Blink WereldLestip.
Zo bereid je in vier stappen
een thema voor
Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor het werken met de thema’s van Blink Wereld. Als je een goed beeld hebt van de inhoud en de opbouw van een thema, kun je de kinderen nog beter begeleiden bij het onderzoekend leren. Dat geeft rust en vertrouwen. Hieronder lees je hoe je in vier stappen een thema handig voorbereidt, ruim voordat je ermee aan de slag gaat. Extra tip: doe dit samen met je collega’s!
Stap 1. Print alle ‘handleidingen’.
We gebruiken hier het thema Wereldse kinderen van Blink Wereld – geïntegreerd (groep 5-6 B) als voorbeeld.
Download eerst vanuit de lesomgeving Blink Studio de documenten Thema-overzicht, Lesvoorbereidingen en Logboeken – antwoorden. In deze drie documenten vind je alles wat je nodig hebt voor dit thema. Print ze uit, dan kun je belangrijke zaken arceren en aantekeningen maken.
Stap 2. Maak een mindmap.
Neem een groot vel papier en maak een mindmap van de inhoud van het thema:
- Begin met de begrippen uit de woordenschatlijsten in het document Logboeken – antwoorden.
- Blader vervolgens door het document Lesvoorbereidingen om aan te vullen. Bestudeer welke kerndoelen centraal staan en welke ‘haakjes’ er zijn om kennis (topografie, tijdlijn, etc.) aan te koppelen.
- Verken vervolgens de rest van de inhoud. Hoe zien de lessen eruit? Wat gaan de kinderen doen, wat zijn de eisen? Welke vaardigheidskaarten worden aanbevolen? Schrijf dit ook op.
- Maak tot slot een boodschappenlijstje van de benodigde materialen en bronnen.
Stap 3. Maak het eigen.
Elke school en elke klas is verschillend. Vraag je dus ook bij een nieuw thema altijd af wat past bij jouw leerlingen en de context van jouw school. Als je pas gestart bent met Blink Wereld – geïntegreerd, kan het zijn dat de kinderen bepaalde onderwerpen al eens gehad hebben toen je school nog met ander materiaal werkte.
Kijk ook hoe het thema aansluit bij jouw eigen voorkennis en interesses. Wat past bij jou, wat zou je zelf willen weten en leren? Kun je zelf al enkele onderzoeksvragen bedenken?
Stap 4. Maak keuzes.
Als je de thema’s van Blink Wereld – geïntegreerd precies volgt, kun je het thema prima inplannen in de ongeveer zes tot acht weken die ervoor staan.
De praktijk leert dat veel leerkrachten al snel meer willen. Of ze merken dat de kinderen nog een extra les nodig hebben voor het uitvoeren van een van de onderzoeksvaardigheden. Dit betekent dat je keuzes zult moeten maken. Wat kun je eventueel weglaten, wat moet je zeker doen? Of: wat kun je slim integreren?
Tot slot: bewaar je voorbereidingen voor de volgende cyclus. Dan heb je een vliegende start bij de volgende keer dat dit thema aan bod komt.
Tekst: Erno Mijland
Erno Mijland is senior adviseur en manager innovatie bij BCO Onderwijsadvies en -ondersteuning. Hij is trainer en begeleider bij de implementatie van onderzoekend en ontdekkend leren. In de lesomgeving van Blink Wereld vind je deze tip en nog meer lestips van Erno.