"Het is muisstil in de klas tijdens het vrij lezen, omdat ik zelf ook een boek pak"
In mijn klas zorg ik iedere dag voor minimaal een half uur vrij lezen. Het maakt me niet uit waar leerlingen in de klas zitten of liggen, als ze maar lezen. Het is altijd muisstil. Ik lees dan zelf ook, het zou veel onrustiger zijn als ik zou gaan zitten nakijken. Nu willen ze mij niet storen.
Boekensushi
We hebben ook boekensushi. Dan geeft elke leerling zijn leesboek door. Ze lezen twee pagina’s in elk boek en schrijven op wat ze ervan vinden. Zo zien leerlingen binnen een half uur zo’n vijf boeken die ze normaal gesproken niet snel zouden kiezen.
Taalles
We doen mee aan een pilot van Blink Lezen en zijn nu bezig met het thema Oorlogsgeheimen. Leerlingen die normaal gesproken met moeite een boek te pakken zeggen nu: “Yes, we gaan weer Anne Frank lezen!” Vorige week hadden we een lastige les over het oorlogstribunaal, daarna vroeg een leerling: “Wanneer gaan we de taalles doen?” Hij was helemaal verbaasd dat we die net achter de rug hadden, want “deze les was heel erg leuk”. Ze hebben geen idee dat ze eigenlijk een taalles volgen. De verschillende vakken staan met elkaar in verbinding. Dat zorgt ervoor dat een onderwerp in de klas veel meer gaat leven.
Mindmap
Als leerlingen een boek uit hebben, laat ik ze aan elkaar vertellen wat ze hebben gelezen. Of ze maken er een tekening of mindmap bij. Dat vinden ze leuk, en zo weet ik gelijk of ze het boek echt hebben gelezen en wat ze is bijgebleven.
Lerares Tamara Nijdam
Werkt als: leerkracht van groep 7 op Basis- school De Regenboog in Zoetermeer.
Lievelingsboeken: Harry Potter and the Order of the Phoenix van J.K. Rowling en De Noorderlicht Trilogie van P. Pullman.