Projectthema’s

Vakoverstijgende projectthema's

Voor de groepen 5 tot en met 8 zijn er naast de reguliere thema’s ook vijf projectthema’s beschikbaar, waarin extra stof voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek wordt aangeboden. Een projectthema kun je doen wanneer het jou uitkomt. De thema’s zijn geschikt voor de gehele bovenbouw, waardoor ze bijvoorbeeld in projectweken gedaan kunnen worden. In de projectthema’s gaan kinderen aan de slag met een opdracht vanuit een echte organisatie of een bekend persoon.
Hieronder zie je een aantal voorbeelden.

De kinderverkiezingen

In aansluiting op de Tweedekamer verkiezingen op 17 maart 2021 hebben we bij Blink Wereld een extra projectthema ontwikkeld: De kinderverkiezingen. In dit thema van drie lessen vormen de kinderen hun mening over onderwerpen die zij belangrijk vinden, zoals klimaat, armoede en kinderrechten. Ze debatteren over stellingen, voeren campagne, doen de Kinderstemwijzer en stemmen in de laatste les op de politieke partij die het beste bij hen past. Het thema in beschikbaar in een versie voor groep 5/6 en een versie voor groep 7/8.

Smart Life

Blink heeft samen met CodeUur en Q42 een projectthema rondom programmeren ontwikkeld. Kinderen ontdekken de basisprincipes van het programmeren en gaan vervolgens zelf aan de slag met een programmeertool. In vijf lessen gaan ze iets bedenken en programmeren voor een smarter leven. Bijvoorbeeld dat automatisch het licht in huis aangaat als het buiten donker wordt of dat je een sms krijgt op het moment dat er iemand je huis binnenkomt.

De verhalenkoffer '40-'45

Blink heeft in 2017 een projectthema ontwikkeld rondom de Tweede Wereldoorlog en het herdenken van de slachtoffers hiervan. Tijdens het projectthema onderzoeken de leerlingen de belevenissen van onbekende Nederlanders tijdens de Tweede Wereldoorlog en schrijven ze een verhaal over een zelfgekozen persoon. De leerlingen ontdekken op deze manier dat ze vanuit verschillende personages naar dezelfde gebeurtenis kunnen kijken en dat dit voor iedereen anders kan zijn.

T.rex onderzoekslab

In 2014-2015 hebben we samen met onderzoeksinstituut en museum Naturalis het projectthema over de T. rex ontwikkeld. Deze T. rex uit Montana is nauwkeurig onderzocht en geprepareerd, en sinds 2016 te bekijken in Naturalis!
Samen met paleontoloog Anne Schulp ga je op onderzoek uit. Hoe leefde deze T. rex, wat at hij, en was het wel een hij of was het een vrouwtje?

Het vervoer van de toekomst

In 2014 kregen leerlingen de opdracht om over het vervoer van de toekomst na te denken. Heijmans stelde leerlingen de vraag: Hoe vervoeren wij ons over 30 jaar? De klas met het beste vervoersplan won een uitje naar bouwbedrijf Heijmans waar zij lichtgevend asfalt mochten storten, een rondleiding door het laboratorium kregen en gingen lunchen in een echte schaftkeet.

Het volledige projectthema is gratis beschikbaar in de lesomgeving van Blink. Het thema is tevens als Engelstalig CLIL-thema beschikbaar voor groep 7/8.

Ontdek de wereld.