Thematisch onderwijs.
Thematisch onderwijs bij Blink
Thematisch onderwijs is de nieuwe norm. Het is niet voor niets een belangrijk onderdeel van het vernieuwde curriculum voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Volgens ons is thematisch werken bovendien dé sleutel tot goed onderwijs. Daarom startten we al tien jaar geleden met de ontwikkeling van de lesmethode Blink Wereld. En ook de andere lesmethodes van Blink bestaan uit prikkelende thema’s, met rijke teksten die aansluiten bij de leefwereld van kinderen én de wereld van nu. Zodat leerlingen nieuwsgierig worden en zelf op onderzoek gaan omdat ze meer willen weten.
Inmiddels werken al ruim 3.300 scholen met Blink Wereld en is dit de meestgebruikte methode voor wereldoriëntatie. Onze thematische aanpak voor wereldoriëntatie is bovendien uitgebreid met de leesmethode Blink Lezen én de geïntegreerde aanpak Blink Taal & Lezen. Dankzij de inhoudelijke samenhang versterken de vakken lezen, taal en wereldoriëntatie elkaar niet alleen: leerkrachten krijgen ook meer flexibiliteit en ruimte in hun lesprogramma.
Thematisch werken in de praktijk
Benieuwd naar de voordelen van werken in thema’s? In deze video delen leerlingen Nora en Kai en leerkrachten Bob, Marieke, Ruud en Jacqueline hun ervaringen met Blink Wereld met je.
En wil je meer weten over thematisch onderwijs en de voordelen van thematisch leren voor jouw school? Hieronder lees je er meer over.
Wat is thematisch onderwijs?
Thematisch onderwijs wordt ook wel ‘vakoverstijgend onderwijs’ of ‘projectonderwijs’ genoemd. Het is een onderwijsaanpak waarbij verschillende vakken niet apart worden behandeld, maar in samenhang door middel van een overkoepelend, rijk thema. In het voortgezet onderwijs zijn projectweken hier ook een goed voorbeeld van.
Actualisatie kerndoelen: meer samenhang tussen de leergebieden
Bij thematisch werken richten scholen zich vaak op relevante thema’s over actuele, grotere maatschappelijke onderwerpen. Denk aan klimaatverandering, globalisering of technologische ontwikkelingen. Dit biedt leerkrachten de mogelijkheid om niet alleen de basisvakken met elkaar verbinden, maar bijvoorbeeld ook burgerschap, digitale geletterdheid en de creatieve vakken.
Thematisch onderwijs is ook een belangrijk onderdeel van de geactualiseerde kerndoelen en eindtermen voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs. Vanaf schooljaar 2025-2026 zijn deze wettelijk richtinggevend. Deze actualisatie zorgt voor meer samenhang tussen het leergebied Nederlands en andere leergebieden.
Wetenschappelijk bewijs
Het belangrijkste doel van onderwijs is om kinderen kennis en vaardigheden mee te geven om de wereld en zichzelf te ontdekken. Daarom is het zo belangrijk dat lesmateriaal gaat over onderwerpen, fenomenen en dilemma’s die kinderen raken.
Volgens ons is thematisch werken dan ook dé sleutel tot beter leren. En dat is niet zomaar een opvatting. Al langer blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat leerlingen beter leren als de lesstof wordt aangeboden met behulp van aansprekende thema’s, met rijke teksten en opdrachten. Door vakken met elkaar te integreren, wordt de lesstof bovendien relevanter en betekenisvoller voor leerlingen.
Daarom pleiten wij voor het verbinden van de vakken taal en lezen met boeiende thema’s uit wereldoriëntatie. Zo ervaren kinderen zelf wat taal en lezen in het echte leven voor ze betekent.
Nieuwe geïntegreerde aanpak
Blink Taal & Lezen is de eerste lesmethode die voldoet aan de nieuwe kerndoelen waarbij taal en lezen worden gekoppeld aan de thema’s van wereldoriëntatie. Kinderen leren er niet alleen beter door, deze geïntegreerde aanpak geeft leerkrachten ook meer rust en ruimte in het lesprogramma. Hierdoor kan jij als leerkracht doen waar je goed in bent: leerlingen tot bloei brengen.
Thematisch werken in het basisonderwijs
Waarom zou je starten met thematisch onderwijs op de basisschool? Wij zetten de voordelen voor je op een rij.
De voordelen op een rij
1. Thema’s verhogen de leermotivatie
Kinderen vinden het vaak leuker en interessanter om te leren over een thema dat gaat over de wereld om hen heen. Dit vergroot de intrinsieke motivatie van leerlingen en prikkelt de nieuwsgierigheid.
2. Thema’s zorgen voor diepere kennis en samenhang
Thematisch onderwijs zorgt ervoor dat leerlingen hun basiskennis verdiepen én hun woordenschat vergroten. Door de lesstof te koppelen aan een overkoepelend thema, krijgen kinderen ook beter inzicht in de samenhang tussen verschillende vakken en onderwerpen.
