Blink Lezen
Een nieuwe aanpak van het leesonderwijs
Waarom is een nieuwe aanpak noodzakelijk?
In 2012 nam Blink het initiatief om onderzoek te doen naar het verbeteren van het leesonderwijs in Nederland. Een nieuwe aanpak van het leesonderwijs vonden wij hoogst noodzakelijk: het kan niet alleen beter, het moet ook beter.
Het huidige leesonderwijs is té verkaveld: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, grammatica en schrijven zijn losse ‘vakken’ zonder samenhang, en versterken elkaar daardoor niet. Wij denken dat dit een van de oorzaken is waardoor de leesresultaten (en het leesplezier) van Nederlandse leerlingen achteruit holden.
Het nieuwe lezen: een radicaal nieuwe aanpak
Acht jaar lang deden we uitgebreid onderzoek naar de belangrijkste feiten en inzichten over lezen. Hiermee ontwikkelden we de nieuwe leesaanpak Het nieuwe lezen, in samenwerking met 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten. Alle inzichten zijn gebundeld in het boekje Succesverhaal. Ontdek Het nieuwe lezen.
We zijn ervan overtuigd dat we (bijna) alle leerlingen geboeid aan het lezen kunnen krijgen, mits de routines uit het huidige leesonderwijs worden losgelaten en worden ingeruild voor een nieuwe aanpak. Met als belangrijkste uitgangspunten: het integreren van het leesonderwijs en het prikkelen van de nieuwsgierigheid van leerlingen met boeiende verhalen.
Klantonderzoek Blink Lezen
Met ingang van schooljaar 2022-2023 leggen we jaarlijks een aantal vragen voor aan de gebruikers van Blink Lezen. Daarbij maken we onderscheid tussen scholen en leerkrachten die een training tot Blink Lezen-specialist hebben gevolgd en scholen die dat niet hebben gedaan.
Maar liefst 82% van de leerkrachten die ook de training hebben gevolgd, geeft aan dat de leesmotivatie onder hun leerlingen is gestegen.
Verhalen uit de klas
Ervaringen met Blink Lezen
Ben je benieuwd hoe Blink Lezen in de klas werkt? Kijk en luister naar de ervaringen van de leerkrachten en leerlingen van OBS Step! in Almelo.
Kwaliteitswaaier
Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen
Blink Lezen sluit aan bij de meest recente en bewezen inzichten over effectief leesonderwijs, zoals vastgesteld door de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en uitgewerkt in de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen (2023). Dit instrument is ontwikkeld door de PO-raad onder leiding van Mirjam Snel. Hierin zijn de meest recente en bewezen inzichten om tot effectief leesonderwijs te komen vertaald naar aanbevelingen voor scholen.
Jaarlijks onderzoeken wij het antwoord op de vraag: “In hoeverre ondersteunt Blink jouw leerkrachthandelen?” Deze vraag leggen we voor aan leesspecialisten en leerkrachten die werken met Blink Lezen.
Uit dit onderzoek blijkt:
- 100% van de respondenten ervaart dat Blink Lezen het leerkrachthandelen ondersteunt.
- 90,1% van de leesspecialisten ervaart dat Blink Lezen het handelen van de leesspecialist ondersteunt.
- Blink Lezen scoort 85% of hoger op de vier losse bouwstenen inclusief dertig stellingen (helemaal eens of eens).