Week van de Mediawijsheid
Mediawijs met Blink: digitale geletterdheid in het basisonderwijs
Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker. Leerlingen komen al jong in aanraking met technologie en online informatie, en dat biedt zowel kansen als risico’s. De Week van de Mediawijsheid staat dit jaar daarom in het teken van gezond schermgebruik. Door digitale geletterdheid in je lessen te integreren, leren kinderen ook op de basisschool veilig en kritisch omgaan met alles wat ze online tegenkomen. In dit artikel ontdek je hoe de lesmethodes van Blink jou en je leerlingen hierbij helpen!
Wat is digitale geletterdheid?
Digitale geletterdheid is het vermogen om bewust, kritisch en veilig om te gaan met technologie en media. Deze vaardigheid bestaat uit vier domeinen: praktische ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, digitale informatievaardigheden en computational thinking. Voor leerlingen is het belangrijk om vanaf jonge leeftijd hiermee aan de slag te gaan, zodat ze zich later veilig en verantwoord kunnen bewegen in een digitale wereld.
Tips voor mediawijze lessen
Met de thema’s van Blink Wereld en Blink Lezen werk je met je leerlingen aan mediawijsheid en de kerndoelen digitale geletterdheid. Hieronder vind je alvast zes praktische tips voor mediawijze lessen:
1. Laat je leerlingen echte AI-detectives worden
In de gratis lesspecial ‘AI of niet’ ontdekken leerlingen in groep 7-8 hoe realistisch AI-beelden, video’s en audio al zijn. In een quiz leren ze de ‘signalen’ herkennen waaraan je kunt zien of iets echt is of niet. Zo kunnen ze straks zelf beoordelen of online media betrouwbaar zijn. Deze les sluit goed aan bij wereldoriëntatie, digitale geletterdheid én lezen.
2. Duik in de wereld achter het scherm
In het thema ‘Online wereld’ van Blink Lezen gaan leerlingen in groep 5-6 op avontuur in de online wereld. Ze leren bijvoorbeeld hoe je een ‘smart home’ programmeert en ze helpen de politie online een dief te achtervolgen. Ze lezen samen het boek Offline van Marco Kunst en ontdekken hoe technologie hun leven kan beïnvloeden, nu en in de toekomst.
3. Ontdek samen de macht van de media
Met het thema ‘Machtige media’ van Blink Wereld leren kinderen in groep 7-8 over de invloed van internet en massamedia. Ze denken na over welke gedrag wel en niet gepast is, zowel online als offline. Hierdoor leren ze ook de impact van digitale media op hun eigen leven te herkennen.
4. Kijk kritisch naar online bronnen
Niet alles dat je op internet leest, is even betrouwbaar. In de thema’s ‘Oorlogsgeheimen’ en ‘Wilde avonturen’ van Blink Lezen leren kinderen in groep 7-8 kritisch te kijken naar online bronnen. Zo melden verschillende bronnen dat Hitler helemaal niet overleden is na de Tweede Wereldoorlog. Maar klopt die informatie wel? Hetzelfde doen ze bij de nieuwsberichten over pilote Amelia Earhart die sinds 1937 is vermist. Wat is er met haar gebeurd?
5. Verdiep je in slimme technologie
In het projectthema ‘Smart Life’ van Blink Wereld leren kinderen in groep 5 t/m 8 hoe technologie hun dagelijks leven slimmer kan maken. Ze verkennen toepassingen van technologie thuis en in de samenleving, en ze leren de impact ervan op zichzelf en hun omgeving begrijpen.
Tijdens hun missie om het digibord te hacken, maken ze ook kennis met programmeren. Ze experimenteren met code en oefenen met programmeerconcepten in de programmeertool CT-3000.
6. Leer samen over nettiquette
In de filmles ‘‘Nettiquette’ van Blink Wereld kijken leerlingen in groep 7-8 naar de gelijknamige serie. Ze leren over de ongeschreven regels van het internet. De kinderen denken na over wat zij zelf en anderen online beleven. Zo vormen ze hun mening over welk gedrag wel en niet kan, zowel online als in het echte leven.
Deze film zit ook in de les ‘Sociaal op media’ in het thema ‘Van de straat’ van Blink Lezen voor groep 7-8.
Aan de slag met digitale geletterdheid
Door digitale geletterdheid een vaste plek te geven in je lessen, help je jouw leerlingen om kritisch en veilig te leren omgaan met media. Zo ontwikkelen ze niet alleen hun digitale vaardigheden, maar worden ze ook weerbaarder en zelfverzekerder in een wereld vol informatie. Zo werk je ook aan digitaal burgerschap.