Zoeken

Differentiatie

In alle leerjaren van het basisonderwijs zijn er verschillen tussen kinderen wat betreft leesniveau, leeshouding en leestempo. Door hier gericht aandacht voor te hebben kan ieder kind beter leren lezen, met leesplezier!

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat leesonderwijs met niveaugroepen en moeilijkheidsgraden niet zinvol is. Kinderen leren wél beter lezen met rijke teksten en voldoende leestijd. Met Blink Lezen duiken alle leerlingen daarom in hetzelfde rijke leesaanbod, met extra uitdaging, ondersteuning en tijd waar nodig. Hieronder lees je meer over differentiëren in de klas met Blink Lezen.

Effectieve ondersteuning met Blink Lezen

Het drielagenmodel

Met het drielagenmodel van Blink Lezen (in het Engels het ‘Response to Intervention model’) bied je ook effectieve ondersteuning voor zwakkere lezers, sterke lezers en kinderen met dyslexie.

  • Laag 1: rijk en motiverend leesonderwijs voor alle kinderen.
  • Laag 2 (extra): preteaching en leesondersteuning voor kinderen die dit willen, of nodig hebben.
  • Laag 3 (extra): specialistische ondersteuning voor kinderen die dit nodig hebben.

 

Voor zwakkere lezers 

  • Ondersteuning door middel van scaffolding. Denk bijvoorbeeld aan voorlezen, nalezen, papegaailezen en tutorlezen.
  • Ondersteuning door middel van verhelderende filmpjes, foto’s of korte tekstjes aan het begin van een les.
  • ICT-middelen, zoals luisterversies van teksten en audioboeken via de online lesomgeving van Blink.
  • In met name groep 4, en ook nog in groep 5/6, geven we in de lesvoorbereiding tips voor pre-teaching en re-teaching.

Voor sterke lezers

  • Rijk aanbod aan boeken en teksten waardoor ze steeds uitgedaagd worden.
  • Tijdens het keuzelezen kunnen zij boeken kiezen die meer uitdaging bieden en die zij interessant vinden.
  • Uitgebreidere of uitdagendere opdrachten bij de keuzeboeken.

Begeleiding van kinderen met leesproblemen en dyslexie

In Blink Lezen vindt de begeleiding van kinderen met leesproblemen en dyslexie plaats op de ondersteuningsniveaus zoals beschreven in het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. Deze leerlingen blijven natuurlijk ook meedoen met de lessen van Blink Lezen: compenserende (dyslexie)hulpmiddelen kunnen hen daarbij helpen.

Blink Lezen biedt de volgende hulpmiddelen aan:

  • Digitale boeken;
  • Luisterboeken;
  • Ondersteuning van leesteksten met luisterteksten.

Het Leesclubboek lees je met de hele klas. Jouw leerlingen kunnen dit op hun eigen manier lezen, ook als e-boek of audioboek via de online Blink e-reader. Hierin zit een voorleesfunctie voor leerlingen die moeite hebben met lezen. Je kunt ook het lettertype groter maken of wijzigen, bijvoorbeeld in het dyslexiefont. 

De verdere ondersteuning van kinderen met leesproblemen en dyslexie gebeurt in principe via de ondersteunende aanpak van jouw school.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen