Blink Taal & Lezen
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Maak kennisLesstructuur
Beter leren door thematisch werken
Taalonderwijs komt tot leven wanneer dit verbonden is met de wereld om ons heen. Daarom vormt wereldoriëntatie de basis voor de thema’s van Blink Taal & Lezen. Hiermee geef je taal en lezen kleur en betekenis.
Rijke thema’s vormen de rode draad in het lesprogramma. Met Blink Taal & Lezen werk je elk jaar aan vijf thema’s, die de nieuwsgierigheid van kinderen prikkelen. Thema’s vol rijke teksten en afwisselende opdrachten, die nauw aansluiten bij hun belevingswereld. Je leerlingen ontdekken zo hoe taal hen helpt om de wereld te begrijpen en met anderen te communiceren.
De structuur van Blink Taal & Lezen
Opbouw van een thema
Elk rijk thema van Blink Taal & Lezen duurt zes tot acht weken. Van vakantie tot vakantie doe je dus steeds een nieuw thema. Elk thema bestaat uit:
• Kennismaken: introductie van het thema;
• Vijf lessenreeksen per thema met vaste onderdelen: verkennen, lezen, voorbereiden, weekopdracht en verdiepen;
• Afsluiting van het thema: een afsluitende week waarin je leerlingen werk en aan hun eigen spreek- of schrijfopdracht. Met dit eindproduct ronden je leerlingen op hun eigen creatieve manier het thema af.
Het overzicht in de digitale les- en leeromgeving helpt jou en je leerlingen hierbij: je vindt hier in één oogopslag het volledige thema. Handig!
Lessenreeksen Blink Taal & Lezen
Iedere lessenreeks heeft een eigen verhaal, waarmee er steeds een ander perspectief op het thema wordt gegeven. Elke lessenreeks bestaat uit een vaste structuur met vaste onderdelen: verkennen, lezen, voorbereiden, weekopdracht en verdiepen.
Verkennen
Elke lessenreeks start met verkennen. Je bereidt de hele klas voor op het onderwerp van die week, door het ophalen van voorkennis. Hierdoor kan iedere leerling goed mee in de lessenreeks.Lezen
Vervolgens komen de verschillende leesaanpakken en leesstrategieën aan bod. Het belangrijkste doel is lezen, kijken en luisteren, om informatie te vergaren die de leerlingen nodig hebben in de volgende stappen.Voorbereiden
Je leerlingen gaan zich voorbereiden op het maken van een spreek- of schrijfproduct. Dat doen ze door met taalvaardigheden bezig te zijn. Denk aan: grammaticale onderwerpen (zoals bijvoeglijke naamwoorden) of stilstaan bij wat argumenten zijn (en hoe je die kunt gebruiken bij het maken van een betoog).Weekopdracht
Je leerlingen maken hun eigen spreek- of schrijfproduct. Denk aan: een presentatie houden, een pitch geven, een reclame maken of een levendig verhaal schrijven. Zo komen ze elke week in contact met verschillende tekstgenres.Verdiepen
De lessenreeks wordt afgesloten met verdiepingsopdrachten, die door de leerlingen zelfstandig gemaakt kunnen worden.“De wekelijkse verwondering bij kinderen en het enthousiasme is geweldig.”
Ellen, leerkracht groep 3-4, Mariaschool
De Leesclub
Naast de lessenreeks is er iedere week ruimte voor de Leesclub. In de Leesclub gaan de leerlingen samen
boeken beleven en bespreken in de klas, als een echte leesclub.
Zelfstandig lezen
LeesclubboekDagelijks 30 minutenIeder thema heeft een Leesclubboek. Alle kinderen lezen dagelijks zelfstandig het Leesclubboek in de klas. Als het Leesclubboek uit is, kiezen je leerlingen zelf een nieuw boek uit om te lezen.Voorlezen
Voorleesboek themaDagelijks 15 minutenDe leerkracht leest dagelijks voor uit een boek dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen.Leesclubactiviteiten
KlassikaalFlexibel inzetbaarWe bieden een variatie aan korte klassikale activiteiten die passen bij het Leesclubboek of het Voorleesboek. De activiteiten zijn flexibel in te zetten. Zo kun je aansluiten bij de interesse of behoefte van de klas.Spelling en grammatica in Blink Taal & Lezen
Met Blink Taal & Lezen ligt de focus op de praktische toepassing van spelling en grammatica. Leerlingen
leren niet alleen de regels, maar gebruiken ze ook actief in schrijf- en spreekopdrachten. Dit is ook het
uitgangspunt in de nieuwe kerndoelen.
