"De tranen sprongen me in de ogen"
Twee maanden geleden vroegen we bekende Nederlandstalige auteurs of zij ambassadeur wilden worden van Het nieuwe lezen: een initiatief waarmee we een breed maatschappelijk en politieke bewustzijn willen creëren. Als we in Nederland het probleem van ontlezing willen oplossen, moeten we – zo is onze overtuiging – naar een radicaal andere aanpak van ons leesonderwijs. Schrijver Alex Boogers mailde onmiddellijk terug: “Feitelijk schrijf ik jullie uit de loopgraven, want strijd ik niet al jaren tegen ontlezing? Ik heb geploeterd, gestreden, gevochten, voor niets, voor weinig, voor iets meer, en steeds was het toch 100% winst. Als je één lezer bereikt, heb je hem of haar een volledig nieuw universum aangereikt. Wie krijgt zoiets voor elkaar? Ik werk er graag aan mee.”
De tranen sprongen me in de ogen. Omdat Alex Boogers precies beschreef waarom lezen zo belangrijk is, en ik het nooit zo had kunnen zeggen.
Bekende schrijvers
Op donderdag 29 oktober 2020 lanceren we samen met 35 bekende schrijvers Het nieuwe lezen, een revolutionaire nieuwe aanpak van het leesonderwijs voor de basisschool en het voortgezet onderwijs. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.
Het belangrijkste uitgangspunt van de aanpak is het inzicht dat leerlingen om een goede lezer te worden vooral veel moeten lezen. Verhalen die hun nieuwsgierigheid prikkelen. Waardoor ze door willen lezen.
Ons doel met Het nieuwe lezen? Leraren een instrument in handen geven dat hen in hun leesonderwijs helpt om kinderen en jongeren tijdens hun schooltijd zulke positieve leeservaringen te geven dat ze na hun schooltijd vanuit een innerlijke motivatie en verankerde routine blijven lezen.
Vraag het gratis boek aan
Op hetnieuwelezen.nl kan gratis ‘Succesverhaal: Ontdek Het nieuwe lezen’ worden aangevraagd: een boek waarin alle belangrijke feiten en laatste wetenschappelijke inzichten over lezen en leesonderwijs zijn gebundeld, met columns van bekende schrijvers, en inspirerende schoolportretten en interviews met leraren en leerlingen. Speciaal voor het boek schreef emeritus hoogleraar neuropscychologie Jelle Jolles het artikel ‘Verhalen zijn brandstof van het brein’, met tien redenen waarom lezen zo belangrijk is.
Jorien Castelein
Directeur Blink
jorien.castelein@blink.nl