‘Bouw mee aan generatie die wél leest’
In de aanloop naar De Nationale Voorleesdagen roept Blink samen met bekende auteurs als Eus, Ronald Giphart en Astrid Sy leraren op om mee te bouwen aan een radicaal andere aanpak van leesonderwijs: Het nieuwe lezen. Met als essentie: Stop met voortdurend het accent leggen op de techniek van lezen en breng het plezier in lezen terug. 140 bassischolen hebben het roer al omgegooid en zien dat het werkt.
Leesmotivatie nergens zo laag als in Nederland
Vorig jaar luidde Özcan Akyol al samen met 35 bekende Nederlandse schrijvers bij de lancering van het initiatief Het nieuwe lezen de noodklok over het probleem dat het zo slecht gesteld is met lezen in Nederland: 24% van onze 15-jarige jongeren is onvoldoende geletterd om goed te functioneren in onze samenleving. Maar liefst 42% vindt lezen zelfs tijdverspilling. Er is geen land ter wereld waar leerlingen zo weinig plezier beleven aan lezen als in Nederland (bron: Pisa-2018).
“Het onderwijs moet zich meer gaan verplaatsen in de belevingswereld van kinderen”
Het nieuwe lezen is de eerste concrete en radicaal andere aanpak voor leesonderwijs voor het basis- en voortgezet onderwijs om het leesprobleem in Nederland breed op te lossen. De aanpak is ontwikkeld door uitgeverij Blink samen met honderden leraren en tientallen gerenommeerde experts en wetenschappers. Het uitgangspunt is: lezen uit nieuwsgierigheid. Özcan Akyol: “Het wordt tijd dat we samen gaan bouwen aan een generatie die wél met plezier leest. Het onderwijs moet zich meer gaan verplaatsen in de belevingswereld van kinderen, wat zijn nou onderwerpen waar zij meer over willen weten? Lezen doe je uit nieuwsgierigheid, omdat je ergens meer over te weten wil komen, of om de simpele reden dat je het leuk vindt. Niet omdat je het antwoord moet vinden op een vragenlijstje dat iemand anders heeft voorgekauwd.”
Eerste 140 basisscholen zien dat het werkt
Afgelopen half jaar hebben 140 basisscholen al het roer omgegooid en zijn aan de slag gegaan met Blink Lezen, een gloednieuwe methode van Blink geheel geënt op Het nieuwe lezen. Uit de eerste evaluatie blijkt: ze zijn heel enthousiast. Niet alleen krijgen kinderen plezier in lezen, maar ook hun leesvaardigheid neemt toe. En daarmee open je als vanzelf de poort naar nieuwe, complexere verhalen.
Oproep aan alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs: bouw mee
Jorien Castelein, directeur Blink: ‘Het is natuurlijk geweldig dat de eerste resultaten zo goed zijn, maar we willen door. Er zijn nog zoveel leraren die aarzelen om het roer om te gooien omdat het zo spannend is, zo’n ingrijpende vernieuwing. We willen deze leraren bereiken en ondersteunen om het ook te doen en te durven. Want dankzij allerlei initiatieven en een hele stapel onderzoeksrapporten weten we nu echt hoe het anders moet. Nu moeten we het gewoon gaan doen. En daarvoor moeten we breed samenwerken en samen ontwikkelen en bouwen: leraren, experts, onderzoekers en leermiddelenontwikkelaars. Maar dan weet ik ook zeker dat we het voor elkaar gaan krijgen in Nederland: een nieuwe generatie die wél leest.”