Aandacht voor transfer
Het doel van de lessen spelling en grammatica is dat leerlingen taalvaardiger worden en deze vaardigheden gebruiken binnen én ook buiten de les. Om dit voor elkaar te krijgen, is het nodig dat kinderen écht begrijpen wat ze doen, en waarom dat belangrijk en nuttig is.
Het vierstappenmodel
Met Blink Taal & Lezen werk je volgens het vierstappenmodel waarin leerlingen regels verkennen, oefenen, begrijpen en toepassen in een thematische context. Zo onthouden ze de regels beter, worden ze geautomatiseerd en leren ze de spelling- en grammaticaregels overal in te zetten.
1. Ontdekken
In deze eerste stap verkennen je leerlingen samen met jou een spelling- of grammaticaregel, die ze oprapen uit de context van het thema. Ze gaan bijvoorbeeld op zoek naar patronen of andere voorbeelden. Dit maakt hen nieuwsgierig én zorgt voor betrokkenheid bij wat ze gaan leren. Ze maken zelf de verbinding tussen een tekst die ze al gelezen hebben en de lesstof van spelling en grammatica. Ze gaan hier al actief over nadenken en met elkaar in gesprek.
2. Uitleg
Na het onderzoeken volgt de directe instructie. Hierbij leg je de spellingcategorie of grammatica-regel uit, met concrete voorbeelden. Deze fase bouwt voort op wat je leerlingen zelf al hebben ontdekt, waardoor ze de uitleg beter begrijpen en onthouden.
3. Oefenen
Na de instructie gaan je leerlingen gericht oefenen met de nieuwe spelling- of grammaticaregel. Tijdens deze fase krijgen de kinderen een variatie aan oefeningen aangeboden. Zo leren ze de regel toepassen in verschillende contexten, samen en alleen.Door regelmatig feedback te krijgen, ontwikkelen ze een dieper begrip en automatiseren ze de regels.
4. Transfer
De transfer is een belangrijke stap om ervoor te zorgen dat kinderen een bewuste houding ontwikkelen van spelling en grammatica in al hun schrijfwerk – ook buiten de spellingsles. Ze reflecteren in deze laatste stap op het toepassen van spelling en grammatica in hun eigen schrijfproducten. Ze ontwikkelen een bewuste houding door niet alleen de spellingregels bewust toe te passen, maar ook zichzelf te controleren en eigenaarschap te tonen in wat ze nog meer oefenen.
Weekplanning
Blink Taal & Lezen
Tijd / dag | Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
---|---|---|---|---|---|
30 min | Zelf lezen | Zelf lezen | Zelf lezen | Zelf lezen | Zelf lezen |
15 min | Voorlezen | Voorlezen Leesclub |
Voorlezen Leesclub |
Voorlezen | Voorlezen |
45 min | Verkennen Wisselende werkvormen. |
Lessenreeks 1/3 | Lessenreeks 2/3 | Lessenreeks 3/3 | Verdiepen Zelfstandig werken: Leesclub Taal |
Introductie | Lezen/Luisteren | Voorbereiden Spreken/Schrijven |
Spreken/Schrijven | Lezen Taal |
Blink Spelling & Grammatica
Tijd / dag | Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
---|---|---|---|---|---|
30 min | Ontdekken Uitleg |
Trainen | Trainen | Transfer: Weekproduct Check spelling en grammatica |
Nabespreken Trainen |
Meer weten over Blink Taal & Lezen?
Ben je benieuwd naar de nieuwe onderwijsaanpak Blink Taal & Lezen voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs? Je kunt op verschillende manieren vrijblijvend kennismaken. Bekijk de mogelijkheden!