Thematisch onderwijs
“Blink werkt gewoon bij kinderen”
Leerkrachten weten hoe belangrijk het is om kinderen echt te betrekken bij wat ze leren. Op KBS De Bussel in Vlijmen ziet schooldirecteur Alice van Beers dat thematisch onderwijs niet alleen inspirerend werkt voor haar team, maar ook een wereld van verschil maakt voor de leerlingen. Benieuwd hoe dit werkt? Alice deelt haar ervaringen met Blink Wereld met je.
Alice van Beers werkt nu zeven jaar als schooldirecteur bij De Bussel in Vlijmen. Toen zij en haar team steeds meer vastliepen in het traditionele onderwijs, gingen ze op zoek naar nieuwe lesmethodieken.
“We zagen de leesmotivatie dalen. Tegelijkertijd merkten we dat leerlingen meer betrokken raakten bij de lesstof, als het om actuele thema’s ging. Toen dachten we: dit moet anders. Met de overstap naar thematisch werken wilden we kinderen weer écht nieuwsgierig maken,” vertelt Alice. “We zijn toen gestart met Blink Wereld – geïntegreerd, met begeleiding vanuit Blink.”
Vier jaar later vormen de thema’s van Blink Wereld niet alleen de basis voor wereldoriëntatie voor groep 3 t/m 8, maar ook voor andere vakken, zoals begrijpend lezen, technisch lezen en taal. Het resultaat? Meer leerplezier bij de leerlingen én nog meer passie voor lesgeven bij de leerkrachten!
Leerlingen worden echte onderzoekers
Met Blink Wereld krijgen de leerlingen de kans om zelf te ontdekken en verbanden te leggen. Alice merkt dat thema’s in de klas echt gaan leven: “Ik stelde laatst een nieuwe leerkracht aan groep 7 voor, en meteen vroegen de kinderen of hij ook iets kon vertellen over Turks eten – dat hadden ze geleerd in het thema over wereldkeukens. De nieuwsgierigheid spat ervan af.”
“De nieuwsgierigheid spat ervan af.”
Alice van Beers, schooldirecteur KBS De Bussel
Samenwerken en sparren
Thematisch werken vraagt wel om een andere aanpak en voorbereiding, en daarvoor werkt het team van De Bussel veel samen. Startende leerkrachten worden bijvoorbeeld gekoppeld aan een meer ervaren collega: “Samen voorbereiden en sparren over de invulling van een thema is belangrijk,” zegt Alice. “Op die manier leren nieuwe leerkrachten niet alleen onze visie kennen, maar kunnen we elkaar ook inspireren.”
Bellen met een museum
Wat is volgens Alice het grootste voordeel van thematisch werken? “De lessen verlopen soepeler, en de motivatie van kinderen is veel hoger. Leerlingen gaan nu zelf op onderzoek uit en bellen bijvoorbeeld zelf naar een museum voor informatie. Dit was er eerder niet. Je merkt echt: Blink werkt gewoon bij kinderen.”