Werken aan leesmotivatie.
"Meester, ga je weer voorlezen?"
In Nederland neemt de leesmotivatie af naarmate kinderen ouder worden. Dit blijkt onder meer uit onderzoek van Stichting Lezen. Hoe maak je kinderen in de bovenbouw enthousiast over boeken? Thijs-Jan Hut, leerkracht groep 7-8, vertelt over zijn ervaringen met Blink Lezen en hoe hij leesplezier in de klas vergroot met bijvoorbeeld een detectivemuur.
Thijs-Jan Hut werkt nu zes jaar als leerkracht bij KBS St. Stephanus in Zenderen. Om de dalende leesmotivatie tegen te gaan, ging het schoolteam drie jaar geleden op zoek naar een nieuwe leesmethode. Thijs-Jan: “We waren al enthousiast over het thematisch werken met Blink Wereld. De thema’s vormen een kapstok voor alle doelen en taken, en maken het leren nog betekenisvoller. Toen we zagen dat de leesmotivatie op onze school afnam, besloten we om de koppeling met Blink Lezen te gaan uitproberen.”
Elke dag voorlezen
Met Blink Lezen leest de leerkracht elke schooldag voor, ook in de bovenbouw. Hier moesten de leerlingen van Thijs-Jan eerst wel even aan wennen: sommigen keken dan liever naar het Jeugdjournaal. Bij het voorlezen uit Hotel De laatste kans kwam hier verandering in. Dit boek van Nicki Thornton is een mix tussen de detectives van Agatha Christie, de avonturen van Sherlock Holmes en de magie van Harry Potter.
Speuren als een echte Sherlock
Thijs-Jan: “Wat uitzonderlijk was bij dit boek, was dat de kinderen steeds aan mij vroegen: ga je weer voorlezen? Dat doen ze niet bij elk boek. Dit verhaal sloeg echt aan, en dat kwam met name ook door de detectivemuur die we in de klas hebben gemaakt. En ik vond het zelf ook leuke lessen om te geven.”
In de Leesclub worden de kinderen echte detectives en onderzoeken ze de moord op de Tovenaar Generaal, doctor Thallomius. De hoofdverdachte wisselt voortdurend, omdat je door het verhaal steeds op een ander spoor wordt gezet.
Op de detectivemuur, zoals je ook in spannende films en series ziet, hangen illustraties van alle verdachten. Deze visualisatie van de personages helpt de kinderen om in het complexe verhaal te komen én om het gesprek in de klas op gang te brengen.
“Wat uitzonderlijk was bij dit boek, was dat de kinderen steeds aan mij vroegen: ga je weer voorlezen? ”
Thijs-Jan, leerkracht groep 7-8, KBS St. Stephanus
Goed gesprek in de klas
Thijs-Jan: “Ik heb ook meerdere keren met de kinderen gestemd over de hoofdverdachte. Bijna alle personages hebben wel in het rode vlak gehangen. Veel kinderen gingen hierbij mee in het verhaal, dat was leuk om te zien. Anderen hielden juist vast aan hun verdenking, en dat zorgde ook weer voor discussies.
Bij de ontknoping kreeg ik ook héél veel vragen! Doordat de kinderen zo enthousiast waren, ben ik toen samen met hen weer een stapje teruggegaan in het verhaal. Dit heb ik ook als feedback gedeeld met Blink. Je werkt hier toch 300 bladzijden naartoe: je zou er ook een extra les aan kunnen wijden.”
Slimme activiteiten
Slimme activiteiten zoals de detectivemuur helpen volgens Thijs-Jan om de beleving van een boek te vergroten.
Op dit moment leest hij voor uit zijn eigen favoriete kinderboek, Kruistocht in spijkerbroek. De kinderen krijgen in de eerste Leesclub als opdracht om de ogen te sluiten en te raden uit welke tijd bepaalde geluiden komen. Hierdoor maken ze net als het hoofdpersonage Dolf een ‘tijdreis’ naar de middeleeuwen. Ook tijdens het luisteren naar fragmenten uit het boek gebruiken de kinderen hun zintuigen. Zo komt het verhaal van Thea Beckman echt tot leven.
Thijs-Jan: “Ik merk dat het nu helemaal geen probleem meer is als ik ga voorlezen.”
Tips voor meer leesmotivatie
Verhoog de leesmotivatie in je klas met deze drie tips van leerkracht Thijs-Jan:
- Ga regelmatig met je leerlingen in gesprek over hun leesboeken.
- Maak een Bookflix met je klas én houd deze samen actueel.
- Vertel over je eigen favoriete kinderboeken van vroeger.