Blink Wereld
Gratis lesspecial AI of niet
Een foto van de Eiffeltoren die in brand staat … is dit echt of nep? AI-tools worden steeds beter. Hoe weet je straks nog welke beelden en video’s echt zijn en welke niet? Om leerlingen hierbij te helpen, hebben de teams van Blink Wereld en Blink Lezen de lesspecial ‘AI of niet’ ontwikkeld. In deze les worden je leerlingen echte AI-detectives!
Kinderen krijgen bij het gebruik van media vaak dagelijks te maken met AI. Educatie over het herkennen van en omgaan met AI-gegenereerde content is daarom heel belangrijk. Uit een enquête van Netwerk Mediawijsheid blijkt bovendien dat 46% van de kinderen zich zorgen maakt over de toename van AI-gebruik. Met als belangrijkste argument: “Hoe weet ik straks nog of iets door mensen of machines is gemaakt?”
In deze les leren de kinderen hoe zij zelf AI-beelden kunnen herkennen. Wist je bijvoorbeeld al dat AI-tools heel slecht zijn in mensenhanden nabootsen? De kinderen verdiepen zich in het onderwerp door erover te lezen en testen hun kennis vervolgens in een klassikale quiz. Hiermee breng je in de klas het gesprek op gang over de vervagende grenzen tussen echt en nep.
Deze lesspecial is geschikt voor groep 7 en 8. De inhoud sluit aan bij wereldoriëntatie, digitale geletterdheid én lezen.
Doe de gratis lesspecial
voor groep 7-8
- Werk je al met Blink? Als je een (proef)licentie hebt, kun je direct aan de slag. Ga hier direct naar de les in de lesomgeving.
- Werk je nog niet met Blink? Vraag dan eerst een gratis proeflicentie aan. Hiermee krijg je gratis toegang tot de Special. Ga na het inloggen in Blink Studio naar Blink Wereld > Extra lesmateriaal > Specials. Hier vind je de les.
Vergroot de AI-kennis van je leerlingen
Wat gaan je leerlingen doen
in deze les?
In deze les:
- Lezen de kinderen over AI en leren ze hoe je AI-beelden kunt herkennen.
- Spelen ze de quiz ‘AI of nie(t)’. Wie wordt de AI-detective van de klas?
Daarmee:
- Ontdekken ze hoe je AI kunt herkennen in beelden en video’s en leren ze aangeboden informatie beoordelen op betrouwbaarheid.
Werken aan de nieuwe conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Het is belangrijk dat leerlingen digitaal geletterd worden, waarbij ze kennis, vaardigheden en houding ontwikkelen met betrekking tot alle aspecten van digitale geletterdheid. En dat ze zich bewust worden van de impact van digitale technologie en de rol die zij daarin spelen. Deze lesspecial helpt je hierbij.
Veel scholen zijn in de afgelopen jaren al aan de slag gegaan met digitale geletterdheid. In maart zijn ook de nieuwe conceptkerndoelen voor digitale geletterdheid gepubliceerd. Met deze les werk je aan conceptkerndoel 2 Digitale media en informatie en kerndoel 5 Artificiële intelligentie. Het gaat hierbij onder meer om doelgericht, verantwoord en kritisch leren omgaan met een AI-systeem en aangeboden informatie leren beoordelen op betrouwbaarheid. Zo is deze lesspecial een mooie stap naar het integreren van de nieuwe doelen voor digitale geletterdheid in jouw schoolcurriculum.