Blink Taal & Lezen
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Maak kennisSpelling en grammatica in Blink Taal & Lezen
Het doel van de lessen spelling en grammatica is dat leerlingen hun taalkennis bij alles dat ze schrijven toepassen. Dus niet alleen correct spellen bij een dictee, maar juist ook als ze buiten die lessen iets gaan schrijven. Om dit voor elkaar te krijgen, is het nodig dat kinderen écht begrijpen wat ze doen, waarom dat belangrijk en nuttig is. Daarom richt je je met Blink Taal & Lezen op de praktische toepassing ervan, zoals dit ook het uitgangspunt is in de nieuwe kerndoelen.
Door binnen een thema te werken, plaats je spelling- en grammaticaregels bovendien in een betekenisvolle context. Zo zorg je ervoor dat leerlingen niet alleen de regels leren, maar ook toepassen in al hun schrijfopdrachten.
Het vierstappenmodel
Leerkrachten zien vaak dat leerlingen binnen een spellingles weinig fouten maken. Maar zodra ze vrij schrijven, zijn kinderen minder bewust bezig met de juiste schrijfwijze. Bij Blink Taal & Lezen ga je daarom terug naar de essentie: de praktische toepassing van spelling en grammatica.
Door met de regels te oefenen binnen een betekenisvolle, thematische context, wordt deze kennis beter onthouden en uiteindelijk geautomatiseerd. Dit vierstappenmodel zorgt ervoor dat kinderen niet alleen de regels kennen, maar ook echt begrijpen en kunnen toepassen. Zo leren je leerlingen hun taalkennis in elke schrijfopdracht in te zetten.
1. Ontdekken
In deze eerste stap verkennen je leerlingen samen met jou een spelling- of grammaticaregel, die ze oprapen uit de context van het thema. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar patronen of andere voorbeelden. Dit maakt hen nieuwsgierig én zorgt voor betrokkenheid bij wat ze gaan leren. Ze maken zelf de verbinding tussen een tekst die
ze al gelezen hebben en de lesstof van spelling en grammatica. Ze gaan hier al actief over nadenken en met elkaar in gesprek.
2. Uitleg
Na het onderzoeken volgt de directe instructie. Hierbij leg je de spellingcategorie of grammatica-regel uit, met concrete voorbeelden. Deze fase bouwt voort op wat je leerlingen zelf al hebben ontdekt, waardoor ze de uitleg beter begrijpen en onthouden.
3. Oefenen
Na de instructie gaan je leerlingen gericht oefenen met de nieuwe spelling- of grammaticaregel. Tijdens deze fase krijgen de kinderen een variatie aan oefeningen aangeboden. Zo leren ze de regel toepassen in verschillende contexten, samen en alleen. Door regelmatig feedback te krijgen, ontwikkelen ze een dieper begrip en
automatiseren ze de regels.
4. Transfer
De transfer is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat kinderen een bewuste houding ontwikkelen van spelling en grammatica in al hun schrijfwerk – ook buiten de spellingsles. Ze reflecteren in deze laatste stap op het toepassen van spelling en grammatica in hun eigen schrijfproducten. Ze ontwikkelen een bewuste houding door niet alleen de spellingregels bewust toe te passen, maar ook zichzelf te controleren en eigenaarschap te tonen in wat ze nog meer oefenen.
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Ben je benieuwd naar de nieuwe onderwijsaanpak Blink Taal & Lezen voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs? Je kunt op verschillende manieren vrijblijvend kennismaken. Bekijk de mogelijkheden!