Grote mond of groot gelijk? Geef verschillende perspectieven de ruimte in de les.
“Gouden eeuw? Zwarte bladzijde zal je bedoelen”. “Staat er op de volgende bladzijde wél een vrouw?”. “Dít is ‘witte’ geschiedenis. 100%!” In de klas krijgen docenten geregeld te maken met andere perspectieven. Logisch, leerlingen hebben de leeftijd waarop ze zichzelf en de wereld om zich heen gaan ontdekken. Geschiedenis kan hen daarbij helpen omdat het ze inzicht geeft in waar ze vandaan komen en hoe ze zich verhouden tot die wereld. Het zorgt er ook voor dat ze een eigen kijk krijgen op de gebeurtenissen. De vraag is, hoe ga je om met die verschillende perspectieven, binnen het curriculum? Blink ondersteunt docenten hierbij met een methode die ze helpt de geschiedenis te laten zien als een construct van het verleden dat verbonden is met het nu. Dat je kunt onderzoeken, bevragen en dat steeds verandert.
Multiperspectiviteit in de klas
Wil je als docent zien hoe dit in de praktijk werkt? Dan kan dat. We hebben een gratis format ontwikkeld met een praktische werkvorm, waarmee je leerlingen verschillende perspectieven op een bepaald onderwerp ontdekken waarbij de dialoog centraal staat. Het format kun je naar eigen inzicht inzetten en gebruiken bij diverse thema’s. Denk aan slavernij of de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd. Een ding is hierbij zeer belangrijk: leerlingen leren om bepaalde gebeurtenissen ‘door de ogen van een ander’ te bekijken. Dit is een essentiële vaardigheid voor empathische burgers in een pluriforme en democratische samenleving.