerpen een eigen uitvinding die een probleem in huis of op school oplost. Ze vormen zich een breed beeld van uitvindingen; ze leren dat een uitvinding een probleem oplost, dat er in de prehistorie al uitvindingen werden gedaan zoals de hunebedden en dat bij sommige uitvindingen de techniek van dieren wordt afgekeken.

Klimaatkenners

De kinderen onderzoeken in dit thema wat het verschil is tussen weer en klimaat. Ze ontdekken wat de redenen voor de klimaatverandering zijn en zien welke gevolgen deze klimaatverandering voor de aarde kan hebben.

Periode 5

Meivakantie – zomervakantie

Het wereldrestaurant

IDe kinderen maken een wereldrestaurant waarin van alles te zien, horen, ruiken, proeven en voelen is over eten en eetgewoontes uit de verschillende werelddelen. Ze vormen zich een breed beeld van eten en eetgewoontes over de wereld en eetgewoontes van vroeger.

De groene fabriek

Hoe kun je er als kind voor zorgen dat je ecologische voetafdruk niet te groot is? Wanneer noem je een bedrijf ‘groen’? En wat komt er allemaal bij kijken als je een groene fabriek op wilt zetten? In dit thema onderzoeken de kinderen het.

Benieuwd naar de vakgerichte leerlijn van Blink Wereld? Bekijk hier de vakgerichte thema’s.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen