Blink Lezen
Thematische lesstructuur
Kinderen lezen om avonturen te beleven in hun hoofd. Ook willen ze meer ontdekken over hun eigen wereld én zichzelf. De thema’s van Blink Lezen sluiten daarom altijd aan bij brede, maatschappelijke onderwerpen.
Met Blink Lezen werk je elk jaar aan vijf thema’s. Deze thema’s hebben vaste onderdelen, zoals de Leesclub en de Minicolleges. In de lessen ontdekken jouw leerlingen de mooiste kinderboeken, maar ook allerlei andere soorten teksten, films en documentaires. Zo krijg je alle kinderen aan het lezen!
De structuur van Blink Lezen
Met Blink Lezen werk je elk jaar aan vijf thema’s, van zes tot acht weken. Van vakantie tot vakantie doe je steeds een nieuw thema. De thema’s van Blink Lezen hebben een aantal vaste onderdelen: zelfstandig lezen, keuze lezen en voorlezen in de Leesclub, instructies tijdens de Minicolleges en toepassen in de lessen Wereldlezen.
De Leesclub
Zelfstandig lezen
LeesclubboekDagelijks 30 minuten
Ieder thema heeft een Leesclubboek, dat met de hele klas gelezen wordt. Alle kinderen lezen dagelijks zelfstandig het Leesclubboek in de klas. Bij dit kinderboek geef je vier lessen van 30 minuten.
Keuze lezen
Boek naar keuzeDagelijks 30 minuten
Als het Leesslubboek uit is, kiezen je leerlingen zelf een nieuw boek uit om te lezen. Dit kan een boek zijn dat aansluit bij het thema of een ander zelfgekozen boek.
Voorlezen
Voorleesboek themaDagelijks 15 minuten
De leerkracht leest dagelijks voor uit een boek dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Bij het Voorleesboek horen vier lessen van 30 minuten.
Wereldlezen
Geestige woorden: groep 4
5-10 minuten per leswisselend per thema
Bij een aantal teksten geven we in groep 4 vóór het lezen expliciet instructie over een aantal woorden waar 'iets' mee aan de hand is. Het gaat hierbij om specifieke leesmoeilijkheden, taalbewustzijn en/of woordenschatuitbreiding.
Minicolleges: groep 5 t/m 8
30 minuten per les4 lessen per thema
De Minicolleges zijn korte instructielessen van 30 minuten over leesaanpakken en -strategieën. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?
Wereldlezen: groep 4 t/m 8
90 minuten per lesverdeeld over 1-2 keer per week
In de lessen Wereldlezen ga je met de kinderen oefenen met de stof uit de Minicolleges. Hier komen verschillende soorten teksten (fictie en non-fictie) en afwisselende opdrachten aan bod. In groep 5 t/m 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod.
“Ik vind deze les Wereldlezen zo leuk, dat ik vergeet dat ik aan het lezen ben.”
Leerling groep 4, Nassauschool Groningen
Onderwerpen die écht gaan leven
Wat is het voordeel van lezen in thema’s? Elayne (groep 7) zegt: “Dit is alles!”
Want hoe meer boeken je leest en hoe meer je erover nadenkt, schrijft en spreekt, hoe taalvaardiger je wordt. Door de rijke thema’s breng je het gesprek in de klas op gang, en gaan maatschappelijke onderwerpen écht leven.
Wat zeggen leerlingen en leerkrachten zelf? Luister in dit filmpje naar de ervaringen van Elayne, Benjamin, Axel, Femke, Sophie en Gerben!
Volg de leesontwikkeling
van je leerlingen
Een belangrijke taak voor leerkrachten is het goed monitoren en begeleiden van de leesontwikkeling van kinderen.
In de thema-overzichten zie je welke lesonderdelen betrekking hebben op technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend lezen – zo weet je als leerkracht wat er aan bod komt en kun je bepaalde accenten leggen in je les.
Voortgang en toetsen van leerlingen
Met de lesmethode Blink Lezen volg en begeleid je jouw leerlingen met formatief handelen.
Om de leesontwikkeling te volgen kun je daarnaast summatieve methode-onafhankelijke toetsen gebruiken. Blink Lezen biedt je twee keer per jaar een adaptieve oefentoets aan, om je leerlingen hierop voor te bereiden.
Differentiatie
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het niet zinvol is om leesonderwijs te geven met verschillende niveaugroepen en moeilijkheidsgraden voor lezen. Leerlingen leren wél beter lezen met rijke teksten en voldoende leestijd. Dat is dan ook het uitgangspunt van Blink Lezen.
In de basis betekent dit hetzelfde rijke leesaanbod voor de hele klas, met extra uitdaging, ondersteuning en tijd voor de kinderen die dit nodig hebben: het drielagenmodel.
Zo past Blink Lezen in jouw lesrooster
Ben je benieuwd hoe een lesweek met Blink Lezen eruitziet? Bekijk hieronder een voorbeeldschema!
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe alle vormen van lezen aan bod komen in de lesmethode Blink Lezen? Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. Bekijk de mogelijkheden!