Blink Lezen
Voortgang en toetsen
Een belangrijke taak voor leerkrachten is het goed monitoren en begeleiden van de leesontwikkeling van kinderen. Met de lesmethode Blink Lezen volg en begeleid je jouw leerlingen met formatief handelen.
Om de leesontwikkeling te volgen kun je daarnaast summatieve methode-onafhankelijke toetsen gebruiken. Blink Lezen biedt je twee keer per jaar een adaptieve oefentoets aan, om je leerlingen hierop voor te bereiden. Hieronder lees je meer over volgen en toetsen met Blink Lezen.
Formatief handelen in Blink Lezen
Wat is formatief handelen?
Bij formatief handelen monitor je voortdurend de leesontwikkeling van je leerlingen, door te observeren of leesgesprekken te voeren. Zo krijg je als leerkracht veel beter inzicht in het leesproces!
Als het gaat om volgen en begeleiden, dan blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat toetsen alleen nuttig is als het inzicht geeft in het leesniveau en in de groei. Een toets moet aanknopingspunten geven voor bijvoorbeeld lesinhoud (voor de leerkracht) en inzicht geven in het niveau en verder oefenen (voor de leerling). Dit betekent dat de leerkracht formatief handelt tijdens de leeslessen, zodat kinderen waar nodig gericht ondersteund kunnen worden.
Inzicht in het leesproces
Formatief handelen vindt bij Blink Lezen plaats tijdens de leeslessen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld:
- Kijken naar het werk in de leesdossiers
- Observeren tijdens het zelfstandig lezen of het maken van opdrachten
- Luisteren naar de gesprekken over teksten
- Lees- en boekengesprekken voeren
- … en vooral door veel feedback en ondersteuning te geven in de les!
In de lesvoorbereidingen van Blink Lezen geven we per les aan waar je als leerkracht gericht formatief kunt handelen. Je gebruikt hiervoor de rubrics Leerlingen volgen op leesaspecten.
Oefenen voor een toets
Summatief toetsen
Om de leesontwikkeling te volgen, kun je naast het formatief evalueren ook summatieve methode-onafhankelijke toetsen gebruiken. Deze manier van evalueren zet je in om te kijken of je leerlingen de leer- en leesdoelen hebben bereikt.
Zo sluit je aan op de eindtoets
Voor de methode-onafhankelijke toetsen voor begrijpend lezen (zoals Diataal, Cito en ICE) is het van belang dat kinderen weten welk type vragen ze krijgen en wat er van hen verwacht wordt.
Om kinderen hierop voor te bereiden biedt Blink Lezen twee keer per jaar een adaptieve oefentoets aan. De oefentoetsen zijn ontwikkeld in lijn met de LVS-toetsen van Diatekst, waarmee de ontwikkeling van het tekstbegrip van kinderen wordt gevolgd. De toetsen dienen een didactisch doel; ze geven inzicht in waar een kind staat en geven aanknopingspunten voor verder leren.
Volgen en begeleiden
Met Blink Lezen volg je de leesontwikkeling van leerlingen niet door het afnemen van methodetoetsen, maar door gebruik te maken van een Rubric leesvaardigheid. Zo kun je de ontwikkeling van leerlingen gedurende een thema op het gebied van (technisch) lezen, eventueel aangevuld met een LVS-toets zoals AVI en DMT, volgen en gerichte interventies plegen.
Leerdoelen en leesaanpakken
Hoewel lezen in Blink Lezen als een samenhangend geheel wordt aangeboden, kun je bij het observeren en volgen van je leerlingen wel degelijk onderscheid maken in leesactiviteiten met verschillende leerdoelen. Op basis hiervan kun je accenten leggen in de sturing en begeleiding van je leerlingen.
In de kerndoelen en referentieniveaus van SLO zijn de wettelijke kaders vastgelegd voor het leesonderwijs in Nederland. In de leraarbladen en thema-overzichten van Blink Lezen vind je daarnaast welke inhoudsdoelen worden aangeboden per thema. Deze documenten vind je in de lesomgeving.
Ervaringen met Blink Lezen
“Als ik met Blink bezig ben, dan merk ik dat er ruimte is om de kinderen los te laten.”
Harriet, leerkracht basisschool De Vliekotter
Het effect van Blink Lezen
Met de leesmethode Blink Lezen zet je vol in op leesplezier, met rijke teksten en afwisselende opdrachten. En dit werkt: door meer leesmotivatie groeit ook de leesvaardigheid. In dit filmpje vertellen Martijn, Donate, Gerben, Femke en Kardelen over het effect van Blink Lezen op hun school.
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe formatief handelen en toetsen aan bod komt in de lesmethode Blink Lezen?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.