Blink Taal & Lezen
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Maak kennisSpelling en grammatica in Blink Taal & Lezen
Het doel van de lessen spelling en grammatica is dat leerlingen hun taalkennis bij alles dat ze schrijven toepassen. Dus niet alleen correct spellen bij een dictee, maar juist ook als ze buiten die lessen iets gaan schrijven. Om dit voor elkaar te krijgen, is het nodig dat kinderen écht begrijpen wat ze doen, waarom dat belangrijk en nuttig is. Daarom richt je je met Blink Taal & Lezen op de praktische toepassing ervan, zoals dit ook het uitgangspunt is in de nieuwe kerndoelen.
Door binnen een thema te werken, plaats je spelling- en grammaticaregels bovendien in een betekenisvolle context. Zo zorg je ervoor dat leerlingen niet alleen de regels leren, maar ook toepassen in al hun schrijfopdrachten.
Het vierstappenmodel
Leerkrachten zien vaak dat leerlingen binnen een spellingles weinig fouten maken. Maar zodra ze vrij schrijven, zijn kinderen minder bewust bezig met de juiste schrijfwijze. Bij Blink Taal & Lezen ga je daarom terug naar de essentie: de praktische toepassing van spelling en grammatica.
Door met de regels te oefenen binnen een betekenisvolle, thematische context, wordt deze kennis beter onthouden en uiteindelijk geautomatiseerd. Dit vierstappenmodel zorgt ervoor dat kinderen niet alleen de regels kennen, maar ook echt begrijpen en kunnen toepassen. Zo leren je leerlingen hun taalkennis in elke schrijfopdracht in te zetten.
1. Ontdekken
In deze eerste stap ontdekken je leerlingen zelf een spelling- of grammaticaregel door deze actief te onderzoeken. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar patronen, voorbeelden of fouten in teksten. Dit maakt hen nieuwsgierig én zorgt voor meer betrokkenheid bij wat ze gaan leren. Ze maken zelf de verbinding tussen een tekst uit het thema die ze al gelezen hebben en met de lesstof van spelling en grammatica.
2. Instructie
Pas na het onderzoeken volgt de directe instructie van jou als leerkracht. Hierbij leg je de spellingcategorie of grammaticaregel uit, met concrete voorbeelden. Deze fase bouwt voort op wat je leerlingen zelf al hebben ontdekt, waardoor ze de instructie beter begrijpen en onthouden.
3. Oefenen
Na de instructie gaan je leerlingen gericht oefenen met het toepassen van de nieuwe spelling- of grammaticaregel. Dit doen ze door schrijfopdrachten uit te voeren waarin de regel centraal staat. Tijdens deze fase krijgen de leerlingen een variatie aan oefeningen aangeboden, zodat ze de regel in verschillende contexten leren toepassen. Door regelmatig te schrijven en feedback te krijgen, ontwikkelen ze een dieper begrip en automatiseren ze de regels.
4. Transfer
In de laatste stap passen je leerlingen de geleerde regel toe. Dit doen ze niet alleen binnen de lessen spelling en grammatica (zoals bij dictees), maar ook in andere schrijfopdrachten binnen het thema. Zo maken ze zelf de transfer naar vrij schrijven. Ze ontwikkelen een bewuste houding ten opzichte van correcte spelling en grammatica in al hun schrijfwerk.
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Ben je benieuwd naar de nieuwe onderwijsaanpak Blink Taal & Lezen voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs? Je kunt op verschillende manieren vrijblijvend kennismaken. Bekijk de mogelijkheden!