Aangezien de thema’s voor een langere periode worden aangeboden (bij Blink Lezen en Blink Wereld is dit zes tot acht weken), biedt thematisch werken leerkrachten de mogelijkheid om dieper op het onderwerp in te gaan en verbanden te leggen. Dit wordt nog krachtiger wanneer de onderwerpen van wereldoriëntatie direct gekoppeld worden aan rijke teksten in het lees- en taalonderwijs.
3. Thema’s bevorderen de ontwikkeling van vaardigheden
Werken in thema’s biedt ook ruimte om verschillende 21e-eeuwse vaardigheden te oefenen in een relevante en betekenisvolle context. Denk aan kritisch denken, probleemoplossend vermogen, creatief denken en samenwerken.
Ervaringen met Blink Wereld
“Dankzij thema's leer je steeds meer woorden kennen. Laatst heb ik op internet opgezocht wat het woord 'condens' betekent. Dat ik dat door mijn eigen onderzoek ontdek, vind ik extra leuk.”
Zoë, 11 jaar, groep 7
Veelgestelde vragen
over thematisch onderwijs
Is er ook thematisch onderwijs voor kleuters?
Thematisch onderwijs voor kleuters betekent dat verschillende activiteiten en lessen zijn gebaseerd op één overkoepelend thema. In de lesmethode Blink Wereld voor groep 1 en 2 vind je bijvoorbeeld rijke thema’s als ‘Onze buurt’, ‘Fantastische aarde’ en ‘Jouw gekke lijf’.
Door middel van spel, verhalen, knutselen en groepsactiviteiten leren kleuters verschillende vaardigheden en ontwikkelen ze taal en sociale interactie.
Het thema biedt een herkenbaar kader waarbinnen kleuters op een natuurlijke manier hun wereld verkennen en leren. Dit helpt hen om verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen en hun nieuwsgierigheid te stimuleren.
Wat is het verschil tussen thematisch onderwijs in de onderbouw en de bovenbouw van het basisonderwijs?
In de onderbouw van het basisonderwijs (groep 1 t/m 4) ligt de nadruk bij thematisch onderwijs op ontdekkend en spelenderwijs leren. De thema’s zijn vaak concreet en sluiten aan bij de belevingswereld van jonge kinderen, bijvoorbeeld ‘Onze buurt’ of ‘Seizoenen op stelten’ in Blink Wereld voor groep 1 en 2. Leren gebeurt via veel visuele en interactieve activiteiten, waarbij de focus ligt op taalontwikkeling, motoriek en sociale vaardigheden.
In de bovenbouw van het basisonderwijs (groep 5 t/m 8) worden de thema’s complexer en meer abstract. Leerlingen ontdekken de samenhang tussen vakken zoals geschiedenis, natuur en techniek en aardrijkskunde. Ze werken vaker projectmatig en zelfstandig, waarbij het thema wordt gebruikt om kritisch denken, probleemoplossend vermogen en samenwerking te stimuleren. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Heeft Blink ook thematische lesmethodes voor het voortgezet onderwijs?
Dezelfde thematische aanpak als in onze lesmethodes voor het basisonderwijs vind je terug in onze visie voor de lesmethodes Blink Nederlands en Blink Engels voor het voortgezet onderwijs.
De lesmethode Blink Nederlands vmbo en onderbouw havo/vwo gebruikt boeiende verhalen als inspiratiebron. Verhalen die leerlingen nieuwsgierig maken en aansluiten bij hun wereld. Deze verhalen bieden ook een kapstok waarbij alle kennis en vaardigheden in samenhang aan bod komen.
In de lesmethode Blink Nederlands bovenbouw havo/vwo gaan leerlingen aan de slag met brede maatschappelijke thema’s, zoals identiteit, toekomst en gender. Vaardigheden, literatuur en taalbeschouwing worden geïntegreerd aangeboden.
In de lesmethode Blink Engels vmbo en onderbouw havo/vwo zorgen actuele onderwerpen uit de leefwereld van jongeren ervoor dat ze betrokken worden bij de les. Ze vergeten dat ze bezig zijn met het leren van een nieuwe taal en gaan op in een verhaal of gebeurtenis, bijvoorbeeld over gamewerelden of nepnieuws. Dit enthousiasme helpt hen om beter Engels te leren.
Zitten er ook nadelen aan thematisch onderwijs?
Thematisch onderwijs biedt zowel in het basisonderwijs als voortgezet onderwijs kansen voor creatief en samenhangend leren, maar er zijn ook uitdagingen op het gebied van organisatie, vakinhoud en examenvoorbereiding.
Ook hebben niet alle leraren ervaring met thematisch werken. Met de lesmethodes van Blink krijg je daarom training en begeleiding om je onderwijsvaardigheden te versterken, en voldoe je altijd aan de officiële kerndoelen en eindtermen.
Ontdek de kracht van thematisch leren
Wil je meer weten over thematisch werken met de lesmethodes van Blink? Je kunt op verschillende manieren vrijblijvend kennismaken. Bekijk de mogelijkheden!