"Met de juiste oplossingen helpen we leerkrachten het verschil te maken"
Alle lesconcepten die Blink ontwikkelt, worden eerst uitgebreid getoetst door leerkrachten en leerlingen. Op dit moment is Blink Taal volop in ontwikkeling, in samenwerking met partnerscholen. Kim Boog, Lead Product Owner van de digitale producten, vertelt je meer over haar rol en het designproces. Met als doel: de juiste oplossingen ontwikkelen, waarmee leerkrachten écht het verschil kunnen maken.
Als Lead Product Owner is Kim samen met de uitgever verantwoordelijk voor het creëren van een overkoepelende visie op de digitale producten van Blink. Ook volgt zij de nieuwste ontwikkelingen in de markt en bij scholen. Wat vindt zij het leukste aan haar functie? Kim: “Samen met leerkrachten, en door kleine stappen, proberen we steeds uit hoe we de digitale les- en leeromgeving nóg gebruiksvriendelijker kunnen maken.”
Doorlopend proces
Kim vertelt: “Voor alle methodes van Blink werken we vanuit human-centered design. Dit houdt in dat we in alle fases van het designproces samenwerken met leerkrachten en leerlingen, en observeren hoe zij de lessen ervaren. Dit is een doorlopend proces van steeds kleine stappen zetten: ontwikkelen, uitproberen, observeren, interpreteren, leren en weer aanpassen.”
Een belangrijk uitgangspunt is dat er geen volledig ‘afgerond product’ wordt voorgelegd, zodat het mogelijk is om het in verschillende fases te verbeteren. Input van partnerscholen, maar ook bijvoorbeeld tips via de chat van de lesomgeving, is hierbij ontzettend waardevol.
“We kijken steeds hoe we met deze feedback de lesomgeving kunnen optimaliseren, voor alle methodes. Dit kunnen kleine aanpassingen zijn, of we starten hiervoor een groter project.”
Aanleiding
De ontwikkeling van Blink Taal is volgens Kim dan ook de aanleiding geweest om opnieuw naar de hele lesomgeving van Blink te kijken. Wat is de stand van zaken op dit moment?
Kim: “Op dit moment onderzoeken we, samen met onze uitgever en conceptdesigner, hoe we de thematische opbouw van de lessen nóg zichtbaarder kunnen maken in het dashboard. Ook komt er meer focus op de ondersteuning voor leerkrachten in de dagelijkse gang van zaken. Zo gaan we alle informatie uit de thema’s nóg gebruiksvriendelijker aanbieden en op het moment dat de leerkracht het nodig heeft. Daarnaast gaan we de omgeving zo opzetten dat de leerkracht vooral de informatie krijgt die aansluit bij waar hij/zij op dat moment mee bezig is met de groep.”
En wat zijn de volgende stappen? “Zes leerkrachten zijn nu al de nieuwe lesomgeving aan het testen. Zij koppelen aan ons terug: wat vind ik belangrijk bij het voorbereiden van een thema, naar welke informatie kijk ik? Dit doen we eerst schetsmatig en met behulp van prototypes. Een volgende stap is het daadwerkelijke ‘bouwen’ en de eerste proefthema’s gaan uitproberen!”
Meer weten over Blink Taal? Bekijk dan direct het webinar Voordelen geïntegreerd taalonderwijs.
“Samen met leerkrachten, en door kleine stappen, proberen we steeds uit hoe we de digitale leeromgeving nóg gebruiksvriendelijker kunnen maken.”
Kim Boog, Lead Product Owner