Blink Wereld
Koppeling Blink Wereld met Blink Lezen
Wereldoriëntatie en lezen versterken elkaar
Als kinderen zich bij wereldoriëntatie én lezen verdiepen in een thema, komen ze vaker en in verschillende contexten in aanraking met woorden over dit thema. Zo doen ze nog meer relevante achtergrondkennis en woordenschat op. Wil je je lessen wereldoriëntatie laten aansluiten bij lezen? Combineer dan de thema’s van Blink Wereld met de thema’s van de leesmethode Blink Lezen.
Ieder rijk thema van de leerlijn Blink Wereld – geïntegreerd sluit aan op een rijk thema van Blink Lezen. Ook bij de leerlijn Blink Wereld – vakgericht kun je bepaalde thema’s goed koppelen aan Blink Lezen. In de leeslessen ontdekken jouw leerlingen de mooiste kinderboeken, maar ook allerlei andere soorten teksten, films en documentaires!
Zo combineer je Blink Wereld
met Blink Lezen
Door veel te onderzoeken, ontdekken en lezen over een onderwerp kunnen kinderen de lesstof in een bredere context plaatsen en makkelijker verbanden leggen. Dit maakt het leren relevanter en betekenisvoller.
Benieuwd hoe je wereldoriëntatie en lezen samen kunt inzetten? In dit filmpje delen leerlingen Nora en Kai en leerkrachten Marieke, Bob en Ruud in twee minuten hun ervaringen met je.
Koppeling Blink Wereld - geïntegreerd
en Blink Lezen
De koppeling tussen de thema’s van Blink Wereld –geïntegreerd en Blink Lezen kun je goed maken, omdat deze lessen ook zes tot acht weken duren. Je werkt dan in dezelfde periode met een vergelijkbaar thema, van vakantie tot vakantie.
Bijvoorbeeld: in groep 5/6 sluit het leesthema Rampzalige gebeurtenissen aan op het wereldoriëntatie-thema Aardse extremen. De twee thema’s hebben bewust net een andere invalshoek op de thematiek, zodat het voor kinderen niet saai wordt en hun wereldbeeld juist nog wat meer wordt verbreed of verdiept.
Op deze wijze versterken de thema’s elkaar, alleen al omdat je ze in dezelfde periode doet. Woorden en begrippen komen vaker terug, in verschillende contexten.
“Sinds wij Blink Lezen doen, kunnen wij dit goed combineren met Blink Wereld - geïntegreerd. Zo hebben wij ons thematisch werken een boost gegeven.”
Patricia, directeur IKC Knotwilg
Lezen voor je eigen onderzoek
Een mooie koppeling die je daarnaast kunt maken, is de combinatie van het zelfstandig lezen in Blink Lezen met het eigen onderzoek in Blink Wereld – geïntegreerd.
Na twee weken van Blink Lezen hebben de meeste kinderen hun Leesclubboek uit. Daarna mogen ze zelf een boek kiezen voor ‘zelfstandig lezen’ (ongeveer een half uur per dag). Dit boek kan zowel fictie als non-fictie zijn, bij voorkeur binnen hetzelfde thema.
Hier kun je de koppeling maken aan het eigen onderzoek. De kinderen kiezen zelf een onderwerp of onderzoeksvraag waar ze zich in willen gaan verdiepen. Hierover kunnen ze dan lezen binnen de tijd van ‘zelfstandig lezen’. Wat ze dan lezen en leren, kunnen ze gebruiken bij het beantwoorden van hun eigen onderzoeksvraag.
Koppeling Blink Wereld - vakgericht
en Blink Lezen
Ook bij de vakgerichte leerlijn van Blink Wereld kun je de thema’s koppelen aan de thema’s van Blink Lezen. Benieuwd hoe je dit aanpakt? Bekijk dan de thema-overzichten voor de bovenbouw.
“We zijn nog steeds heel blij met Blink Wereld - geïntegreerd. En nu ook met Blink Lezen!”
Harriët, leerkracht groep 5-6, basisschool De Vliekotter
Blink Wereld uitproberen?
Benieuwd naar de geïntegreerde of vakgerichte leerlijn van de lesmethode Blink Wereld? Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Wereld, voor groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs. Bekijk de mogelijkheden!