Zoeken

Tips voor onderwijs op afstand met Blink

Helaas zijn de scholen tot dinsdag 9 februari gesloten in verband met corona. Hieronder delen we tips hoe je met de lesmethodes van Blink onderwijs op afstand kunt geven.

In de lesomgeving van Blink vind je van de methode(s) waarop je een licentie hebt de pdf’s van werkbladen, bronnenbladen, handleidingen, lesvoorbereidingen en andere belangrijke bestanden. Deze kun je altijd downloaden en printen of mailen naar de leerlingen.

Daarnaast is de online leerlingomgeving altijd onderdeel van de licentie op een van de methodes van Blink. Zo kunnen kinderen ook vanaf thuis, online, de lessen verwerken.

Digitaal verwerken

De leerlingomgeving voor kinderen (Blink Start) is ook thuis toegankelijk. In de lesomgeving zet je als leerkracht de werkbladen en apps (zoals TopoMaster en de Grammar app van Groove.me) klaar voor de kinderen.
De kinderen kunnen vervolgens op drie manieren inloggen in de leerlingomgeving Blink Start:

  • Via de Basispoort thuisinlog, de beheerder van de school kan dit activeren.
  • Via de netwerkomgeving (Cloudwise/Cool, MOO, Ratho, ZuluConnect, Skool, Prowise, etc.) van de school.
  • Direct bij de leerlingomgeving Blink Start via https://start.blink.nl. De inloggegevens (schoolcode, gebruikersnaam, wachtwoord) van de kinderen zijn te vinden in Blink Studio, onder Beheer > Groepen.

Groove.me

  • Voor kinderen in groep 1/2 en 3/4 bieden we verschillende opdrachtjes aan waarmee ze Engels kunnen oefenen. Deze opdrachtjes zijn zonder inlog toegankelijk via: https://groove.me/leerling-n1/. De kinderen kunnen deze opdrachtjes zelfstandig of samen met hun (groot)ouders doen.
  • Met de Flashcards van Groove.me kun je ontzettend veel leuke spelletjes doen. De Flashcards vind je als pdf bij elke song. Je kunt ze downloaden en mailen naar de kinderen. De flashcard-tips download je hier.
  • Het thema Winter staat nu klaar om in te plannen voor de kinderen in groep 1-2 en 3-4. Vervolgens kunnen zij (samen met hun ouders) via de leerlingomgeving Blink Start bij de digibordlessen en lesvoorbereidingen.
  • Kinderen in groep 5 t/m 8 die de lessen op papieren werkbladen hebben verwerkt, kunnen de stof nu herhalen door de opdrachten in de leerlingomgeving te maken. Ze kunnen dan ook de woordjes en zinnetjes beluisteren en de digibordles nog een keer bekijken. In de lesomgeving zet je als leerkracht de digitale werkbladen voor de kinderen klaar zodat zij er vervolgens in de leerlingomgeving mee aan de slag kunnen.
  • De woordjes van Groove.me worden ook aangeboden via WRTS. Met dit programma kunnen de kinderen zelfstandig de woorden van Groove.me oefenen. Ze moeten wel even een account aanmaken bij WRTS. Ga hiervoor naar de site van WRTS.
  • De Grammar app van Groove.me is geschikt voor leerlingen in groep 7 en 8 die al redelijk Engels spreken. Via deze link ga je direct naar de Grammar app in de lesomgeving van Blink. Klik op ‘Leerlingwerk inplannen’ om de Grammar app in te plannen voor je leerlingen.

Blink Wereld – geïntegreerd

  • Leerkrachten kunnen de lessen en de quiz voor groep 3 en 4 inplannen. Vervolgens kunnen de kinderen via de leerlingomgeving bij de lessen en de quiz. Voor veel leerlingen zal dit nieuw zijn, we hebben daarom een instructievideo voor de leerlingen gemaakt. Ook voor jou als leerkracht is het misschien nieuw om lesmateriaal voor de leerlingen in te plannen. In deze instructievideo leggen we uit hoe het werkt.
  • Laat de kinderen werken aan het thema waarmee ze op school al bezig waren. Ze kunnen verder gaan met hun eigen onderzoek als dat al gestart was of alvast gaan verkennen wat ze interessant zouden vinden voor hun eigen onderzoek. Eventueel zouden ze ook alvast een onderwerp kunnen kiezen of een onderzoeksvraag formuleren en daar informatie over kunnen verzamelen. Verwijs hiervoor naar de bronnen op leerling.blinkwereld.nl; daar staan links naar teksten en filmpjes die ze kunnen gebruiken. In het logboek (als pdf beschikbaar maar ook in te plannen in de leerlingomgeving) kunnen de kinderen hun voortgang van het onderzoek bijhouden. Eventueel kun je deze korte folder met toelichting over onderzoekend leren en de stappen van het eigen onderzoek naar de ouders sturen.
  • Speel TopoMaster! Je kunt dit als leerkracht voor iedere leerling in groep 5 t/m 8 inplannen in Blink Studio. De leerling kan vervolgens zelf aan de slag in de leerlingomgeving Blink Start.
  • Kinderen kunnen de plusopdrachten doen. Deze opdrachten vind je onder elk thema in de lesomgeving. Je kunt ze inplannen voor de leerlingen zodat zij er via de leerlingomgeving mee aan de slag kunnen, je kunt ze ook de pdf sturen met daarop de uitleg van de plusopdracht. Per thema zijn er drie verschillende plusopdrachten. We adviseren je om voor plusopdrachten te kiezen bij thema’s die al zijn behandeld. Op deze manier hebben de kinderen al achtergrondkennis van het onderwerp.
  • Tussen 9-16 uur kunnen de leerlingen ook aan de slag met de filmlessen van Blink Wereld. Je plant voor een filmles het werkblad bij de leerlingen in en vervolgens kunnen ze via het werkblad in de leerlingomgeving Blink Start ook de film, filmfragmenten of documentaire bekijken. Bij sommige lessen kunnen ze alle opdrachten individueel maken, bij sommige lessen een aantal van de opdrachten. Je kunt daarna de kinderen wel (bijv. in groepjes) de filmles met elkaar laten bespreken. Wat vonden ze van de film, kijken ze nu anders naar het onderwerp?
  • Bekijk de verkorte les ‘De aarde beeft’ die collega Bart online heeft gegeven in Het Middagprogramma van Heutink
  • Hoe ervaren kinderen de lockdown? In de nieuwe documentaire Lockdocs doen Nederlandse kinderen die verspreid over Europa wonen verslag van de lockdown. Ze vertellen wat ze meemaken en hoe ze de lockdown beleven. Dit past onder andere goed bij Blink Wereld Geïntegreerd, groep 5/6 B, thema Wereldse kinderen, les 4.
  • Hoe goed ken je Nederland eigenlijk? Met deze online woonplaatsgame raad je waar de woonplaats ligt. Hoe dichterbij, hoe meer punten! Ook goed online te gebruiken voor groep 7 en 8 als extra oefening naast Topomaster.
  • Gebruik de Instagram-blogs van reptielenexpert Sterrin in je lessen.
  • Voor groep 3 en 4 zijn ook de grappige en leuke weetjes van Okki prima bruikbaar. Voor groep 1 en 2 kun je de verveel-je-niet-blogs van Bobo inzetten.
  • Via het Youtube kanaal van Freek Vonk kun je diverse leuke lessen vinden.
  • Hoe ervaren kinderen de lockdown? In de nieuwe documentaire Lockdocs doen Nederlandse kinderen die verspreid over Europa wonen verslag van de lockdown. Ze vertellen wat ze meemaken en hoe ze de lockdown beleven. Dit past onder andere goed bij Blink Wereld Geïntegreerd, groep 5/6 B, thema Wereldse kinderen, les 4.
  • Het Rijksmuseum heeft nu voor alle leeftijden diverse activiteiten rond het thema Teken je eigen nachtwacht. Je krijgt tekentips, je kunt een mini-workshop volgen en een kleurplaat downloaden.

