Blink Lezen
Differentiatie
In alle leerjaren van het basisonderwijs zijn er verschillen tussen kinderen wat betreft leesniveau, leeshouding en leestempo. Door hier gericht aandacht voor te hebben kan ieder kind beter leren lezen, met leesplezier!
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leesonderwijs met niveaugroepen en moeilijkheidsgraden niet zinvol is. Kinderen leren wél beter lezen met rijke teksten en voldoende leestijd. Met Blink Lezen duiken alle leerlingen daarom in hetzelfde rijke leesaanbod, met extra uitdaging, ondersteuning en tijd waar nodig. Hieronder lees je meer over differentiëren in de klas met Blink Lezen.
Een rijke basis voor alle kinderen
Het uitgangspunt in Blink Lezen is dat er een rijk en motiverend leesaanbod is voor alle kinderen. De kinderen trekken samen op, lezen met elkaar, leren van elkaar en verwerken de teksten op hun eigen niveau. Dit doe je zo:
- Veel oefenen met (vrij) lezen, eventueel met audio-ondersteuning voor zwakkere lezers.
- Veel hardop lezen met bijvoorbeeld voor-koor-zelf-lezen, ondertitels lezen, karaoke lezen of tutorlezen;
- Rijke teksten lezen rond een thema. Dit zorgt voor meer leesplezier, leesmotivatie, samenhang en verdieping.
- ‘Geestige’ woorden te behandelen. Bij een aantal teksten bespreek je vóór het lezen een aantal woorden waar ‘iets’ mee aan de hand is, zoals bijzondere woordbouw of -betekenis;
- Rijke en motiverende werkvormen voor leesbevordering. De opdrachten in het Leesdossier helpen kinderen bijvoorbeeld om te verwerken wat ze hebben gelezen.
- Begeleiding bij het maken van een nieuwe boekenkeuze. Op verschillende momenten in een thema is er ruimte ingepland voor het kiezen van een nieuw boek.
- Herhaald lezen van teksten. Dit bevordert het automatiseren van het technisch lezen;
- Een aanpak voor álle kinderen. Bij Blink Lezen doet iedereen mee! Het drielagenmodel helpt jou als leerkracht hierbij.
Effectieve ondersteuning met Blink Lezen
Het drielagenmodel
Met het drielagenmodel van Blink Lezen (in het Engels het ‘Response to Intervention model’) bied je ook effectieve ondersteuning voor zwakkere lezers, sterke lezers en kinderen met dyslexie.
- Laag 1: rijk en motiverend leesonderwijs voor alle kinderen.
- Laag 2 (extra): preteaching en leesondersteuning voor kinderen die dit willen, of nodig hebben.
- Laag 3 (extra): specialistische ondersteuning voor kinderen die dit nodig hebben.
Voor zwakkere lezers
- Ondersteuning door middel van scaffolding. Denk bijvoorbeeld aan voorlezen, nalezen, papegaailezen en tutorlezen.
- Ondersteuning door middel van verhelderende filmpjes, foto’s of korte tekstjes aan het begin van een les.
- ICT-middelen, zoals luisterversies van teksten en audioboeken via de online lesomgeving van Blink.
- In met name groep 4, en ook nog in groep 5/6, geven we in de lesvoorbereiding tips voor preteaching en re-teaching.
Voor sterke lezers
- Rijk aanbod aan boeken en teksten waardoor ze steeds uitgedaagd worden.
- Tijdens het keuzelezen kunnen zij boeken kiezen die meer uitdaging bieden en die zij interessant vinden.
- Uitgebreidere of uitdagendere opdrachten bij de keuzeboeken.
Ervaringen met Blink Lezen
“Ik ben best goed in verhalen verzinnen.”
Adham, leerling groep 7
Samen lezen én in je eigen tempo
Met de leesmethode Blink Lezen duiken alle leerlingen in hetzelfde leesaanbod. Snelle leerlingen krijgen de ruimte, anderen ondersteuning.
In dit filmpje van twee minuten vertellen leerkrachten Donate, Femke en Sophie hoe Blink Lezen hen helpt bij het werken met niveauverschillen. Elayne, een leerling met dyslexie, vertelt ook over de audioboeken van Blink Lezen: “Dat helpt om het boek sneller uit te hebben!”
Begeleiding van kinderen met leesproblemen en dyslexie
In Blink Lezen vindt de begeleiding van kinderen met leesproblemen en dyslexie plaats op de ondersteuningsniveaus zoals beschreven in het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. Deze leerlingen blijven natuurlijk ook meedoen met de lessen van Blink Lezen: compenserende (dyslexie)hulpmiddelen kunnen hen daarbij helpen.
Blink Lezen biedt de volgende hulpmiddelen aan:
- Digitale boeken;
- Luisterboeken;
- Ondersteuning van leesteksten met luisterteksten.
Het Leesclubboek lees je met de hele klas. Jouw leerlingen kunnen dit op hun eigen manier lezen, ook als e-boek of audioboek via de online Blink e-reader. Hierin zit een voorleesfunctie voor leerlingen die moeite hebben met lezen. Je kunt ook het lettertype groter maken of wijzigen, bijvoorbeeld in het dyslexiefont.
De verdere ondersteuning van kinderen met leesproblemen en dyslexie gebeurt in principe via de ondersteunende aanpak van jouw school.
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe differentiatie aan bod komt in de lesmethode Blink Lezen?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.