"Bij schrijven komt alles samen"
Leerlingen aan het schrijven krijgen doe je door hen er weer plezier in te laten ervaren. Tijd maken, klein beginnen, nadenken over de wereld en over jezelf … het hoort er allemaal bij! Van12tot18 sprak over het belang van schrijven met Erika Welgraven en Joanne van der Boom, uitgevers van Blink Nederlands.
Veel leerlingen vinden schrijven lastig
Schrijven is een onderdeel dat een stevige plek verdient binnen het curriculum Nederlands in het voortgezet onderwijs, vinden Erika en Joanne. Maar het valt niet mee om die plek te claimen. Schrijven wordt ervaren als arbeidsintensief, zowel voor docenten als voor leerlingen. De ruimte en rust die het werken aan schrijfvaardigheid nodig heeft, is soms moeilijk te vinden in een lesuur.
Veel leerlingen vinden schrijven bovendien lastig, en kunnen daardoor blokkeren. Erika: “Ze hebben het gevoel: nu komt het erop aan. Van die angstige gedachten moet je de leerling bevrijden. Dat doe je door klein te beginnen. Dan zie je dat leerlingen zich langzaamaan weer vrij gaan voelen en dan komt ook het plezier in schrijven weer terug.”
Steeds beter schrijven met de Blink Schrijfcirkel
Reden te meer om voor dit vaardigheidsonderdeel een aanbod voor scholen te ontwikkelen, dat leraren houvast geeft en waarmee leerlingen stap voor stap beter leren schrijven: De Blink Schrijfcirkel!
Erika en Joanne: “Leerlingen begrijpen dat schrijven heel belangrijk is voor hun toekomst. Schrijven is ook tastbaar. Lezen kun je niet goed bewijzen, maar een goed schrijfproduct kan dat wel. Dat is iets om trots op te zijn. Willen we het vak Nederlands laten bijdragen aan de vorming van onze leerlingen, dan kunnen we niet om schrijven heen.”
“Willen we het vak Nederlands laten bijdragen aan de vorming van onze leerlingen, dan kunnen we niet om schrijven heen.”
Erika Welgraven en Joanne van der Boom, uitgevers Blink Nederlands