Zoeken

Okki na 70 jaar nog steeds springlevend

Al drie generaties lees- en leerplezier

Okki, een van de oudste educatieve tijdschriftmerken van Nederland, viert haar 70-jarige bestaan. In schooljaar 1953-1954 viel het eerste nummer op de deurmat en sindsdien heeft Okki zich ontpopt tot een geliefd merk waarmee ontelbaar veel kinderen opgroeien en spelenderwijs de wereld ontdekken.

Okki, oorspronkelijk een afkorting voor ‘Onze Kleine Katholieke Illustratie’, begon meer dan een eeuw geleden als een educatieve kinderbijlage van de Katholieke Illustratie. In de jaren 50 werd Okki een onafhankelijk tijdschrift voor alle kinderen tussen de 6-8 jaar. Sinds 2009 wordt het tijdschrift uitgegeven door de educatieve uitgeverij Blink in Den Bosch. Maandelijks bereikt Okki ruim 65.000 kinderen.

Nieuwsgierigheid prikkelen

Okki heeft zich door de jaren heen flink ontwikkeld, maar de basis is altijd overeind gebleven. “Okki staat voor spelend leren lezen, schrijven en rekenen”, legt hoofdredacteur Renske Lamers uit. “Deze doelgroep is van nature enorm leergierig en nieuwsgierig. Bij Okki stimuleren we dat en brengen we hun fantasie tot leven met puzzels, grappige weetjes, moppen, knutsels, komische fantasiebeesten en leesverhalen van Dolfje Weerwolfje en Foeksia de Miniheks, geschreven door Paul van Loon.”

Lamers begrijpt waarom Okki, zelfs na drie generaties, nog steeds tienduizenden lezers aanspreekt. ” Alle content in Okki wordt gemaakt met kinderen, ouders en leerkrachten en sluit naadloos aan op de belevingswereld van kinderen in groep 3 en 4. We zijn met onze lezers meegegroeid, begrijpen hun wereld en elke maand laten we hen de magie van (leren) lezen ervaren.”

Toekomstproof

De laatste jaren groeit de zorg over het dalende leesplezier van Nederlandse kinderen. Onderzoek wijst uit dat de leesmotivatie bijna nergens zo laag is als in ons land. Okki speelt in op de kracht van nieuwsgierigheid als motivatie om te (blijven) lezen. Dit maakt dat het merk nog jarenlang relevant blijft, aldus de makers. “Leren lezen is een hartstikke grote en belangrijke mijlpaal in het leven van kinderen. Ineens kun je helemaal zelf de wereld gaan ontdekken. Hoe gaaf is dat!”, zegt Lamers.

Wist je dat?

  • In de jaren 50 moest elke editie voordat het naar de drukker ging eerst worden goedgekeurd door een bisschoppelijk censor.
  • Loeki de Leeuw had in de jaren 80 en 90 een eigen strip in Okki.
  • Okki werkt sinds 2020 samen met schrijver Paul van Loon om de leesmotivatie van kinderen te vergroten.

Noot voor de redactie:
Wil je meer weten over het jubileum van Okki? Of heb je een interviewverzoek? Neem contact op met Kieke Escarabajal via kieke.escarabajal@blink.nl of 06-38630271.

Over Blink
Blink is de meest innovatieve leermiddelenontwikkelaar van Nederland. Ruim 610.000 leerlingen op 4.100 scholen krijgen dagelijks les met een methode van Blink. Daarnaast is Blink met Bobo, Okki, Wild van Freek en National Geographic Junior ook de grootste Nederlandse uitgever van educatieve magazines. Deze magazines prikkelen de nieuwsgierigheid van kinderen en dagen ze uit in hun ontdekkingstocht naar zichzelf en de wereld.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen