Voorkom de zomerleesdip met Blink Zomerlezen
Veel kinderen vallen jaarlijks in de zomervakantie terug in hun leesontwikkeling. Daar komt bij dat het afgelopen jaar de verschillen in leesvaardigheid tussen leerlingen op de basisschool door de lockdownperiodes zorgwekkend zijn toegenomen. Wat gaat er gebeuren als kinderen die al een leesachterstand hebben opgelopen in de zomervakantie geen boek of tijdschrift aanraken?
Leesvaardigheid is als een spier die je moet blijven trainen. Maar ja, hoe krijg je kinderen die veel liever YouTuben, Tiktokken of gamen in de zomer wel aan het lezen? Een paar maanden geleden zijn we over deze vraag gaan brainstormen met kinderen, leraren en drie fantastische kinderboekenschrijvers: Tosca Menten, Maren Stoffels en Manon Sikkel. Het antwoord is vrij simpel; omdat je wil weten hoe een verhaal verder gaat.
Nieuwsgierigheid is de basis van Het nieuwe lezen dat Blink in 2020 introduceerde. Blink Zomerlezen past helemaal in deze nieuwe visie op leesonderwijs. Zes weken lang staat er wekelijks een nieuw hoofdstuk online, met steeds weer een spannende cliffhanger. De leerlingen blijven lezen. En weet je wat helemaal bijzonder is? Als leraar vul je zelf de namen in van je school, leraren en de conciërge zodat deze een hoofdrol krijgen in het verhaal. Zo komt de school echt tot leven!
Blink Lezen
We hebben hier drie jaar aan gewerkt samen met meer dan 500 kinderen, 500 leraren en tientallen gerenommeerde wetenschappers en experts. Vanaf augustus kan elke school met Blink Lezen gaan werken. Voor ons natuurlijk spannend hoeveel scholen dit al komend jaar gaan doen. Maar als ik zie proeflicenties er aangevraagd zijn en hoe druk onze voorlichters en auteurs zijn met het geven van presentaties, dan ben ik trots. Op het hele team. Maar zeker ook op de leerkrachten die hier gewoon voor durven kiezen. Want het vergt wel wat om een nieuwe aanpak in het leesonderwijs te omarmen. Laten we dit samen doen!
Jorien Castelein
Directeur Blink
jorien.castelein@blink.nl