Hadassa, afgestudeerd Blink Lezen-specialist.
“Je neemt het geleerde gelijk mee naar de klas”
Om op een vernieuwende manier leesonderwijs te geven, heb je ook nieuwe kennis en vaardigheden nodig. In het begeleidingstraject van Blink Lezen wordt daarom een leerkracht binnen het schoolteam extra opgeleid tot Blink Lezen-specialist. Benieuwd naar de voordelen van deze opleiding? Lees de ervaring van Hadassa!
Hadassa werkt als leerkracht groep 4 op de Prinses Margrietschool in Nieuwegein. Haar school werkt nu voor het tweede jaar volledig met Blink Lezen. Hadassa: “Ik werk nu vijf jaar als leerkracht en dit is mijn tweede jaar op de Prinses Margrietschool. Eerst met groep 3, en ik geef nu les aan groep 4. Ik vind het erg leuk.”
Waarom heb je voor het basisonderwijs gekozen?
“Hiervoor heb ik in de jeugdzorg gewerkt met jonge kinderen met een ontwikkelingsachterstand. Toen ik met verlof ging had ik een tijdelijk contract, en hierna was het niet mogelijk om terug te keren. Ik koos toen voor de kinderopvang, in de hoop dat ik later kon terugkeren naar de jeugdzorg. Dat is toen niet gelukt. Na een aantal jaren in de kinderopvang te hebben gewerkt, merkte ik dat ik meer uitdaging nodig had. Toen kwam ik een opleiding tot leerkracht voor zij-instromers tegen, en ben ik dat traject ingegaan. Want het werken met kinderen vind ik echt heel leuk!”
Heb je je vrijwillig aangemeld voor de opleiding tot Blink Lezen-specialist?
“Ja, eigenlijk wel. Onze directeur gaf aan dat iemand van ons team deze opleiding kon volgen. Dit leek me meteen leuk! En ook binnen ons team werd gelijk gezegd: ‘Dit is echt iets voor Hadassa’. Dat had ik eigenlijk helemaal niet zo verwacht. Ik wilde het zelf vooral ook heel graag.”
“Het plaatje wordt breder. Dat is heel waardevol. Je krijgt net wat meer bagage.”
Hadassa, leerkracht Prinses Margrietschool
Wat is volgens jou de meerwaarde van deze opleiding?
“Je komt veel dingen tegen waar je zelf niet direct aan had gedacht. Maar omdat je daar nu over leest in de literatuur of het er met andere deelnemers over hebt, kun je het gelijk gaan toepassen. Ook staat ‘lezen’ regelmatig op de agenda bij een werkoverleg of een studiedag. Hier kan ik ook mijn ervaringen delen. En daar kan vervolgens het hele team weer van profiteren en meenemen in de lessen. De directeur gaf bijvoorbeeld aan: “Dit kan ook in andere groepen waardevol zijn.” Dus dat is superleuk!”
Heeft de opleiding bijgedragen aan jouw leerkrachthandelen?
“Op sommige gebieden wel, maar ik miste soms een extra stukje theorie. De bijeenkomsten werden ook veel ingevuld met de input vanuit de andere deelnemers. Bijvoorbeeld: welke vragen leven er? Welke weerstand is er? Soms miste ik zelf dan het nog dieper ingaan op de literatuur en de achtergrond van Blink Lezen. Wat wordt er vanuit de wetenschap gezegd? Wat zegt dat over ons onderwijs?
Tegelijkertijd vond ik het ook heel waardevol om te horen hoe het loopt bij de andere deelnemers, en waar ik zelf nog wat van kan leren. Dit komt ook omdat je vanuit verschillende leerjaren de opleiding volgt. En in de verschillende teams wordt het ook verschillend opgepakt en ingevuld. Dus het is heel waardevol om daarover met elkaar van gedachten te wisselen.”
“Je neemt het geleerde gelijk mee naar de klas. Dat is heel waardevol.”
Hadassa, leerkracht Prinses Margrietschool
Hoe kijk je terug op de opleiding?
“Het is heel leuk om jezelf op deze manier nog meer in de methode te verdiepen. Dit gebeurt door middel van de bijeenkomsten en de literatuur, maar ook door de opdrachten zoals het observeren. Het plaatje wordt zo groter en je krijgt net wat meer bagage. Je komt nieuwe dingen tijdens de opleiding tegen, je leest erover en je neemt het gelijk mee naar de klas. Dat is heel waardevol.”
Kun je een voorbeeld uit de klas noemen?
“In de literatuur, maar ook tijdens de opleiding kwam bijvoorbeeld de inzet van luisterboeken aan bod. Daar ben ik nu ook in de klas mee aan de slag gegaan. Het was heel leuk dat ik meteen gericht ouders kon gaan benaderen met vragen als: ‘Hebben jullie een bibliotheekaccount? Dan gaan we het gelijk regelen op Yoleo!’
En dat heeft mooi uitgepakt. In plaats van dat sommige kinderen afgeleid raken tijdens het lezen, lezen ze met behulp van een luisterboek. En ik hoorde zelfs van een leerling dat hij thuis verder was gegaan in het luisterboek. Dat is superfijn!”