Zoeken

Educatieve verantwoording

De lesmethode Blink Lezen is ontstaan uit een breed gedragen visie op het leesonderwijs: Het nieuwe lezen. Blink ontwikkelde deze nieuwe visie op leesonderwijs samen met leraren, leerlingen en wetenschappers. Hieronder lees je meer over Het nieuwe lezen.

Aan de ontwikkeling van Blink Lezen liggen bovendien recente inzichten uit de wetenschap ten grondslag. Hieronder lichtten we twee Nederlandse publicaties uit, waarin veel wetenschappelijke inzichten worden samengevat die een belangrijke basis vormden voor Blink Lezen. De activiteiten en opdrachten in het Leesdossier zijn daarnaast gebaseerd op de didactiek van Aidan Chambers.

Meer weten? De uitgebreide verantwoording Onderbouwing en achtergrond vind je in de lesomgeving van Blink Lezen.

De 5 uitgangspunten van Het nieuwe lezen

Dit zijn de uitgangspunten van Het nieuwe lezen:

1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.

2. Actief en ook samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.

3. Een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).

4. Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken (is ook tijdwinst).

5. Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en grote geheel voor leerlingen duidelijk is.

De lesmethodes Blink Lezen en Blink Nederlands werken volgens deze uitgangspunten.

Meer weten? Alle inzichten zijn gebundeld in het boekje Succesverhaal. Ontdek Het nieuwe lezen.

Wetenschappelijke publicaties

Rijke taal
Erna van Koeven en Anneke Smit

Taalexperts Erna van Koeven en Anneke Smits strijden al ruim dertig jaar voor vernieuwing van het leesonderwijs. Zij publiceerden in 2020 het boek Rijke taal, taaldidactiek voor het basisonderwijs.

Dit werk slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs kunt geven, zodat elk kind zijn taalbasis kan vergroten. Wij maken in Blink Lezen veelvuldig gebruik van de wetenschappelijke inzichten die hierin worden beschreven én de vertaling daarvan naar praktische toepassing in de klas.

De vele kanten van leesbegrip
Thoni Houtveen, Roel van Steensel en Sanneke de la Rie

Een andere belangrijke wetenschappelijke basis voor Blink Lezen is de studie De vele kanten van leesbegrip (2021) door Thoni Houtveen, Roel van Steensel en Sanneke de la Rie.

In dit rapport zijn relevante onderzoeken en eerdere literatuurstudies op een overzichtelijke manier bij elkaar gezet. Op basis van deze literatuur benoemen de auteurs factoren die bijdragen aan leesbegrip en leesmotivatie, maar ook factoren die dat juist niet doen. Die inzichten hebben wij benut bij het ontwikkelen van Blink Lezen.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen