Blink Lezen
Educatieve verantwoording
De lesmethode Blink Lezen is ontstaan uit een breed gedragen visie op het leesonderwijs: Het nieuwe lezen. Blink ontwikkelde deze nieuwe visie op leesonderwijs samen met leraren, leerlingen en wetenschappers. Hieronder lees je meer over Het nieuwe lezen.
Aan de ontwikkeling van Blink Lezen liggen bovendien recente inzichten uit de wetenschap ten grondslag. Hieronder lichtten we twee Nederlandse publicaties uit, waarin veel wetenschappelijke inzichten worden samengevat die een belangrijke basis vormden voor Blink Lezen. De activiteiten en opdrachten in het Leesdossier zijn daarnaast gebaseerd op de didactiek van Aidan Chambers.
Meer weten? De uitgebreide verantwoording Onderbouwing en achtergrond vind je in de lesomgeving van Blink Lezen.
Een nieuwe aanpak van leesonderwijs
In 2012 nam Blink het initiatief om onderzoek te doen naar het verbeteren van het leesonderwijs in Nederland. Een nieuwe aanpak van het leesonderwijs vonden wij hoogst noodzakelijk. Het huidige leesonderwijs is té verkaveld: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, grammatica en schrijven zijn losse ‘vakken’ zonder samenhang, en versterken elkaar daardoor niet. Wij denken dat dit een van de oorzaken is waardoor de leesresultaten (en het leesplezier) van Nederlandse leerlingen achteruit holden.
Acht jaar lang deden we uitgebreid onderzoek naar de belangrijkste feiten en inzichten over lezen. Hiermee ontwikkelden we de nieuwe leesaanpak Het nieuwe lezen, in samenwerking met 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.
De 5 uitgangspunten van Het nieuwe lezen
Dit zijn de uitgangspunten van Het nieuwe lezen:
1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
2. Actief en ook samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.
3. Een rijke leesomgeving met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
4. Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken (is ook tijdwinst).
5. Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en grote geheel voor leerlingen duidelijk is.
De lesmethodes Blink Lezen en Blink Nederlands werken volgens deze uitgangspunten.
Meer weten? Alle inzichten zijn gebundeld in het boekje Succesverhaal. Ontdek Het nieuwe lezen.
Klantonderzoek Blink Lezen
Inmiddels werken 60.000 leerlingen al bijna drie jaar met de nieuwe leesaanpak van Blink Lezen. Ook is er een onderzoeksprogramma opgestart om de resultaten meetbaar te maken.
Wetenschappelijke publicaties
Rijke taal
Erna van Koeven en Anneke Smit
Taalexperts Erna van Koeven en Anneke Smits strijden al ruim dertig jaar voor vernieuwing van het leesonderwijs. Zij publiceerden in 2020 het boek Rijke taal, taaldidactiek voor het basisonderwijs.
Dit werk slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs kunt geven, zodat elk kind zijn taalbasis kan vergroten. Wij maken in Blink Lezen veelvuldig gebruik van de wetenschappelijke inzichten die hierin worden beschreven én de vertaling daarvan naar praktische toepassing in de klas.
De vele kanten van leesbegrip
Thoni Houtveen, Roel van Steensel en Sanneke de la Rie
Een andere belangrijke wetenschappelijke basis voor Blink Lezen is de studie De vele kanten van leesbegrip (2021) door Thoni Houtveen, Roel van Steensel en Sanneke de la Rie.
In dit rapport zijn relevante onderzoeken en eerdere literatuurstudies op een overzichtelijke manier bij elkaar gezet. Op basis van deze literatuur benoemen de auteurs factoren die bijdragen aan leesbegrip en leesmotivatie, maar ook factoren die dat juist niet doen. Die inzichten hebben wij benut bij het ontwikkelen van Blink Lezen.
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe alle vormen van lezen aan bod komen in de lesmethode Blink Lezen?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.