Zoeken

Thematische lesstructuur

Kinderen lezen om avonturen te beleven in hun hoofd. Ook willen ze meer ontdekken over hun eigen wereld én zichzelf. De thema’s van Blink Lezen sluiten daarom altijd aan bij brede, maatschappelijke onderwerpen. 

Met Blink Lezen werk je elk jaar aan vijf thema’s. Deze thema’s hebben vaste onderdelen, zoals de Leesclub en de Minicolleges. In de lessen ontdekken jouw leerlingen de mooiste kinderboeken, maar ook allerlei andere soorten teksten, films en documentaires. Zo krijg je alle kinderen aan het lezen!  


De Leesclub

Zelfstandig lezen

Leesclubboek
Dagelijks 30 minuten

Ieder thema heeft een Leesclubboek, dat met de hele klas gelezen wordt. Alle kinderen lezen dagelijks zelfstandig het Leesclubboek in de klas. Bij dit kinderboek geef je vier lessen van 30 minuten.

Keuze lezen

Boek naar keuze
Dagelijks 30 minuten

Als het Leesslubboek uit is, kiezen je leerlingen zelf een nieuw boek uit om te lezen. Dit kan een boek zijn dat aansluit bij het thema of een ander zelfgekozen boek.

Voorlezen

Voorleesboek thema
Dagelijks 15 minuten

De leerkracht leest dagelijks voor uit een boek dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Bij het Voorleesboek horen vier lessen van 30 minuten.

Wereldlezen

Geestige woorden: groep 4

5-10 minuten per les
wisselend per thema

Bij een aantal teksten geven we in groep 4 vóór het lezen expliciet instructie over een aantal woorden waar 'iets' mee aan de hand is. Het gaat hierbij om specifieke leesmoeilijkheden, taalbewustzijn en/of woordenschatuitbreiding.

Minicolleges: groep 5 t/m 8

30 minuten per les
4 lessen per thema

De Minicolleges zijn korte instructielessen van 30 minuten over leesaanpakken en -strategieën. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?

Wereldlezen: groep 4 t/m 8

90 minuten per les
verdeeld over 1-2 keer per week

In de lessen Wereldlezen ga je met de kinderen oefenen met de stof uit de Minicolleges. Hier komen verschillende soorten teksten (fictie en non-fictie) en afwisselende opdrachten aan bod. In groep 5 t/m 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod.

Onderwerpen die écht gaan leven

Wat is het voordeel van lezen in thema’s? Elayne (groep 7) zegt: “Dit is alles!”

Want hoe meer boeken je leest en hoe meer je erover nadenkt, schrijft en spreekt, hoe taalvaardiger je wordt. Door de rijke thema’s breng je het gesprek in de klas op gang, en gaan maatschappelijke onderwerpen écht leven.

Wat zeggen leerlingen en leerkrachten zelf? Luister in dit filmpje naar de ervaringen van Elayne, Benjamin, Axel, Femke, Sophie en Gerben!

Zo past Blink Lezen in jouw lesrooster

Ben je benieuwd hoe een lesweek met Blink Lezen eruitziet? Bekijk hieronder een voorbeeldschema!

Schema Thema Opbouw Blink Lezen

Blink Lezen gratis uitproberen?

Benieuwd hoe alle vormen van lezen aan bod komen in de lesmethode Blink Lezen? Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. Bekijk de mogelijkheden!

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen