Zoeken

Technisch en begrijpend lezen

Technisch lezen, vloeiend lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen geïntegreerd in het lesmateriaal aan bod. Dit hebben we bewust zo ontwikkeld. De tekst bepaalt wat en hoe er in de les geoefend wordt. Dit is ook voor de kinderen duidelijker want uit onderzoek blijkt dat het verschil in lezen verwarrend voor ze is en niet bijdraagt aan het beter en meer gemotiveerder lezen.

Van groep 4 naar groep 8

Omdat we de leesontwikkeling van de kinderen volgen zit er wel een logische opbouw in de leerjaren: in groep 4 ligt meer nadruk op het oefenen van technisch en vloeiend lezen, in groep 5/6 verschuift die balans naar meer begrijpend lezen, en in groep 7/8 verplaatst deze nog verder naar meer begrijpend en verdiepend lezen en wordt het vloeiend lezen vooral ‘onderhouden’.

Technisch en vloeiend lezen

In Blink Lezen is technisch en vloeiend lezen een integraal onderdeel van het lesmateriaal. Het ligt ten grondslag aan elke vorm van lezen. Dus wat en hoe de kinderen ook lezen: ze oefenen altijd óók technisch lezen.

Dat gebeurt bijvoorbeeld door:

  • veelvuldig hardop lezen met voor-koor-zelf lezen, ondertitels lezen, karaoke lezen, theaterlezen, voorlezen, duolezen, papegaailezen en tutorlezen;
  • heel veel oefenen met (vrij) lezen, zo nodig met audio-ondersteuning;
  • rijke teksten te lezen rond een thema.

Begrijpend en verdiepend lezen

In het huidige begrijpend leesonderwijs staat het aanleren van leesstrategieën nog vaak centraal. Dit strategisch leesonderwijs leidt tot meer kennis over leesstrategieën, maar niet tot beter leesbegrip. Wanneer leesstrategieën op een natuurlijke manier worden gebruikt bij het praten over de inhoud van gelezen teksten zijn ze wél effectief.
Bij Blink Lezen geldt daarom dat strategieën een middel zijn, geen doel. Alleen als een strategie echt iets toevoegt aan het leesdoel en ondersteunt om de inhoud van de tekst te begrijpen komt deze in Blink Lezen aan de orde. De strategie of aanpak komt dan aan bod in een minicollege en vervolgens passen de kinderen het toe tijdens de lessen Wereldlezen.

In de activiteiten rond de Leesclub komen in Blink Lezen de literaire competenties aan bod. De activiteiten en opdrachten in het Leesdossier zijn gebaseerd op de didactiek van Chambers waarin vragen over beleven, (ver)kennen, denken en dwalen centraal staat. Op deze manier kunnen de kinderen diepgaand over boeken nadenken en er met elkaar over praten. Ze gaan dan ‘dieper’ en kritischer lezen en nauwkeuriger uitdrukken wat ze denken en voelen.

Ook Close Reading (nauwkeurig lezen) kan een effectieve leeractiviteit zijn bij begrijpend en verdiepend lezen. Kenmerken van de aanpak van Close Reading zie je terug in de lessen waar dit passend is bij de opdrachten en het leesdoel van een tekst.

Ontdek de wereld.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen