"Het nieuwe lezen krachtig medicijn tegen kansenongelijkheid"

“Deze nieuwe manier van leesonderwijs is trouwens ook nog eens bewezen een van de meest effectieve manieren om kansenongelijkheid tegen te gaan”,  merkte Erna van Koeven, expert in taal, lezen en dyslexie, op aan het einde van het interview over de noodzaak voor een radicaal andere aanpak van ons leesonderwijs in Nederland. De zorgwekkende toename van kansenongelijkheid is uitgegroeid tot een hoofdpijndossier in Nederland. Het is een situatie waar elke leraar dagelijks mee worstelt: hoe zorg ik ervoor dat ik juist de kwetsbare groep leerlingen voldoende aandacht geef?

En juist hierin kan de nieuwe leesaanpak van Blink een hoofdrol vervullen. Nieuwsgierigheid is de basis van ons denken. Want juist als we de nieuwsgierigheid van leerlingen prikkelen zien we dat ze tot lezen komen. We brengen de kinderen als vanzelf bij elkaar door boeiende verhalen en inhoud te brengen. Ze beleven de verhalen. Praten erover. En doen allemaal mee. En precies dat laatste is de sleutel als je kansenongelijkheid wilt tegengaan. Kwetsbare leerlingen willen niet steeds de uitzondering zijn en aparte taken krijgen. Ze willen juist meedoen. Als je vanuit nieuwsgierigheid en boeiende verhalen werkt, wordt elk kind op zijn of haar niveau uitgedaagd, en ontdekken alle leerlingen hoe leuk lezen is. Het is het begin van leren. Het nieuwe lezen is misschien wel het krachtigste medicijn tegen de kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs.

Jorien Castelein
Directeur Blink
jorien.castelein@blink.nl

Ontdek de wereld.