Blink Lezen
Begrijpend lezen
Leren lezen is belangrijk, maar het is minstens zo belangrijk dat je begrijpt wat je leest. Begrijpend lezen is dan ook een integraal onderdeel van de lesmethode Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs.
Dankzij de rijke teksten en uitdagende opdrachten ervaren jouw leerlingen dat ze steeds beter lezen. Hierdoor vergroot je hun zelfvertrouwen, de leesmotivatie én het leesplezier. Zo krijg je alle kinderen aan het lezen!
Begrijpend leesonderwijs
Lezen maakt je sterk!
Kinderen voelen zich sterker wanneer ze de wereld om zich heen beter begrijpen en hun eigen rol daarin goed kunnen plaatsen. Maar lezen biedt nog veel meer. Je verrijkt je kennis over taal, de wereld én je leert te denken vanuit het perspectief van andere mensen.
Wat is begrijpend lezen?
Leren lezen begint altijd met aanvankelijk lezen (decoderen) en technisch lezen. Zodra kinderen woorden en zinnen correct en redelijk snel kunnen lezen, kunnen zij ook begrijpend lezen.
Als een leerling een tekst goed begrijpt, is het gelukt om tijdens het lezen een samenhangend beeld te krijgen van alle woorden en ideeën én dit te koppelen aan eigen kennis. Na begrijpend lezen gaan kinderen nóg een stapje verder in hun leesreis: verdiepend lezen, ook bekend als close reading.
Met Blink Lezen heb je bewust géén losse methode voor begrijpend lezen in handen. Alle vormen van lezen bied je geïntegreerd in je lessen aan.
Onze aanpak van begrijpend lezen
Lezen voor álle kinderen
Door veel te lezen, leren kinderen ook beter begrijpend lezen. Met de methode Blink Lezen oefen je daarom ook altijd begrijpend lezen op de basisschool. Dit doe je zo:
- Heel veel rijke boeken en teksten lezen, eventueel met audio-ondersteuning voor zwakkere lezers.
- Lezen rond een breed thema (in verband met de kennisdomeinen geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek, cultuur, mens en maatschappij). Dit zorgt voor meer leesplezier, leesmotivatie, samenhang en verdieping.
- Lezen met een doel. Activerende werkvormen (zoals een onderzoeksdossier invullen, een hoorspel maken, een radiobericht inspreken of een infographic maken) leiden tot meer begrip, echte verwerking van de inhoud en een reflectieve en kritische houding
- Leesaanpakken aanbieden die bewezen werken (vóór, na en tijdens het lezen).
- Een aanpak voor álle kinderen, inclusief de kinderen die moeite hebben met (begrijpend) lezen. Bij Blink Lezen doet iedereen mee!
Geen betekenisloze leesstrategieën
Blink Lezen biedt bewust géén oefeningen met als doel ‘een tekst lezen en hier vragen bij beantwoorden’. In plaats van de tekst écht te lezen en te verwerken, gaat een kind dan actief op zoek naar de antwoorden (fragmentarisch lezen).
Het lesmateriaal van Blink Lezen ondersteunt jou als leerkracht juist om van kinderen actieve lezers te maken, die zich afvragen wanneer en hoe ze hun lezen bewust kunnen sturen met leesaanpakken.
“We hebben de betrokkenheid van de kinderen bij het lezen echt omhoog zien schieten.”
Sanne Hanegraaf, leerkracht en teamleider onderwijs KC De Groote Wielen
Logische opbouw per leerjaar
Ontwikkeld voor kinderen in groep 4 t/m 8
Omdat we de leesontwikkeling van de kinderen volgen, zit er een logische opbouw in de leerjaren van Blink Lezen:
- In groep 4 ligt de nadruk op het oefenen van technisch lezen en vloeiend lezen.
- In groep 5-6 verschuift de balans naar meer begrijpend lezen.
- In groep 7-8 verdiepen de kinderen zich nog verder in begrijpend lezen en verdiepend lezen, inclusief het onderhoud van vloeiend lezen.
Duidelijke overzichten per thema
In de thema-overzichten zie je welke lesonderdelen betrekking hebben op technisch, vloeiend, begrijpend en verdiepend lezen – zo weet je als leerkracht wat er aan bod komt en kun je bepaalde accenten leggen in je les.
Kwaliteitswaaier.
Effectief onderwijs in begrijpend lezen.
Blink Lezen sluit aan bij de meest recente en bewezen inzichten over effectief leesonderwijs, zoals vastgesteld door de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en uitgewerkt in de Kwaliteitswaaier Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen (2023).
Deze kwaliteitswaaier bestaat onder meer uit kwaliteitskaarten voor de leerkracht. Daarin staan de volgende bouwstenen centraal:
- Laat leerlingen een langere periode over hetzelfde kennisrijke brede thema lezen.
- Geef de leerlingen een doel om te lezen.
- Laat leerlingen gevarieerde teksten van goede kwaliteit lezen.
- Motiveer leerlingen om te gaan lezen.
- Leer leerlingen hoe ze begrip van een tekst kunnen monitoren, herstellen of kunnen versterken.
- Laat leerlingen actief aan de slag gaan met teksten door erover te praten en te schrijven.
- Verzamel gegevens over de leesontwikkeling en pas daar je onderwijs op aan.
Blink Lezen gratis uitproberen?
Benieuwd hoe begrijpend lezen aan bod komt in de lesmethode Blink Lezen?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Lezen, voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.