Blink Wereld – vakgericht

  • Leerkrachten kunnen de lessen en de quiz voor groep 3 en 4 inplannen. Vervolgens kunnen de kinderen via de leerlingomgeving bij de lessen en de quiz. Voor veel leerlingen zal dit nieuw zijn, we hebben daarom een instructievideo voor de leerlingen gemaakt. Ook voor jou als leerkracht is het misschien nieuw om lesmateriaal voor de leerlingen in te plannen. In deze instructievideo leggen we uit hoe het werkt.
  • Speel TopoMaster! Je kunt dit als leerkracht voor iedere leerling in groep 5 t/m 8 inplannen in Blink Studio. De leerling kan vervolgens zelf aan de slag in de leerlingomgeving Blink Start.
  • Kinderen kunnen de plusopdrachten doen. Deze opdrachten vind je onder elk thema in de lesomgeving. Je kunt ze inplannen voor de leerlingen zodat zij er via de leerlingomgeving mee aan de slag kunnen, je kunt ze ook de pdf sturen met daarop de uitleg van de plusopdracht. Per thema zijn er drie verschillende plusopdrachten. We adviseren je om voor plusopdrachten te kiezen bij thema’s die al zijn behandeld. Op deze manier hebben de kinderen al achtergrondkennis van het onderwerp.
  • Tussen 9-16 uur kunnen de leerlingen ook aan de slag met de filmlessen van Blink Wereld. Je plant daarvoor het werkblad bij de leerlingen in en vervolgens kunnen de leerlingen via het werkblad in de leerlingomgeving Blink Start ook de film, filmfragmenten of documentaire bekijken. Bij sommige lessen kunnen ze alle opdrachten individueel maken, bij sommige lessen een aantal van de opdrachten. Je kunt daarna de kinderen wel (bijv. in groepjes) de filmles met elkaar laten bespreken. Wat vonden ze van de film, kijken ze nu anders naar het onderwerp?
  • Bekijk de verkorte les ‘De aarde beeft’ die collega Bart online heeft gegeven in Het Middagprogramma van Heutink
  • Hoe goed ken je Nederland eigenlijk? Met deze online woonplaatsgame raad je waar de woonplaats ligt. Hoe dichterbij, hoe meer punten! Ook goed online te gebruiken voor groep 7 en 8 als extra oefening naast Topomaster.
  • Gebruik de Instagram-blogs van reptielenexpert Sterrin in je lessen.
  • Voor groep 3 en 4 zijn ook de grappige en leuke weetjes van Okki prima bruikbaar. Voor groep 1 en 2 kun je de verveel-je-niet-blogs van Bobo  inzetten.
  • Via het Youtube kanaal van Freek Vonk kun je diverse leuke lessen vinden.
  • Het Rijksmuseum heeft nu voor alle leeftijden diverse activiteiten rond het thema Teken je eigen nachtwacht. Je krijgt tekentips, je kunt een mini-workshop volgen en een kleurplaat downloaden.
  • Geschiedenis: in groep 6 van Blink – geschiedenis, thema 4, les 1 maken kinderen kennis met o.a. de stoomtrein. Ze zoeken uit hoe de nieuwe uitvindingen het leven van mensen veranderden. Deze interessante website neemt je mee in een reis door de tijd langs de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland.
  • Geschiedenis: Franse wandelaars vinden een briefje dat meer dan honderd jaar geleden per postduif is verzonden. Het gaat om een Duitstalig bericht van een soldaat met informatie over militaire bewegingen van de tegenstander. Dit artikel kun je inzetten als bron bij de Grote Smokkelquiz van Blink Wereld – geschiedenis, groep 6, thema 1, les 4. (Smokkelkampioen)
  • Natuur en techniek: In het tv-programma Streetlab doen ze een vrij experiment met haantjesgedrag: Welk haantje wint de strijd met dit baltsgedrag? Je ziet het in dit grappige filmpje dat je in groep 7 kunt gebruiken bij thema 3 Seks en zo, les 3 van Blink Wereld – natuur en techniek.
  • Natuur en techniek: de fotografe Cecilia Paredes fotografeert zichzelf in de mooiste camouflage portretten. Leuk om in groep 5 uit te proberen tijdens Blink Wereld -natuur & techniek thema 1, les 4. (Liegen en bedriegen) Je ziet en leest het in dit artikel.

Pica Typen

Met de typecursus Pica Typen kunnen kinderen eenvoudig zelfstandig aan de slag. Laat ze elke dag een kwartier oefenen. Je plant Pica Typen in via de lesomgeving en leerlingen kunnen er dan via de leerlingomgeving mee aan de slag.

Blink Lezen

Blink Lezen is nog niet op de markt, maar we adviseren wel al om elke leerling elke dag een half uur te laten lezen. Laat ze een boek kiezen wat ze zelf leuk vinden. Dat kan fictie zijn, een tijdschrift, stripboek of een informatief boek dat bijvoorbeeld aansluit bij het wereldoriëntatie-thema waar jullie in de klas mee bezig zijn.

Ontdek de wereld.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen