Blink Engels
Voorheen bekend als Wired
Gratis proberen?
Wil jij de methode ontdekken? Probeer Blink Engels gratis uit.
Al een Blink-account? Log hier in.
Toetsing
Toetsen om te weten waar je staat
Als docent wil je weten of je leerlingen vooruitgaan. En ook als leerling wil je weten hoe je ervoor staat. Hiervoor biedt Blink Engels twee vormen van toetsing: formatief en summatief toetsen.
Formatieve toetsing
De formatieve toetsing meet de voortgang van een leerling op verschillende momenten tijdens het leerproces. De taaltaak aan het eind van iedere topic wordt bijvoorbeeld geëvalueerd door middel van een rubric. Deze bestaat uit een lijst met criteria waaraan de taaltaak moet voldoen. De rubric geeft leerlingen niet alleen inzicht in de criteria die van belang zijn voor het voltooien van de taak, maar richt zich ook op het proces. Je bepaalt of je de taak zelf beoordeelt of leerlingen hun eigen of elkaars werk laat beoordelen. Als docent laat je leerlingen zien hoe je gerichte feedback geeft.
Een deel van een rubric uit leerjaar 2, vmbo-gt:
Behalve bij het beoordelen van de taaltaak zijn er meer momenten waarop je formatieve toetsing kunt inzetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: De digibordlessen, het model voor de taaltaak, de oefeningen op de digitale werkbladen, de grammar app en de presentatie- en spreekles.
Summatieve toetsing
Aan het eind van iedere topic kan per niveau een kant-en-klare summatieve toets afgenomen worden. De skills test. Deze toets behandelt de vaardigheden lezen, luisteren en schrijven en de kennisonderdelen woorden en grammatica uit het topic. Met deze toets kun je bepalen of je leerlingen de leerstof en de aangeboden vaardigheden beheersen. Voor iedere topic en ieder niveau zijn een A- en B-versie van de toets beschikbaar. Daarnaast bieden we een antwoordmodel, antwoordblad, leerblad en een toetsmatrijs. De toetsmatrijs bevat informatie over o.a. de toetsdoelen, de ERK-descriptoren, de spreiding van het type vragen op basis van de taxonomie van Kwakernaak en de weging van de verschillende onderdelen.
De resultaten van de skills test geven inzicht in de onderdelen die leerlingen beheersen én de onderdelen die nog aandacht vereisen. De skills test is niet bedoeld om het ERK-niveau of de leerweg van een leerling vast te stellen. Wel zijn de ERK-descriptoren de basis voor de onderdelen lezen, luisteren en schrijven. Om een uitspraak te kunnen doen over het ERK-niveau of de leerweg van leerlingen adviseren wij een methodeonafhankelijke ERK-toets in te zetten.
Taxonomie van Kwakernaak
In onderwijsland worden verschillende taxonomieën gebruikt, zoals Bloom, OBIT en RTTI. Wij hebben gekozen voor de taxonomie van Erik Kwakernaak (2012), omdat die, in tegenstelling tot andere taxonomieën, speciaal voor het vreemdetalenonderwijs is ontworpen.
Deze opzet maakt gebruik van de scheiding in receptieve en productieve taalvaardigheden. De receptieve vaardigheden zijn verdeeld in vijf categorieën, van ‘zoeken’ tot ‘interpreteren’. Voor de productieve vaardigheden zijn er vier categorieën: van ‘reproductie’ naar ‘open productie’. Bekijk hier een schematische weergave van de taxonomie van Kwakernaak.