Blink Wereld
Onderzoekend en ontdekkend leren
Hoe motiveer je kinderen op de basisschool om actief mee te doen in de les? Met de lesmethode Blink Wereld prikkel je hun nieuwsgierigheid, door de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren.
Met deze activerende aanpak doen leerlingen in groep 1 t/m 8 niet alleen nieuwe kennis op, maar passen ze dit ook meteen toe. Bijvoorbeeld door een reisgids voor Vikingen te maken, of een brief te schrijven als soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Door actief betrokken te zijn bij het leerproces én gemotiveerd aan de slag te gaan, blijft de lesstof nog beter hangen. Zo haal je alles uit je lessen wereldoriëntatie!
Activerende didactiek
Wat is onderzoekend leren?
Onderzoekend leren is een didactische aanpak waarbij kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Ze leren van groep 1 t/m 8 op de basisschool steeds zelfstandiger onderzoeken en ontdekken:
- Kinderen worden gestimuleerd om nieuwsgierig te zijn, vragen te stellen, open te staan voor ideeën van anderen en zelfstandig te denken en te handelen.
- Ze worden zich bewust van de rol die zij zelf in de wereld kunnen en willen spelen.
- Ze krijgen het vertrouwen dat ze vraagstukken in de toekomst zelf of samen kunnen oplossen.
- Ook ontwikkelen ze belangrijke 21-eeuwse vaardigheden als kritisch denken, probleemoplossend vermogen, ICT-basisvaardigheden, creatief denken en samenwerken.
De rol van de leerkracht
Jij bent als leerkracht essentieel voor het leerproces van jouw leerlingen. Met behulp van rijke thema’s trigger je ze tot onderzoek, help je ze verbanden te leggen en nodig je ze uit om verder te kijken.
Je voegt waar je wilt eigen kennis toe en geeft de kinderen de ruimte om zelf keuzes te maken. In een veilige leeromgeving oefenen ze nieuwe vaardigheden en mogen ze fouten maken.
Zo leren ze het meest!
Samen onderzoeken en ontdekken
Benieuwd hoe de onderzoekslessen van Blink Wereld werken? Luister in dit filmpje naar de ervaringen van Nora uit groep 6 en leerkrachten Ruud, Bob en Marieke:
Onze aanpak van onderzoekend
en ontdekkend leren
Met de thematische lesmethode Blink Wereld biedt jouw school een leerlijn onderzoekend en ontdekkend leren van groep 1 t/m 8. Maar ‘zomaar’ een onderzoek gaan doen, is lastig voor kinderen. Zij hebben hierbij de juiste context, voorbeelden en begeleiding nodig. In de onderbouw geef je je leerlingen een stevige basis mee, zodat ze in de bovenbouw zelf aan slag kunnen met het eigen onderzoek. Lees hieronder meer over de leerlijn onderzoek:
Leerlijn onderzoek in Blink Wereld - onderbouw
Groep 1-2: kennismaken met onderzoek
Kleuters zijn van nature nieuwsgierige onderzoekers en stellen honderden vragen per dag. In ieder thema van Blink Wereld gaan kleuters vooral veel doen, onderzoeken en ontdekken. Zo maken ze op een speelse manier kennis met onderzoek doen.
Groep 3-4: samen onderzoek doen
Kinderen in groep 3-4 zijn nieuwsgierig naar de wereld en dat wil je als leerkracht stimuleren. Ze oefenen spelenderwijs met de onderzoekscyclus en de 21-eeuwse vaardigheden die erbij horen. Zo bereid je hen voor op wereldoriëntatie in de bovenbouw.
Evaluatie na elk thema
Vanaf groep 3-4 evalueer je aan het einde van het onderzoek het thema met de kinderen. Wat hebben ze geleerd?
Leerlijn onderzoek in Blink Wereld - bovenbouw
Groep 5-6: geleid onderzoek doen
In ieder thema staat een grote onderzoeksvraag centraal, bijvoorbeeld: 'Hoe overleef je op aarde?' Kinderen verzinnen een eigen onderzoeksvraag die hierbij past. Geleidelijk aan gaan ze steeds meer zelfstandig de onderzoekscyclus doorlopen.
Groep 7-8: eigen onderzoek doen
Leerlingen verdiepen zich nog specifieker in verschillende onderzoeksvaardigheden. Ze doorlopen steeds zelfstandiger de onderzoekscyclus. Aan het eind van de basisschool zijn ze steeds beter in staat om zelfstandig een onderzoek op te zetten, uit te voeren en te delen.
Evaluatie na elk thema
Aan het einde van het onderzoek evalueer je het thema met de kinderen. Wat hebben ze geleerd? En wat zouden ze de volgende keer anders doen in het eigen onderzoek?
“Dankzij thema's leer je steeds meer woorden kennen. Laatst heb ik op internet opgezocht wat het woord 'condens' betekent. Dat ik dat door mijn eigen onderzoek ontdek, vind ik extra leuk.”
Zoë, 11 jaar, groep 7
Werken met de onderzoekscyclus
De onderzoekscyclus van Blink Wereld bestaat uit acht stappen en een evaluatie. In de onderbouw maken kinderen hier al in het kort kennis mee. In groep 5 t/m 8 komt in elk thema de gehele onderzoekscyclus aan bod:
- Verken. De kinderen verkennen in deze fase het onderwerp. Ze bedenken: waar verbaas ik me over, wat weet ik er al over, wat wil ik er nog meer over weten?
- Vraag. De kinderen bedenken een onderzoeksvraag, meestal opgedeeld in deelvragen.
- Plan. De kinderen maken een onderzoeksopzet en bepalen waar ze informatie gaan zoeken. Bijvoorbeeld in de bronnenbladen van de lessen, op internet, de bibliotheek, bij organisaties, of door proefjes te doen of een vragenlijst af te nemen.
- Onderzoek. De kinderen gaan op zoek naar de antwoorden op hun (deel)vragen.
- Concludeer. De kinderen verwerken de gevonden informatie.
- Maak. De kinderen bereiden hun presentatie/product voor op basis van de uitkomsten en conclusies van hun onderzoek.
- Verbeter. Aan de hand van een checklist controleren de kinderen hun product. Ook laten ze anderen meekijken en een tip en top geven.
- Presenteer. De kinderen presenteren het product of wat ze gevonden hebben aan de klas.
Blink Wereld gratis uitproberen?
Benieuwd hoe je aan onderzoekend leren in de klas werkt met de thematische lesmethode Blink Wereld?
Maak nu vrijblijvend kennis met Blink Wereld, voor groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs.
Met een proeflicentie krijg je drie maanden lang gratis toegang tot het online lesmateriaal en kun je een thema uitproberen in de klas.