Betekenisvol Engels leren
‘Inspelen op de belevingswereld van leerlingen’ en ‘betekenisvol leren’. Je hoort het vaak in onderwijsland, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Bij Blink hebben we hier veel onderzoek naar gedaan. Niet alleen door in vakliteratuur te duiken en onderwijskundige en leerpsychologische ontwikkelingen te volgen, maar vooral door zelf in de praktijk te gaan kijken en gesprekken te voeren met docenten en leerlingen.
Met een goed onderwerp heb je de aandacht, maar hoe houd je die aandacht vast? De manier waarop een onderwerp aan bod komt, is net zo belangrijk. En natuurlijk de manier waarop jij als docent met het materiaal omgaat. Bij Blink Engels hebben wij gekozen voor task-based language learning, een onderwijsconcept waarin betekenisvol leren van een (vreemde) taal centraal staat.
Wat is task-based language learning?
Rod Ellis geeft in zijn boek Task-based Language Learning and Teaching een duidelijke en complete definitie van een taak, de kern van task-based language learning:
“A task is a workplan that requires learners to process language pragmatically in order to achieve an outcome that can be evaluated in terms of whether the correct or appropriate propositional content has been conveyed. To this end, it requires them to give primary attention to meaning and to make use of their own linguistic resources, although the design of the task may predispose them to choose particular forms. A task is intended to result in language use that bears a resemblance, direct or indirect, to the way language is used in the real world. Like other language activities, a task can engage productive or receptive, and oral or written skills, and also various cognitive processes.”
Bij taken en taakgericht onderwijs gaat het dus om actief en betekenisvol gebruik van taal in een geloofwaardige, relevante context. De uitkomst van het leerproces is een tastbaar product, waaraan specifieke taalkundige en inhoudelijke eisen kunnen worden gesteld en waarin verschillende vaardigheden aan bod kunnen komen.
Dit concept van taken en taakgericht vreemdetalenonderwijs hebben we toegepast in Blink Engels. Het resultaat? We zien in de lessen die we bezoeken en we horen van docenten die met Blink Engels werken, dat de motivatie en betrokkenheid van leerlingen hiermee enorm toeneemt en dat leerlingen meer en makkelijker Engels spreken.
Wat is betekenisvol?
Daarmee is nog steeds niet duidelijk wat ‘betekenisvol’ nu ís. Als iemand goed kan uitleggen wat dit begrip inhoudt en hoe je het in de praktijk inzet, is het Marcel Lemmens, schrijver, vertaler en voormalig hoofdredacteur en conceptontwikkelaar van Blink Engels VO. Graag nodig ik je uit om zijn verhaal te lezen in het boekje ‘Ontdek. Betekenisvol Engels leren’.
Annemarie Heuts
Uitgever Blink Engels
Annemarie.heuts@blink.nl