Bekende schrijvers pleiten voor radicaal andere aanpak leesonderwijs
Zo’n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. Daar is haast bij: de leesmotivatie van leerlingen is bijna nergens zo laag als in Nederland. Daarom steunen de schrijvers Het nieuwe lezen, een landelijk initiatief van educatieve uitgeverij Blink. Het doel: lezen op school weer boeiend maken.
Vandaag lanceert Blink samen met de groep schrijvers Het nieuwe lezen, een revolutionaire nieuwe aanpak van het leesonderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.
Noodklok
Het gaat niet goed met ons leesonderwijs. De leesprestaties van Nederlandse 15-jarigen liggen inmiddels onder het Europese gemiddelde: bijna een kwart is onvoldoende geletterd. Bovendien is de leesmotivatie onder jongeren bijna nergens zo laag als in Nederland. Experts en wetenschappers luiden al langer de noodklok, zoals onlangs in een manifest dat zij aanboden aan de onderwijsministers Slob en Van Engelshoven.
Vijf pijlers
Het nieuwe lezen is gebaseerd op vijf pijlers:
- Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
- Actief en samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.
- Een rijke leesomgeving bieden met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
- Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken.
- Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en het grotere geheel voor leerlingen duidelijk is.
Lezen uit nieuwsgierigheid
Het plezier in lezen moet weer terugkomen in het onderwijs, vindt Jorien Castelein, directeur van Blink: “Als je een goede lezer wil worden, moet je gewoon heel veel lezen: binge-lezen. Dan bereik je een bepaalde concentratie en wordt lezen een beleving. Wat we ook hebben ontdekt: je krijgt leerlingen aan het lezen als je ze boeiende verhalen voorlegt. Fictie, maar ook teksten vol kennis over de echte wereld. Daarom is het belangrijk dat zoveel schrijvers in Nederland ‘Het nieuwe lezen’ omarmen. Met hun hulp krijgen we het voor elkaar!”
Ambassadeurs
Özcan Akyol, Alex Boogers, Mano Bouzamour, Caja Cazemier, Splinter Chabot, Paulien Cornelisse, Ellen Deckwitz, Adriaan van Dis, Maarten Doorman, Ronald Giphart, Babs Gons, Tom Hofland, Roxane van Iperen, Jelle Jolles, Kluun, Pieter Koolwijk, Marco Kunst, Paul van Loon, Alma Mathijsen, Mirjam Oldenhave, Lydia Rood, Govert Schilling, Manon Sikkel, Susan Smit, Maren Stoffels, Astrid Sy, Buddy Tegenbosch, Edward van de Vendel, Simone van der Vlugt, Niña Weijers, Tommy Wieringa, Anna Woltz, Margje Woodrow, Maartje Wortel, Annejet van der Zijl.