Zoeken

Educatieve verantwoording

De lesmethode Blink Wereld is ontwikkeld op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten over leren, samen met wetenschappers, leraren en leerlingen. Voor de zaakvakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur en techniek werkten we samen met historici en ervaren verhalenvertellers, het kindertijdschrift National Geographic Junior en het NEMO Science Museum.

Blink Wereld bevat de activerende didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren. Bij de ontwikkeling van de methode hebben we naast bevindingen uit de praktijk ook gebruikgemaakt van inzichten uit de wetenschap, in het bijzonder de publicaties Wereldgericht onderwijs van Gert Biesta en Why Knowledge Matters van Eric Donald Hirsch.

Andere wetenschappelijke inzichten zijn: de zes eigenschappen waardoor lesmateriaal blijft ‘hangen’ uit het boek De plakfactor; emotie als motor van de herinnering van neuropsycholoog Jelle Jolles; het leren vanuit perspectieven van hoogleraar Fred Janssen en de visie op de lerende mens van neurowetenschapper Harold Bekkering. Ook is de lesmethode getoetst aan het werk van de Amerikaanse onderwijswetenschapper Robert Marzano. Verderop lichtten we een aantal publicaties uit.

Meer weten? De uitgebreide visie en uitgangspunten van de lesmethode Blink Wereld vind je in de lesomgeving. Onze methodespecialisten helpen je hier graag bij!

Ontwikkeld met National Geographic Junior

De lesmethode Blink Wereld – aardrijkskunde is ontwikkeld in samenwerking met de redactie van het kindertijdschrift National Geographic Junior. Ook hebben verschillende ervaringsdeskundigen, experts en wetenschappers geholpen bij het bedenken van spannende onderwerpen en invalshoeken bij de lesstof. Dit zie je terug in de prachtige bronnenboeken en de prikkelende beelden en filmpjes in de lesomgeving.

Veel ideeën komen ook direct van leerkrachten en leerlingen zelf. Hierdoor sluiten de lessen echt aan bij de belevingswereld van kinderen!

Wetenschappelijke publicaties

Wereldgericht onderwijs. Een visie voor vandaag.
Gert Biesta

Gert Biesta is een internationaal beroemd onderwijspedagoog. In zijn boek Wereldgericht onderwijs maakt hij een grote, nieuwe denkstap en zegt: niet de leerling of het curriculum moet centraal staan in het onderwijs, maar de wereld.

In dit boek laat Biesta zien waarom onderwijs wereldgericht dient te zijn, wat dit betekent voor de onderwijspraktijk, en wat dit vraagt van de leerkracht. De school komt hierbij in beeld als de tijd en de ruimte die we aan de jongste generatie geven om de wereld en zichzelf te ontdekken.

 

Why Knowledge Matters
E.D. Hirsch, Jr.

Voor de Amerikaanse emeritus professor E.D. Hirsch, Jr. draait onderwijs om kennis. Hij is kritisch op moderne onderwijsvernieuwingen die gericht zijn op individualisering en het aanleren van generieke vaardigheden.

Hij maakt zich grote zorgen over de toenemende nadruk op vaardigheden ten koste van basiskennis. In zijn boek laat hij zien welke gevolgen de verschoven focus naar vaardigheden heeft gehad in Frankrijk, Zweden en de Verenigde Staten.

De plakfactor
Chip Heath en Dan Heath

Chip Heath en Dan Heath zijn de auteurs van het boek Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die (2007) – in het Nederlands vertaald als De plakfactor (2015). Dit boek is voor alle lesmethodes van Blink een bron van inspiratie.

De auteurs onderzoeken en beantwoorden in dit boek de vraag: wanneer blijft lesmateriaal nu echt ‘hangen’ bij kinderen? Waar moet een les dan aan voldoen? Zij onderscheiden de volgende kenmerken van écht succesvolle lessen: die zijn eenvoudig, onverwacht, concreet, geloofwaardig, raken aan de emotie, en bevatten een verhaal.

Ellis en het verbreinen 
Jelle Jolles

Cover boek Jelle Jolles - Ellis en het verbreinenJelle Jolles is neuropsycholoog en emeritus hoogleraar aan Universiteit Maastricht en Vrije Universiteit Amsterdam. Als specialist op gebied van leren, geheugen en het brein is hij pleitbezorger voor een actieve dialoog tussen ‘de wetenschap van hersenen-en-gedrag’ en de praktijk van onderwijs en ontplooiing. In 2011 verscheen zijn populair-wetenschappelijke boek Ellis en het verbreinen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat kinderen informatie beter opslaan wanneer er emotie optreedt in het leerproces. Jolles zegt over dit proces: “Emoties zijn de motoren van onze herinneringen. Bij een sterke emotie krijgen veel hersendelen de opdracht ‘let op, dit kan belangrijk zijn’.” In elke les die Blink maakt, moet daarom iets zitten dat leerlingen ‘raakt’.

 

 

Leren in vijf dimensies
Robert Marzano

Er is steeds meer bekend over de manier waarop ons geheugen werkt en de manier waarop de mens leert. Een belangrijke vertaalslag van deze kennis naar de praktijk van het onderwijs wordt gemaakt door de Amerikaanse onderwijswetenschapper Robert Marzano. In zijn boek Leren in vijf dimensies (2014) schrijft hij onder meer over de didactische en pedagogische keuzes die leerkrachten kunnen inzetten om het leren te stimuleren.

Meer weten? Download de gratis whitepaper!

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen