Blink Lezen
Gratis proeflicentie?
Wil je meer weten over Blink Lezen en ben je benieuwd naar lesmateriaal? Vraag dan nu een proeflicentie aan.
Al een Blink account? Log hier in
Blink Lezen in groep 4
Lezen: een ontwikkelingsproces
Na het aanleren van de letters in groep 3 is lezen vanaf groep 4 met name een ontwikkelingsproces: het gaat daarbij om impliciet leren. Dat leren ontstaat vooral door veel en gemotiveerd te oefenen, door veel te lezen en over de gelezen teksten na te denken en ervaringen en gedachten uit te wisselen. Als kinderen daarbij adequate ondersteuning en feedback krijgen, leren ze steeds beter lezen.
Van hardop lezen naar lezen in je hoofd
Een belangrijke stap die de kinderen in groep 4 moeten maken is van ‘hardop lezen’ via ‘zachtjes voor jezelf lezen’ naar ‘stil lezen’. Stil lezen is in eigenlijk gewoon ‘hardop lezen in je hoofd’. Naarmate je meer leest ga je in je hoofd steeds sneller lezen. Zo ga je stil juist sneller dan je hardop zou kunnen.
Het oefenen van hardop lezen naar stil lezen doen we bij Blink Lezen op verschillende manier.
- Het mag ‘voor jezelf zachtjes hardop lezen’ zijn. Wanneer je als leerkracht de mond van een kind ziet bewegen, dan is het goed.
- Door met de hele klas te gaan ‘koorlezen’.
- In duo’s lezen: de een leest een paar zinnen, alinea of bladzijde hardop en de ander leest mee, daarna wisselen de rollen.
- Tutorlezen: de leerling leest hardop, de tutor neemt een paar zinnen over als de leerling vastloopt, geeft daarna de leesrol weer terug.
- Een tekst ‘instuderen’ en die als een acteur hardop voorlezen. De teksten die de kinderen lezen, zijn altijd teksten die logisch binnen het thema passen zodat de tekst ook echt betekenis krijgt.
Ontdek nieuwe woorden met voorlezen
Voorlezen is heel belangrijk in groep 4. Juist omdat kinderen nog niet veel en makkelijk zelf stil kunnen lezen, is dit een extra manier om veel nieuwe woorden te horen, in een betekenisvolle context. Wetenschappelijk is bewezen dat woorden beter beklijven als ze hardop worden uitgesproken.