Beter lerenmet rijke thema's.
Tijdreizen met taal en wereldoriëntatie
Het is tijd voor de les: groep 3-4 van OBS De Velden pakt hun lei en griffel erbij. In het klaslokaal hangen geïllustreerde schoolplaten en wandkaarten aan de muur, en leesplankjes met de woorden aap, noot, mies. In museum ’t Kiekhuus in Wolvega reizen de kinderen vandaag meer dan honderd jaar terug in de tijd. Dit is een van de activiteiten die hun leerkracht Ingrid de Haas heeft gekoppeld aan het rijke thema ‘Sterke verhalen’ van Blink Wereld. In dit thema worden de kinderen zich ervan bewust dat je de geschiedenis overal om je heen kunt zien, horen en vinden.
Aansprekende activiteiten
Ingrid werkt nu negen jaar als groepsleerkracht bij Stichting Comprix, een stichting met 35 basisscholen in de Friese gemeenten Ooststellingwerf, Opsterland en Westellingwerf. Ook werkt zij als freelance-begeleider en adviseur bij taal- en leesvraagstukken, én als trainer voor Blink Lezen en Blink Wereld.
Ingrid: “Vorig jaar hebben we het proeftraject Blink Wereld gedaan, en dit jaar zijn we voor de hele school gestart met Blink Lezen en Blink Wereld. Wij proberen met onze activiteiten zo goed mogelijk bij de thema’s aan te sluiten.”
En dat geldt voor de hele school. Groep 7-8 houdt bijvoorbeeld leerlingenraadverkiezingen voor het thema ‘Machtige media’. En voor het thema ‘Dit wil ik zeggen!’ gaat groep 5-6 aan de slag met Stellingwerfse gedichten, samen met de Stellingwarver Schrieversronte.
Kunst en streektaal
De streektaal Stellingwarfs, de geschiedenis en de kunst van de regio spelen een grote rol bij de activiteiten van OBS De Velden. Stichting Comprix werkt hiervoor nauw samen met De Veerkieker (verrekijker in het Stellingwarfs), een organisatie voor erfgoededucatie voor het basisonderwijs in Stellingwerf. De ervaringen die de kinderen opdoen bij de erfgoedinstellingen in de regio worden op de scholen verder verdiept, door er bijvoorbeeld lessen taal, rekenen of wereldoriëntatie uit voort te laten vloeien.
“De activiteiten bij de thema’s fungeren zo echt als een vliegwiel voor onze leraren, om daar verder mee uit te kunnen pakken.”
Ingrid de Haas, groepsleerkracht bij Stichting Comprix
Vliegwiel voor de leraar
Terug naar ’t Kiekhuus. In dit levend museum vertellen bewoners Roelof en Sjoukje Bakker enthousiast over vroeger. De leerlingen van Ingrid schrijven netjes het woordje lammegie (‘lammetje’ in het Stellingswarfs) met hun griffel op de lei. Vervolgens gaan ze samen met beeldend kunstenaar Wanda Ario Soeriowardojo aan de slag met licht en schaduw, en een eigen lammetje tekenen.
Een week later geeft Ingrid zelf een taalles, die ze koppelt aan de verschillende moedertalen van haar leerlingen. Hoe zeg je lammegie eigenlijk in het Fries, of in het Arabisch? Ingrid: “De activiteiten bij de thema’s fungeren zo echt als een vliegwiel voor onze leraren, om daar verder mee uit te kunnen pakken.”
Een tien met een griffel
Dankzij het museumbezoek is het thema ‘Sterke verhalen’ voor de leerlingen van Ingrid echt tot leven gekomen. En door de samenhang tussen de lessen taal en wereldoriëntatie hebben zij nóg meer relevante achtergrondkennis en woordenschat opgedaan. Ingrid: “Een van mijn leerlingen vertelde na afloop: “Ik snap nu ineens wat de griffel van de Kinderboekenweek is!”