Blink Wereld
Differentiatie
Wist je dat het lesmateriaal van Blink Wereld in de basis uitdagend is voor álle leerlingen? Door de spannende invalshoeken en de visuele aanpak zijn de lessen aansprekend en leerzaam voor iedereen.
Deze lesstof biedt je bovendien verschillende vormen van differentiatie, om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van jouw leerlingen. Denk aan taalondersteuning, plusopdrachten en filmlessen. Hieronder lees je meer over differentiëren in de klas met de lesmethode Blink Wereld.
Ondersteuning voor
dyslectische en taalzwakke leerlingen
Taalondersteuning
Alle werkbladen, logboeken en de digitale leerlingomgeving bevatten taalondersteuning, zodat dyslectische en taalzwakke leerlingen niet vastlopen bij het zelfstandig maken van opdrachten. In ‘woordenboekjes’ worden moeilijke woorden en belangrijke begrippen toegelicht.
Visuele aanpak
De visuele aanpak van de lessen zorgt ervoor dat ook dyslectische en taalzwakke leerlingen uitstekend met het lesmateriaal van Blink Wereld kunnen werken.
Extra verdieping
en uitdaging
Plusopdrachten
De plusopdrachten bij Blink Wereld zet je in voor extra onderzoek en verdieping. Deze opdrachten doen een beroep op de hogere orde denkvaardigheden uit de taxonomie van Bloom (analyseren, evalueren en creëren). Bijvoorbeeld: ‘Ontwerp een robot die op groene energie werkt’.
De plusopdrachten kun je tijdens het thema inzetten voor de leerlingen die meer aankunnen of meer willen weten. De opdrachten zijn zo geformuleerd dat kinderen hier gedurende meerdere lessen zelfstandig aan kunnen werken.
Extra uitdaging
Bij de lessen van Blink Wereld – vakgericht is op alle werkbladen de laatste opdracht (E) voor snelle leerlingen. Deze opdracht maakt vaak gebruik van het bronnenboek en kan ook zelfstandig uitgevoerd worden.
Bij Blink Wereld – geïntegreerd krijgen pluskinderen deze extra uitdaging wanneer ze in het vrije onderzoeksgedeelte aan hun eigen onderzoek werken. Dit kunnen ze zo groot en uitgebreid aan pakken als zij willen, of als jij als leerkracht met ze afspreekt.
Differentiëren in
het eigen onderzoek
Bij Blink Wereld – geïntegreerd zijn er verschillende manieren waarop je kunt differentiëren tijdens het eigen onderzoek, voor groep 5 t/m 8:
- Je kunt kinderen die meer ondersteuning nodig hebben bijvoorbeeld in groepjes aan eenzelfde onderzoeksvraag laten werken.
- Of je geeft een aantal kinderen al een onderzoeksvraag mee, zodat ze die niet zelf hoeven te bedenken.
- Van een plusleerling verwacht je in dit onderdeel juist een uitgebreider onderzoek én kun je hogere eisen stellen aan het eindproduct.
Filmlessen
voor groep 5 t/m 8
Verrijk je lessen
Bij Blink Wereld horen ook in totaal 28 filmlessen met bijbehorende films, series en documentaires, voor groep 5 t/m 8. Per leerjaar en per vak is er een filmles ontwikkeld, aansluitend bij een thema van dat leerjaar. Al het filmmateriaal is geselecteerd in samenwerking met onze partners DutchChannels en het Netwerk Filmeducatie (gecoördineerd door Eye Filmmuseum).
Deze filmlessen verrijken en verdiepen niet alleen de thema’s van Blink Wereld, maar dragen ook bij aan een kritische en analytische houding ten opzichte van film. Dit is een waardevolle vaardigheid in een samenleving die door de media beheerst wordt.
“Voor het thema 'Wereldsterren' maakte ik met een klasgenoot een podcast over Napoleon, we hadden in de klas geleerd hoe dat moet. We vertelden over Waterloo en waarom Napoleon zo beroemd was. De rest van de klas heeft ernaar geluisterd.”
Loïs, 11 jaar, groep 7
Blink Wereld gratis uitproberen?
Benieuwd hoe differentiatie aan bod komt in de thematische lesmethode Blink Wereld?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Wereld, voor groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.