Terugblik themasessie Impact van taal
Donderdag 17 maart vond de themasessie Impact van taal plaats. Aan de hand van een afwisselend programma lieten docenten Nederlands zich inspireren en deelden ervaringen uit.
Hoe bespreek je gevoelige onderwerpen in de klas?
Wat is volgens jou de grootste maatschappelijke uitdaging van het onderwijs? Met deze vraag startte Chantal Deken haar workshop ‘Hoe bespreek je gevoelige onderwerpen’. Enkele reacties:
- ‘De grote complexe wereld kleiner maken’
- Leerlingen kritisch laten denken’
- ‘Mentaal welzijn ontwikkelen’
Taboes zouden er in het onderwijs dan ook niet moeten zijn, betoogde Chantal. Voorwaardelijk is wel het borgen van de veiligheid van leerlingen. De werkvorm denken, delen, doen werkte ook voor docenten! Ze deelden hun persoonlijke ervaringen en gingen naar huis met tips van Chantal Deken. Blink Nederlands hv bovenbouw gebruikt deze adviezen ook om docenten handvatten te geven bij het bespreken van gevoelige onderwerpen rondom bijvoorbeeld het thema identiteit.
Tips voor een goede gespreksleider bij het bespreken van gevoelige onderwerpen:
- weet wat je wilt weten
- benadruk het (democratisch) oefenen en het ‘spel’
- laat jouw moraal en norm los
- stel ‘die ene vraag’
- stimuleer empathie: ‘Wat zou jij doen als …?’
- speel vragen van leerlingen terug naar de groep
- gebruik de PAUZEKNOP
- erken emoties
- ga opzoek naar overeenkomsten
- vind een (nieuwe) gemeenschappelijke norm
Een kritische blik op bronnen
Na een korte pauze vervolgde Marieken Pronk het programma met de workshop ‘Een kritische blik op bronnen’. Docenten werkten in groepjes met een tool die leerlingen helpt teksten kritisch te analyseren, zodat ze op het spoor komen van mogelijk twijfelachtige redeneringen. De aanpak met het scannen van signalen in teksten pakte goed uit. ’De les voor morgen is al klaar’, oordeelde een docent. Op deze manier kun je als docent eenvoudig rijke, actuele teksten inzetten en die bespreken in je lessen.
Download hier ‘Seintjes en signalen in teksten’.
Instructie voor de aanpak ‘signalen in teksten’: kies een tekst uit, geef je leerlingen de opdracht om één of twee signalen te kiezen uit de lijst met ‘seintjes en signalen in teksten’ en laat hen de tekst scannen op deze signalen en deze arceren (elk signaal krijgt zijn eigen kleur).
Spoken word
Tot slot rondde Swendeline Ersilia de middag af met een spoken word over de kracht van taal. Alle aanwezigen hingen aan haar lippen toen ze taal, samen met klank en ritme samenbracht in een heel persoonlijk verhaal. Een geweldig voorbeeld voor docenten (en hun leerlingen) als ze in de lessen Nederlands aan de slag gaan met het beluisteren en schrijven van spoken word, zoals dat bijvoorbeeld gebeurt in de module Het merk ik© van Blink Nederlands voor 4 havo/vwo.