Zoeken

Toetsing

Toetsen om te weten waar je staat

Als docent wil je weten of je leerlingen vooruitgaan. En ook als leerling wil je weten hoe je ervoor staat. Hiervoor biedt Blink Engels twee vormen van toetsing: formatief en summatief toetsen.

Formatieve toetsing

De formatieve toetsing meet de voortgang van een leerling op verschillende momenten tijdens het leerproces. De taaltaak aan het eind van iedere topic wordt bijvoorbeeld geëvalueerd door middel van een rubric. Deze bestaat uit een lijst met criteria waaraan de taaltaak moet voldoen. De rubric geeft leerlingen niet alleen inzicht in de criteria die van belang zijn voor het voltooien van de taak, maar richt zich ook op het proces. Je bepaalt of je de taak zelf beoordeelt of leerlingen hun eigen of elkaars werk laat beoordelen. Als docent laat je leerlingen zien hoe je gerichte feedback geeft.

Een deel van een rubric uit leerjaar 2, vmbo-gt:

Behalve bij het beoordelen van de taaltaak zijn er meer momenten waarop je formatieve toetsing kunt inzetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: De digibordlessen, het model voor de taaltaak, de oefeningen op de digitale werkbladen, de grammar app en de presentatie- en spreekles.

Summatieve toetsing

Aan het eind van iedere topic kan per niveau een kant-en-klare summatieve toets afgenomen worden. De skills test. Deze toets behandelt de vaardigheden lezen, luisteren en schrijven en de kennisonderdelen woorden en grammatica uit het topic. Met deze toets kun je bepalen of je leerlingen de leerstof en de aangeboden vaardigheden beheersen. Voor iedere topic en ieder niveau zijn een A- en B-versie van de toets beschikbaar. Daarnaast bieden we een antwoordmodel, antwoordblad, leerblad en een toetsmatrijs. De toetsmatrijs bevat informatie over o.a. de toetsdoelen, de ERK-descriptoren, de spreiding van het type vragen op basis van de taxonomie van Kwakernaak en de weging van de verschillende onderdelen.

De resultaten van de skills test geven inzicht in de onderdelen die leerlingen beheersen én de onderdelen die nog aandacht vereisen. De skills test is niet bedoeld om het ERK-niveau of de leerweg van een leerling vast te stellen. Wel zijn de ERK-descriptoren de basis voor de onderdelen lezen, luisteren en schrijven. Om een uitspraak te kunnen doen over het ERK-niveau of de leerweg van leerlingen adviseren wij een methodeonafhankelijke ERK-toets in te zetten.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen