Zoeken

Onderzoekend en ontdekkend leren

Hoe motiveer je kinderen op de basisschool om actief mee te doen in de les? Met de lesmethode Blink Wereld prikkel je hun nieuwsgierigheid, door de didactiek van onderzoekend en ontdekkend leren.

Met deze activerende aanpak doen leerlingen in groep 1 t/m 8 niet alleen nieuwe kennis op, maar passen ze dit ook meteen toe. Bijvoorbeeld door een reisgids voor Vikingen te maken, of een brief te schrijven als soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Door actief betrokken te zijn bij het leerproces én gemotiveerd aan de slag te gaan, blijft de lesstof nog beter hangen. Zo haal je alles uit je lessen wereldoriëntatie!

Samen onderzoeken en ontdekken

Benieuwd hoe de onderzoekslessen van Blink Wereld werken? Luister in dit filmpje naar de ervaringen van Nora uit groep 6 en leerkrachten Ruud, Bob en Marieke:


Leerlijn onderzoek in Blink Wereld - onderbouw

Groep 1-2: kennismaken met onderzoek


Kleuters zijn van nature nieuwsgierige onderzoekers en stellen honderden vragen per dag. In ieder thema van Blink Wereld gaan kleuters vooral veel doen, onderzoeken en ontdekken. Zo maken ze op een speelse manier kennis met onderzoek doen.

Groep 3-4: samen onderzoek doen


Kinderen in groep 3-4 zijn nieuwsgierig naar de wereld en dat wil je als leerkracht stimuleren. Ze oefenen spelenderwijs met de onderzoekscyclus en de 21-eeuwse vaardigheden die erbij horen. Zo bereid je hen voor op wereldoriëntatie in de bovenbouw.

Evaluatie na elk thema



Vanaf groep 3-4 evalueer je aan het einde van het onderzoek het thema met de kinderen. Wat hebben ze geleerd?


Leerlijn onderzoek in Blink Wereld - bovenbouw

Groep 5-6: geleid onderzoek doen


In ieder thema staat een grote onderzoeksvraag centraal, bijvoorbeeld: 'Hoe overleef je op aarde?' Kinderen verzinnen een eigen onderzoeksvraag die hierbij past. Geleidelijk aan gaan ze steeds meer zelfstandig de onderzoekscyclus doorlopen.

Groep 7-8: eigen onderzoek doen


Leerlingen verdiepen zich nog specifieker in verschillende onderzoeksvaardigheden. Ze doorlopen steeds zelfstandiger de onderzoekscyclus. Aan het eind van de basisschool zijn ze steeds beter in staat om zelfstandig een onderzoek op te zetten, uit te voeren en te delen.

Evaluatie na elk thema



Aan het einde van het onderzoek evalueer je het thema met de kinderen. Wat hebben ze geleerd? En wat zouden ze de volgende keer anders doen in het eigen onderzoek?

Werken met de onderzoekscyclus

De onderzoekscyclus van Blink Wereld bestaat uit acht stappen en een evaluatie. In de onderbouw maken kinderen hier al in het kort kennis mee. In groep 5 t/m 8 komt in elk thema de gehele onderzoekscyclus aan bod:

  1. Verken. De kinderen verkennen in deze fase het onderwerp. Ze bedenken: waar verbaas ik me over, wat weet ik er al over, wat wil ik er nog meer over weten?
  2. Vraag. De kinderen bedenken een onderzoeksvraag, meestal opgedeeld in deelvragen.
  3. Plan. De kinderen maken een onderzoeksopzet en bepalen waar ze informatie gaan zoeken. Bijvoorbeeld in de bronnenbladen van de lessen, op internet, de bibliotheek, bij organisaties, of door proefjes te doen of een vragenlijst af te nemen.
  4. Onderzoek. De kinderen gaan op zoek naar de antwoorden op hun (deel)vragen.
  5. Concludeer. De kinderen verwerken de gevonden informatie.
  6. Maak. De kinderen bereiden hun presentatie/product voor op basis van de uitkomsten en conclusies van hun onderzoek.
  7. Verbeter. Aan de hand van een checklist controleren de kinderen hun product. Ook laten ze anderen meekijken en een tip en top geven.
  8. Presenteer. De kinderen presenteren het product of wat ze gevonden hebben aan de klas.

wat is onderzoekend leren

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen